Tips voor winterservice: Giant machines zijn klaar voor de winter

De temperaturen dalen tussen december en maart en dat betekent een verplichte pauze voor veel bouw- en landschapsmachines. Omdat GIANT machines het gehele jaar te gebruiken zijn is de winterservice een goede manier om de volle capaciteit van de machine te benutten en zo hun winstgevendheid te vergroten. Diverse GIANT specialisten geven praktische tips als het gaat om het voorbereiden van een machine op de winter en het uitvoeren van de werkzaamheden tijdens de gladheidsbestrijding.

Advertising

Voorbereiding
“Een goede voorbereiding is van groot belang”, aldus Urs Maeder, Techniek Specialist bij Leiser AG in Zwitserland. “Wij raden onze klanten aan om een winter check uit te laten voeren bij hun GIANT voordat ze aan het werk gaan. Hierbij controleren we de machine op alle belangrijke punten en zorgen ervoor dat de machine ook in deze omstandigheden goed presteert. Zo controleren we of de koelvloeistof en olie bestand zijn tegen winterse temperaturen.”

“Verder kunnen klanten ook zelf de nodige maatregelen nemen om de machine te beschermen tegen strooizout. Door de machine goed te smeren worden belangrijke componenten tegen het zout beschermt. Daarnaast kan de GIANT behandeld worden met een beschermende was zodat het zout de lak en het frame niet aantast. Maar klanten moeten er ook op bedacht zijn dat ze diesel gebruiken die goedgekeurd is voor zeer lage temperaturen, ” zegt Maeder.

De juiste aanbouwdelen en opties
Waar een graafmachine bij temperaturen onder het vriespunt stilstaat, is dit bij een GIANT niet het geval. “Ondernemers met een vooruitziende blik nemen voorzorgsmaatregelen”, zegt Tobias Eisele, Product Manager Compacte Machines bij Kiesel, Duitsland. “Wat ligt er meer voor de hand dan het verwijderen van sneeuw en ijs in het portfolio met werkzaamheden op te nemen? Investeer in een sneeuwschuif, zoutstrooier of veegmachine om de winterservice efficiënt en economisch uit te kunnen uitvoeren. TOBROCO-GIANT heeft hierin een breeds assortiment met verschillende afmetingen en met diverse opties zoals hydraulische schuinstelling van de sneeuwschuif.”

Omdat winterservice in een land als Duitsland verplicht is. Of het nu een lokale overheid, een bedrijf of een particulier is, kan niemand er omheen. Sommige gemeenten doen hun winteronderhoud graag zelf en gebruiken hiervoor de machine die op de gemeentewerf werkt. Andere gemeenten besteden de winterdienst voor hun wegen, trottoirs en parkeerplaatsen uit aan onderaannemers zoals boeren, hoveniers of loonbedrijven. Maar ook particulieren en bedrijven geven de werkzaamheden om opritten, paden of parkeerplaatsen schoon te maken graag uit handen.

“Met de juiste GIANT, uitgerust met sneeuwschuif en zoutstrooier, zijn deze taken zelf of voor anderen uit te voeren. Omdat een GIANT van nature al een werktuigdrager is, is het bevestigen van het juiste werktuig eenvoudig. Een sneeuwschuif kan eenvoudig aangekoppeld worden met de hydraulische snelwissel. Afhankelijk van het model kan ook een zoutstrooier hydraulisch of elektrisch worden aangekoppeld en bediend,” aldus Eisele.

Luuk van Kessel, Accountmanager bij TOBROCO-GIANT: “Naast de juiste aanbouwdelen is het van belang dat er bij de aanschaf van de machine al over na wordt gedacht of er dit soort werkzaamheden uitgevoerd gaan worden. We hebben verschillende opties beschikbaar die in de winter goed van pas komen. Denk hierbij aan een cabine of motorverwarming, maar daarnaast ook aan de juiste (LED) verlichting en wegtoelating.”

“Veel GIANT machines, van de G1500 tot en met de G5000, zijn uit te voeren met een gesloten cabine die standaard voorzien is van verwarming. Daardoor zijn de machines in principe geschikt voor gebruik bij temperaturen ver onder nul. De elektrische motorverwarming zorgt ervoor dat het koelwater opgewarmd wordt en de motor reeds op temperatuur is voordat deze gestart wordt. Dit systeem is een kwestie van plug-and-play en werkt op 220V en 230V,” legt Van Kessel uit.

Standaard worden GIANT machines met een cabine uitgerust met vijf werklampen. Twee aan de voorzijde van de cabine, twee aan de achterzijde van de cabine en één op de hefarm. Voor extra goed zicht in het donker zijn deze werklampen tevens in LED uit te voeren en is er nog een extra werklamp op de hefarm mogelijk. Om zelf goed zichtbaar te zijn is het mogelijk om maximaal twee (LED) zwaailampen op de cabine of het veiligheidsdak te monteren. Een andere optie is het monteren van LED flitslampen aan de voor- en achterzijde van het veiligheidsdak of de cabine.

Veilig aan het werk
De compacte GIANT wielladers hebben een onderhoudsvrij knik-pendelsysteem. Dit maakt ze tot de ideale machines voor werkzaamheden in gebieden met weinig ruimte zoals voetgangerszones, fietspaden of op trottoirs en smalle parkeerplaatsen. “De machines zijn zo smal dat ze de verkeersstroom om hen heen niet hinderen, zelfs niet in de kleinste ruimtes. Het gebruik van smalle stijlen en veel beglazing zorgen voor een optimaal zicht op de omgeving zodat geparkeerde auto’s kunnen worden vermeden.” legt Eisele uit.

Voor grote pleinen, parkeerplaatsen van supermarkten, distributiecentra en voor de winterservice op landwegen zijn de GIANT wielladers van 3,5 tot 5,5 ton uitermate geschikt. De G3500 en G5000 zijn ontworpen om zware lasten betrouwbaar van A naar B te verplaatsen. Door de hoge trekkracht en hefkracht zijn de machines perfect voor zwaar winterwerk en schuiven ze sneeuw en ijs eenvoudig opzij.

Eisele: “Voor alle GIANT machines geldt dat de hydrostatische vierwielaandrijving ervoor zorgt dat de machines ook op gladde wegen precies en veilig blijven manoeuvreren. Daarnaast is er de keuze voor modellen met een 100% inschakelbare sper op beide assen. Als één van de wielen dan een glad stuk wegdek raakt, blijft de machine veilig op de weg.”

Wet- en regelgeving
“In Duitsland is het zo dat iedereen die zelf aan gladheidsbestrijding doet of deze uitvoert voor de gemeenschap of andere bedrijven – of het nu op schoolpleinen, bij bushaltes of op bedrijfsterreinen is – moet zijn machine van oktober tot april klaar hebben staan om voorbereid te zijn op het begin van de winter. Iedereen die het contract voor winterdiensten aangaat, moet wat betreft tijd en betrouwbaarheid voldoen aan de wettelijke verplichtingen en, als het misgaat, aansprakelijk zijn. Wat er volgens de wet in acht moet worden genomen, is te vinden in de relevante federale en staatswetten. Daarnaast heeft elke gemeente zijn eigen regelingen waarvan u op de hoogte moet zijn. Vooral voor onderaannemers zijn gedetailleerde operationele plannen net zo belangrijk als de betrouwbaarste weersvoorspellingen en inspecties om zichzelf te beschermen tegen ongerechtvaardigde aansprakelijkheidsclaims,” aldus Eisele.

Van Kessel: “Wanneer werkzaamheden op de openbare weg worden uitgevoerd of men moet via de openbare weg naar de werkzaamheden dan is het noodzakelijk om de machine uit te rusten met een wegspecificatie. Hierbij wordt de machine uitgerust met verkeersverlichting, zijspiegels, kentekenplaathouder en transportlock. Omdat voor veel landen andere regels gelden is het van belang om u goed te laten informeren door een lokale GIANT dealer. Zij zijn op de hoogte van de lokale wet- en regelgeving.”

Na afloop van de winterservice
“Om uw GIANT in een goede conditie te houden tijdens de winter is het verstandig om de machine na gebruik af te spoelen met koud water. Gebruik hiervoor geen hogedrukreiniger als u een beschermende waslaag op de machine heeft aangebracht. Anders spoelt deze met het zout van de machine. Nadat de winter voorbij is kunt u het beste de hele machine van onder tot boven goed wassen en afspuiten zodat al het zout van machine verwijderd is. Dit voorkomt dat de lak, het frame of de elektra aangetast worden door het zout,” vertelt Maeder.

Bron – Giant

%d bloggers liken dit: