Uitzonderlijk transport: LDM-Transporten

LDM Transporten zit sinds vorig jaar op hun nieuwe locatie te Roeselare. Het bedrijf herken je aan de rood-witte DAF-vrachtwagens met bijhorende dieplader. Terra volgde Lorenzo en zijn collega Jonas bij het afleveren van een nieuwe zeefmachine in Knokke.

LDM Transporten

Lorenzo is oprichter van LDM Transporten en rijdt sinds zijn 18 jaar met de vrachtwagen. Na vijf jaar internationaal transport koos Lorenzo ervoor om dichter bij huis te komen werken en kwam hij terecht bij RTS. Daar reed hij voor de eerste keer rond met een dieplader. Na drie jaar besliste Lorenzo dat het tijd was om zijn eigen vrachtwagen te kopen: een nieuwe DAF 4×2 die nog steeds actief is in het bedrijf. Een dieplader had Lorenzo nog niet, maar die mocht hij gebruiken bij het bedrijf waar hij actief was om verschillende opdrachten uit te voeren in hun naam. Het ging vooral over het verzetten van hoogtewerkers en klein verhuurmateriaal. Echter enkele maanden later, in 2008, brak de crisis uit en kwam er weinig werk binnen. Na één jaar spartelen kwam het werk terug binnen en twee en een half jaar later stond er een tweede vrachtwagen op het erf van Lorenzo die snel werd opgevolgd door een derde vrachtwagen enkele maanden later. Vij jaar na de opstart van LDM transporten werd er geïnvesteerd in drie nieuwe semi 3-as diepladers die elk zes meter uitschuifbaar waren. Momenteel heeft Lorenzo zestien vrachtwagens lopen, waarvan er zes 6×2 zijn.

Lorenzo en Jonas gaan vandaag machines laden bij Van Laecke in Zedelgem.

Het transport

Jonas, één van de eerste chauffeurs bij LDM transporten, rijdt met de Euro-dieplader voor het transport van grotere voertuigen. Ook bij dit transport wordt deze dieplader gebruikt om een nieuwe zeef voor de eerste keer te verplaatsen van bij Van Laecke in Zedelgem naar de nieuwe eigenaar in Knokke. Een rit van ongeveer een 35 kilometer. Ook Lorenzo is aanwezig met zijn 6×2 om Jonas een handje te helpen en om ook een nieuwe zeef op te laden. De zeef is snel geladen in een 30 tal minuten, maar dat is niet altijd zo. Bij het verzetten van grotere machines duurt het opladen makkelijk 2 tot 3 uur. “De machine moet goed op zijn plaats staan en mag niet buiten de wettelijk verplichte afmetingen komen”, vertelt Lorenzo. Er worden ook de nodige foto’s genomen van de juiste instellingen van de trailer om achteraf, als de machine nog eens geladen moet worden, het laden vlotter te laten verlopen.

Voor het transport zelf krijgen de vrachtwagens nog een wasbeurt.

Het materiaal

Het te transporteren materiaal is een nieuwe Evoquip Colt 1000, niet in het gebruikelijke Evoquip groen, maar in de bedrijfskleuren van de nieuwe eigenaar oranje. De EvoQuip 1000 is een zeefmachine met Tier 4 Caterpillar C3.4 motor met een maximaal vermogen van 74 pk bij 2300 tpm. De zeefmachine is de grootste zeefmachine van het EvoQuip-gamma bij Van Laecke en weegt maar liefst 22 ton. De zeefbox heeft een grootte van 3,96 meter bij 1,22 meter waarvan de zeefhoek hydraulisch instelbaar is tussen 14° en 18°. Via de drie afvoerbanden kan er materiaal afgeworpen worden tot 4 meter hoogte. De transportafmetingen bedragen 11 x 2,56 x 3 meter.

Dit alles komt op de Euro-dieplader van Jonas. Een van de weinige in België die in 2 stukken kan uitschuiven tot 17,20 meter. “De Euro-dieplader met twee pendelassen van 12 ton is enorm handig om bijvoorbeeld de grote oogstmachines zoals aardappel- en bietenrooiers te laden of andere lange voertuigen.” Voor de Euro-dieplader staat een DAF XF Super Space Cab 6×2. Alle vrachtwagens, op één vaste 4-asser van Volvo na, zijn van het merk Daf. “Niet omdat de eerste vrachtwagen een Daf was, maar omdat de Daf-vrachtwagens vooral zuinig zijn, een belangrijk argument in de transportsector”, vindt Lorenzo. De DAF XF van Jonas heeft een gestuurde voorloopas en is uitgerust met een MX13 Paccar-motor die maximaal 480 pk produceert.

%d bloggers liken dit: