Uitzonderlijk transport: Jan Coesens Transport

Diep in het hartje van Geraardsbergen ligt het transportbedrijf van Jan Coesens. Samen met hem gaat Terra op pad om een verzwaarde CAT Block Handler te verplaatsen van Soignies naar Bergerat Monnoyeur in Overijse. Zijn 625 pk sterke Mercedes-Benz neemt ons mee op een prachtige route doorheen Wallonië.

Jan is zaakvoerder en springt bij als chauffeur in drukkere tijden.

 

Jan Coesens Transport

In 1991 stopte de vader van Jan Coesens met zijn transportbedrijf. Enkele maanden later is Jan, de huidige zaakvoerder van het bedrijf, opnieuw begonnen met het bedrijf dat zijn vader heeft opgericht in 1958. Het doel? Meteen starten  in een nichemarkt in de transportwereld: het uitzonderlijk transport. Alles begon met een tweedehands Mack waarvan letterlijk alles versleten was. De Mack vrachtwagen heeft toch nog een jaar dienst gedaan, waarna Jan is overgestapt naar een nieuwe MAN-vrachtwagen. Meteen ook een unieke vrachtwagen, het was de eerste MAN 4-as in België en was volledig van nul opgebouwd speciaal voor Jan. Na twee jaar nam de firma hun eerste vrachtwagenchauffeur in dienst waarna de bal aan het rollen ging. De focus lag vooral in het bijstaan van aannemers in de wegenbouw. In het begin sprong Jan veel bij als vijfde wiel omdat veel aannemers beschikten over een eigen vrachtwagen. Maar toen de wetgevingen strenger werden en de kostprijs van het materiaal steeg, kreeg Jan meer en meer werk. Aanvankelijk werd transport boven de 40 ton aan Jan uitbesteed, maar op termijn werd alle transport van het materiaal van 0 tot 95 ton door Jan Coesens Transport zelf gedaan. Sinds 8 jaar beschikt hij ook over kraanwagens en in 2017 verkocht Jan zijn aandelen aan de Van Egdom Groep uit Heist-op-den-Berg. De reden hiervan lag bij het gebrek aan opvolging. Jan Coesens Transport blijft wel zijn eigen identiteit behouden en Jan is nog steeds zaakvoerder.

De vrachtwagen en dieplader

Om de Caterpillar bulldozer van Soignies naar Overijse te brengen maakt Jan gebruik van een Mercedes-Benz Actros 4163LS SLT. De Mercedes-Benz is de op één na zwaarste vrachtwagen in het vrachtwagenpark van de firma, hij beschikt over een maximaal vermogen van 625 pk en een koppel van 3.000Nm. Het vermogen en de trekkracht worden geleverd door een 16 liter zware motor in samenwerking met een Turbo Retarder Koppeling en een 16-versnellingsbak. De TRK zorgt ervoor dat in elke versnelling, vooruit en achteruit, het maximale motorkoppel en vermogen wordt doorgegeven aan de versnellingsbak. Indien de banden toch zouden slippen, reduceert de TRK het vermogen tussen de motor en de versnellingsbak tot er weer grip gevonden wordt door de banden.
De truck is ook nog voorzien van een hydraulisch circuit voor de sturing van de assen van de oplegger. De opwekking van de hydraulische druk in dit circuit verloopt via een nokkenas-PTO die een hydraulische pomp aandrijft en de oplegger van genoeg oliedruk en debiet voorziet. Deze druk is instelbaar in functie van de vereisten van het stuursysteem van de oplegger. Indien de oplegger een eigen hydraulische pomp zou hebben die enkel van stroom voorzien moet worden, dan is er op de vrachtwagen een elektrische aansluiting terug te vinden (NATO-stekker). Als laatste extra is de Mercedes Benz van Jan ook nog voorzien van een Rockinger-koppeling achteraan het chassis voor het meenemen van lege dolly’s na transport. Dit is vooral handig bij het transport van zeer lange betonbalken, zo kunnen deze dolly’s na het transport terug worden meegenomen naar het depot. De dolly heeft hiervoor een aanhangwagendissel.

De Mercedes-Benz Actros 4163 LS SLT met 625 pk en 3.000 Nm koppel is één van de zwaardere vrachtwagens van het bedrijf.

De Nootenboom-trailer beschikt over drie assen onder de dolly en vier assen achteraan. Met een koppeldruk van 30 ton is het mogelijk om 81 ton te laden. De trailer kan ook gebruik maken van een smalbed, maar dit werd in het transport van de Caterpillar niet gebruikt. Jan beschikt ook nog over een zwaardere Nootenboom met twee assen onder de dolly en vijf assen achteraan. Deze trailer wordt vooral gebruikt om paalmachines te verplaatsen.

Voor dit transport maakt Jan gebruik van een Nootenboom-trailer met dolly.

Te vervoeren materiaal

Op de Nootenboom-trailer staat voor dit transport een CAT 988H. De machine heeft enkele jaren dienst gedaan in een ontginningsmijn te Soignies en is sinds kort vervangen door een nieuwe vergelijkbare CAT bulldozer. De machine werd gebruikt om zware blokken graniet te verplaatsen en is daarom ook verzwaard naar een Block Handler. Het eigengewicht steeg van 52 ton naar 60 ton. Onder de motorkap zit een CAT C18-ACERT motor die maximaal 555 pk levert.

Het transport

Om er voor te zorgen dat Jan zijn klanten snel kan bedienen, beschikt hij over een groot aantal permanente vergunningen. Standaard vraagt hij elk jaar vergunningen aan van verschillende groeves in België naar hun dealers en omgekeerd. Ook voor deze rit moest Jan bijna niets aanvragen in verband met vergunningen. Indien nodig gaat Jan of één van zijn begeleiders de route nog eens verkennen om ervoor te zorgen dat ze op de dag zelf niet voor verrassingen komen te staan. Voor elk transport wordt er ook gecommuniceerd met de begeleider, zodat hij weet waar hij moet afsluiten en welke stukken gevaarlijk kunnen zijn.

Een laatste controlecheck dat alles goed vastzit voor men aan het transport begint.

De route van Soignies naar Overijse is met de wagen 61 kilometer lang, ongeveer een uur rijden. De route van Jan loopt echter volledig anders. De 3 uur durende route brengt ons doorheen de velden van Wallonië over een afstand van 71 kilometer naar Overijse waar de Block Handler wordt afgeladen en aan zijn nieuw leven kan beginnen.

 

Na het afladen kan de Block Handler beginnen aan zijn nieuw leven.
%d bloggers liken dit: