Werf in beeld: Wegenis en rioleringswerk regionaal Doorn Noord

Sinds oktober 2019 is Vindevogel Infra aan het werk langs de Aalstersesteenweg in Ninove. Op het terrein van bijna 23 hectare worden alle wegen en rioleringen aangelegd voor een nieuw industrieterrein genaamd Doorn Noord. Voor de infrastructuurwerken dienen veel prefabelementen geplaatst te wordenAlle funderingen van de betonnen kokers van de riolering en van de muren worden met de laser genivelleerd voor ze geplaatst worden. Als laatste wordt er een stuk van de Aalsterse steenweg heraangelegd om de toegang tot het industriepark te vergemakkelijken. Het einde van de werken is gepland voor september dit jaar.  

Machines in actie:  

Volvo EWR150E 

Voor T. De Cock grondwerken was het de eerste dag dat er met de nieuwe Volvo EWR150E van het bedrijf gedraaid werd. Het bedrijfsgewicht bedraagt tussen de 15.400 en 17.900 kg. De binnendraaier wordt aangedreven door een Volvo D4Jmotor die de machine een maximaal vermogen geeft van 143 pk en een koppel van 605 Nm. De hoofdpomp van het hydraulisch systeem geeft maximaal 275 liter/min. Dit is één van de eerste bandengraafmachines met een 3D Topcon systeem op basis van Volvo’s Dig assist vanuit de fabriek. Vroeger kon men enkel 3Dtekeningen maken in Volvo Dig Assist, maar geen tekeningen uploaden. Dit is sinds eind 2019 verleden tijd bij Volvo. Ook 3D Trimble is mogelijk sinds februariOok de optie On-Board Weighing, waarbij men inzicht krijgt over het gewicht in de graafbak, is geïnstalleerd op deze bandenkraan.  

Massey Ferguson 6480 en Joskin Trans-KTP 22/50 

Om grond en steenpuin over de site te transporteren, maakt Vindevogel Infra gebruik van deze tractor-dumper combinatie. De twee-assige Joskin gronddumper heeft een nuttig laadvermogen van 22 ton. Joskin biedt ook nog een tweeassige kipper aan met een nuttig laadvermogen van 17 en een drieassige van 27 ton. Elk zijn ze uitgerust met een bodemplaat van 6mm Hardox 450 (5 mm voor de 17/50). Voor de gronddumper staat een Massey Ferguson 6480 met een vermogen van 145 pk uit een zescilinder Perkinsdiesel.  

Komatsu PC290 NLC-11 

Naast de nieuwe Volvo van grondwerken T. De Cock, was ook de nieuwe Komatsu PC290 NLC van Vindevogel Infra aan het werk. De Komatsu werd ingezet voor het ophogen van de groenbuffers rondom het terrein zelf. De Komatsu is uitgerust met een Stage V zescilinder diesel turbomotor met maximaal 213 pk. Het is mogelijk om de kraan te bedienen in zes verschillende modi die elk het debiet van de olie en motorvermogen bepalen. Afhankelijk van de keuze van de giek kan men tot 7.22 meter diep graven.  

Hitachi Zaxis 250 LC 

Een maatje kleiner dan de Komatsu vinden we iets verder op het terrein, bij de aanleg van de rioleringen, een Hitachi Zaxis 250 LC van Vindevogel Infra. De kraan met een bedrijfsgewicht van 25 ton wordt aangedreven door een Isuzumotor met een maximaal vermogen van 180 pk. Midden maart kreeg de Zaxis 250 LC nog een update. De 250 LC-7 heeft iets meer vermogen dan deze 250 LC, maar zit vol met technische snufjes.  

Twee maal Hitachi Zaxis 210 LC

Als laatste zijn er ook twee Hitachi Zaxis 210 LC graafmachines op de werf aanwezig. De bedrijfsgewichten zijn elk 20.1 ton en beide machines worden aangedreven door een Isuzumotor met een vermogen van 122 kW. 

%d bloggers liken dit: