Eind februari stelde Caterpillar op de NDA’s demodagen in Texas (USA) haar nieuwe Next-Gen UHD voor. De basis van de sloopmachine is de nieuwe Caterpillar Next Gen 352 die werd uitgerust met enkele technologische snufjes om de stabiliteit ten alle tijden te verzekeren.
Wisselen van giek in 15 minuten
In de UHD-configuratie, met een drie-delige sloopgiek, bedraagt de pinhoogte van de sloopmachine maximaal 28 meter. De reikwijdte , met een gereedschap van 3,7 ton, bedraagt 15,8 meter. De machine kan ook worden voorzien van een retrofit-dieplepelgiek van 9,1 meter met een steel van 2,9 meter of 3,35 meter. Hierdoor komt de maximale graafdiepte met deze giek op 6,67 meter. Het bereik op grondniveau is 11,88 meter. Caterpillar beweert dat het verwisselen van de UHD giek met de dieplepelgiek, zonder speciaal gereedschap en met twee personen, 15 minuten in beslag zou nemen. Om de chauffeur een goed zicht te bieden op de sloopwerken kan de cabine tot 30 graden hydraulisch kantelen.
Stage V
De 352 Next Gen-modellen van Caterpillar maken gebruik van een Caterpillar C13-motor met een maximaal vermogen van 408 pk. Deze voldoen ook aan de EU Stage V / U.S. EPA Tier 4 Final emissienormen. De C13 kan ook werken op biodiesel tot B20. Via drie vermogens-modi kan de machinist de machine aanpassen aan het uit te voeren werk om zo brandstof te besparen. Naast het werken met de verschillende vermogens-modi wordt ook de ventilator enkel ingeschakeld wanneer de motor daarom vraagt om brandstof te besparen. Om de levensduur van de componenten te verlengen wordt de hydraulische olie automatisch opgewarmd zodat de machine sneller op bedrijfstemperatuur is.
Extra stabiliteit
De onderwagen heeft een breedte van 3 meter en kan hydraulisch worden uitgeschoven tot 4 meter voor extra stabiliteit tijdens het slopen. In de cabine staat het Cat Active Stability Monitoring System de machinist bij om de stabiliteit van de machine te behouden tijdens het slopen. Zo wordt ten alle tijden de positie van het uitrustingsstuk weergegeven en wordt de machinist gewaarschuwd als de stabiliteitsgrens bijna overschreden wordt. Om de chauffeur extra te beschermen is het voorraam en het dakraam van de cabine voorzien van gelaagd veiligheidsglas met een P5A-impactklasse. Standaard is de machine uitgerust met zijzicht- en achteruitkijkcamera’s.