Werf in beeld: Nieuwe ringdijken rond de ontpoldering van Klein en Groot Broek langsheen de Durme in Temse

Bagger- en bouwbedrijf Jan De Nul Group is in Temse bezig met het aanleggen van twee nieuwe gecontroleerde getijdegebieden rond Klein en Groot Broek. Samen vormen ze een werf van ongeveer 100 hectare groot die wordt gesplitst door de N41 naar Hamme.

Dit project maakt deel uit van het Sigmaplan van de Vlaamse Waterweg en Agentschap voor Natuur en Bos. De werken in Temse hebben in de eerste plaats als doel een grotere buffer voor de Durme, een zijrivier van de Schelde, te creëren. Samen met Hamme Bunt, een gelijkaardig project uitgevoerd door Jan De Nul, zullen Sint-Gillis-Waas, Temse en Hamme in de toekomst nog beter beschermd worden tegen eventuele overstromingen.

Op het ritme van het getij stroomt er tweemaal per dag water in Klein en Groot Broek en trekt het nadien terug weg. Niet alleen zal de buffercapaciteit van de Durme aanzienlijk vergroten, ook de natuur zal er wel bij varen. Doordat de ontpolderde landbouwgrond regelmatig onder water komt te staan, zal er een nieuw slik- en schorrengebied ontstaan waar fauna en flora alle vrijheid zullen krijgen.

Op 1 juni 2017 begon Jan De Nul met het creëren van de 4,5 km lange dijk rond het gehele domein, inclusief 14 betonnen in- en uitwateringsconstructies. Deze dijk bestaat uit verschillende lagen: de kern bestaat uit zand met daarrond diverse kleilagen die worden afgedekt met teelaarde aan landzijde. Aan de waterzijde wordt de kleilaag afgedekt met teximatten als alternatief voor steenbestortingen. De vette grond en klei werden hiervoor extern aangevoerd per as of per schip.

Bewustwordingsprogramma toegepast

Ook op deze werf wordt het bewustwordingsprogramma van Jan De Nul Group in acht genomen. Enkele jaren geleden lanceerde Jan De Nul ITA, een werkwijze dat er voor zorgt dat iedereen goed doordacht en veilig te werk gaat. Hierdoor is iedereen binnen Jan De Nul Group zich ervan bewust dat er bij elk project een goede voorbereiding en operationele controle moet gebeuren. ITA staat voor Imagine, Think en Act. Samengevat wil dit zeggen dat men steeds moet vooruitdenken om bepaalde doelstellingen en risico’s te definiëren. Op basis daarvan wordt er in overleg een nauwkeurig plan opgesteld dat met iedereen wordt gecommuniceerd. Pas in de laatste stap wordt er overgegaan tot actie, maar ook dan moet men nadenken over verbeteringen.

 

Machines in actie:

2 x Volvo A25G

Om grond, zand en andere materialen over de werf te transporteren maakt Jan De Nul gebruik van 2 Volvo’s A25G. De Volvo A25G kan met één lading 15.3m³ of maximaal 25 ton grond verzetten. Om door de soms drassige stukken van de werf te komen, maakt de Volvo gebruik van een 6×6 aandrijving uitgerust met automatische tractieregeling (ATC). Deze wordt aangedreven door een Volvo D11L Tier 4 met een vermogen van 320 pk.

Volvo A25E

Naast de nieuwe A25G’s was de in 2007 geïntroduceerde Volvo A25E ook aanwezig op de werf. De dumper maakt gebruik van een Tier 3 9.4 liter 6 cilinder Volvo Turbo motor van 300 pk. Met één laadbak kan deze Volvo dumper 12m³ of maximaal 24 ton grond verzetten.

Hitachi Zaxis 350 LC

Een van de vijf kranen die aanwezig zijn op de werf is een Hitachi ZX350LC-5. Deze 34 tons kraan heeft een maximaal bereik van 11.9 meter en wordt aangedreven door een motor van 247 pk. Deze Hitachi is uitgerust met 3D-besturing en zorgt voor de ophoging van de dijk met zand.

CAT 329E

Samen met de Hitachi Zaxis 350 LC is er ook een Caterpillar 329E aan het werk. Op vlak van vermogen kan deze tippen aan de Zaxis 350LC. De Caterpillar wordt namelijk aangedreven door een Cat C7.1 ACERT motor met een vermogen van 243 pk. De 29 ton wegende kraan heeft een maximum bereik van 10.7 meter.

CAT D6T LGP

Om de dijk aan te rijden en de juiste vorm te geven, wordt er gebruik gemaakt van een CAT D6T LGP. Om de dijk op de juiste manier aan te rijden is deze machine uitgerust met 3D-besturing. Over de CAT D6T en zijn rijke historie kon je al meer lezen in ons eerste nummer, maar kort samengevat wordt deze machine aangedreven door een Cat C9.3 ACERT motor met een vermogen van 218 pk. De 23.3 ton wegende bulldozer kan uitgerust worden met drie verschillende duwbladen die een capaciteit hebben van 3.8 m³ tot 6.0 m³.

2 x Hitachi Zaxis 350 LC-6

Om de ringgracht af te werken maakt Jan De Nul gebruik van 2 Hitachi’s Zaxis 350LC uitgerust met 3D-besturing. Op de twee kranen, twee bestuurders die de kneepjes van het vak kennen. De Hitachi Zaxis 350 LC-6 heeft net iets meer vermogen dan zijn voorganger. De machine wordt aangedreven door een Tier 4-motor die maximaal 271 pk levert. Standaard wordt de kraan geleverd met ZXlink™ Ultimate. Deze geeft je 24/24 toegang tot de locatie, toestand en andere parameters van de kraan.

Hitachi Zaxis 210LC

De laatste machine in actie op de werf is een Hitachi Zaxis 210LC. Aangedreven door een Isuzu 4HKI motor die maximaal 150 pk levert, vult hij de steenkorven in de ringgracht op met stenen.

 

%d bloggers liken dit: