Uitzonderlijk transport: Devagro NV

Devagro NV is al meer dan 25 jaar een gevestigde waarde in Waregem. Het werkgebied van het bedrijf strekt zich vooral uit over Oost- en West-Vlaanderen en focust zich daarbij op infrastructuurwerken, grondverzet en afbraak. Voor dat laatste beschikt de firma sinds kort over een Kobelco SK550-DLC. Over deze sloopmachine schreven we al in ons vorige nummer, maar bij een impressionante machine hoort een impressionant transport.

Transport

Begin januari werd de machine verplaatst van De Bruycker-Kemp in Oostende naar Océade in Brussel, waar

we de machine voor het eerst aan het werk zagen. Hiervoor heeft Devagro NV zijn eigen transport voorzien door één van de twee vrachtwagens van het bedrijf voor uitzonderlijk transport in te zetten. Deze combinaties worden vaker gebruikt om het materiaal van Devagro NV te verplaatsen. Achter het stuur van deze combinaties zit Yves, vaste chauffeur bij Devagro NV. Yves heeft al 30 jaar ervaring in het uitzonderlijk transport waarvan 20 jaar bij Devagro NV zelf. Daar regelt hij voor alle transporten alles zelf. Hij voorziet de nodige vergunningen, zorgt dat het materiaal allemaal klaar staat en zit zelf achter het stuur. Hij zag de afgelopen 20 jaar de tak van uitzonderlijk transport steeds groeien. Vroeger verplaatste hij 1 à 2 machines per dag en nu rijden de twee vrachtwagens van het bedrijf van machine naar machine.

Het materiaal

De Kobelco SK550D-LC van Devagro NV is in zijn klasse de zwaarste verkrijgbare sloopmachine in Europa. De machine heeft een totaalgewicht van 67 ton (inclusief het uitrustingsstuk) en is met het rijwerk ingeschoven 2.980mm breed. Ingeschoven komt de machine met de loopwielen van de rupsen op het bed van de dieplader van Devagro, dit op vraag van de firma aan De Bruycker Kemp zelf. Zo rust het gewicht van de kraan op het bed van de dieplader en is hij daarom ook veiliger te transporteren. Op de werf kan het rijwerk worden uitgeschoven tot 3.720 mm voor meer stabiliteit. Het is ook mogelijk om voor transport het contragewicht in twee delen te scheiden. Voor dit transport werd dat niet gedaan.

De machine wordt de eerste keer vlot geladen

De sloopmachine is uitgerust met een 3-delige sloopgiek die de penhoogte van de machine op 27.530 mm brengt en de topreach op 30.120 mm. De twee tussenstukken van 3.5 meter werden verwijderd voor dit transport. Daarnaast werd de transporthoogte van de machine rond de 2 meter gehouden doordat de Kobelco uitgerust is met het gepatenteerde NEXT-systeem. Dit systeem houdt in dat de cilinders van de hoofdgiek, naar het tussenstuk en die van de cilinder van het tussenstuk, naar de stick elkaar kruisen. Zo komt de cilinder van het tussenstuk naar de stick tussen de twee cilinder van de hoofdgiek naar de stick te liggen.

Om de Kobelco te verplaatsen maakt Yves gebruik van de zwaarste vrachtwagen van het bedrijf. De Mercedes Actros 4361 semi SLT MP3 heeft een schoteldruk van om en bij de 30 ton en heeft een treingewicht van 150 ton. Hiervoor is de Mercedes voorzien van een dubbele plaat koppeling en een hydraulische secundaire retarder. Om de gehele combinatie aan te drijven is de Mercedes uitgerust met een V8-motor van 600 pk. De dieplader is een Faymonville 5 assige trailer die gekoppeld is aan een tandem dolly.

Ook de begeleiding voor het transport gebeurt door Devagro NV
Ook de begeleiding voor het transport gebeurt door Devagro NV

Deze dolly zorgt ervoor dat Om de Kobelco te verplaatsen maakt Yves gebruik van de zwaarste vrachtwagen van het bedrijf. De Mercedes Actros 4361 semi SLT MP3 heeft een schoteldruk van om en bij de 30 ton en heeft een treingewicht van 150 ton. Hiervoor is de Mercedes voorzien van een dubbele plaat koppeling en een hydraulische secundaire retarder. Om de gehele combinatie aan te drijven is de Mercedes uitgerust met een V8-motor van 600 pk. De dieplader is een Faymonville 5 assige trailer die gekoppeld is aan een tandem dolly. Deze dolly zorgt ervoor dat  Yves met zijn volledige combinatie 120 ton mag wegen in plaats van 90 (op de grond) zonder dolly. Yves kan ook zwaardere machines laden, maar dan moet hij extra vergunningen aanvragen. Voor dit transport werd de Faymonvaille niet uitgeschoven, maar het is wel mogelijk om deze uit te schuiven tot 5 meter.

De route

Doordat Yves niet met zijn combinatie over de snelweg mag, is een langere route noodzakelijk.

Om de Kobelco veilig tot Brussel te brengen legde Yves een route af van meer dan 150 kilometer. Normaal gezien rijdt men met de auto van De Bruycker – Kemp de E40 naar Brussel op tot in Brussel Dit is een rit van iets meer dan 100 kilometer. Doordat het transport van zware ladingen niet toegelaten is op de Belgische snelwegen, is Yves verplicht om een andere route te nemen. Deze liep van De Bruycker-Kemp naar Gistel, Roeselare, Izegem, Harelbeke, Oudenaarde, Brakel, Ninove, Brussel, Koekelberg en zo naar Océade. Een route die werd afgelegd door Yves in iets meer dan 4 uur.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: