Stadsbader plaatst megabestelling bij Mercedes-Benz

Stadsbader zet vol in op vernieuwing en uitbreiding van hun vrachtwagenpark. De keuze viel hiervoor opnieuw op Mercedes-Benz. Met zeventien trekkers, vier kipperchassis en twee kleinere voertuigen is dit een van de grootste leveringen van 2018 voor het merk.

Met meer dan duizend werknemers is Stadsbader uit Harelbeke een van de grootste bouwbedrijven van België. Naast openbare en private infrastructuurwerken heeft Stadsbader ook in heel wat andere domeinen voet aan de grond, zoals bodemsaneringen, industriële en commerciële bouwprojecten, burgerlijke bouwkunde, elektromechanica en sportinfrastructuur. Daarnaast heeft het bedrijf in Kluisbergen een eigen fabriek voor de fabricatie van prefab betonelementen. Transport is een essentieel onderdeel van de hele activiteit. Dagelijks heeft Stadsbader gemiddeld driehonderd vrachtwagens op de baan. Dit aantal kan echter sterk wisselen in functie van het aantal werven en de weersomstandigheden.

Omdat het eigen vrachtwagenpark een historische groei kende, moeten er bijna jaarlijks voertuigen worden vervangen. In 2018 zelfs een recordaantal: vijftien trekkers en vier kipperchassis. Hoewel het allemaal Mercedes-Benz voertuigen betrof, koos Stadsbader niet automatisch opnieuw voor het merk van de ster. “Dat we sterk in de kwaliteit van Mercedes-Benz geloven, bewijst het feit dat de helft van ons wagenpark uit vrachtwagens van dit merk bestaat”, vertelt Johan Steenhaut. “Maar het is altijd wikken en wegen wanneer je voor een dergelijke grote investering staat. We zijn niet over één nacht ijs gegaan en hebben het aanbod van verschillende merken onder de loep genomen. Het is voor twee leveranciers zelfs erg spannend geweest. Niettemin is het uiteindelijk toch Mercedes-Benz dat de palm mocht wegdragen. Dit merk is nog steeds onlosmakelijk met kwaliteit verbonden. De standaardversies omvatten alles wat we nodig hebben en nog dat tikkeltje meer: precies wat wij beogen, want ook bij Stadsbader liggen de standaarden erg hoog. De motorisaties zijn uitstekend, qua technologische snufjes speelt de constructeur een leidende rol en de service is perfect op maat van de klant gesneden. Onze werkplaats kan met elke vraag bij de technische experts terecht, de opleidingen voor de chauffeurs zijn onberispelijk én er wordt blijvend gestreefd naar een winsituatie voor ons, onder meer door cursussen in zuinig rijden.”

Ultieme oplossing voor uitzonderlijk vervoer
Er was echter nog een belangrijke reden om deze bestelling aan Mercedes-Benz toe te kennen. Stadsbader wilde dit jaar ook het wagenpark uitbreiden met twee kleine vrachtwagens en twee trekkers voor uitzonderlijk vervoer, waarvan één in staat moest zijn om tot 180 ton te vervoeren. Gino Loncke van de Mercedes-Benz garage Ghistelinck uit Waregem: “Stadsbader was op zoek naar de hoogste nuttige koppelschoteldruk en het daaruit resulterende laadvermogen. De concurrentie heeft op dit vlak ook wel wat te bieden. Maar dankzij onze 13,4 ton achteraslasten waren wij uiteindelijk diegene die de hoogste schoteldruk in functie van de gewenste schotelpositie konden leveren. Concreet viel de keuze van Stadsbader op een 8×4 Actros 4463 SLT die voorzien is van een opleggersturing met een extra groot oliereservoir van 235 liter (in plaats van de standaard 135 liter) en een vaste koppelschotel. Dankzij het wegvallen van de schuifinstallatie winnen we ongeveer 340 kg, maar dat stelde heel wat vereisten aan de schotelpositie die de doorzwenk- en kopstraal van de oplegger bepaalt. Door toepassing van een MTM van 43.800 kg met een 9t vooras, 8t voorloopas en 2 aandrijfassen met een laadvermogen van 13,4 ton behaalden we echter de perfecte koppelschoteldruk van 30.641 kg. Verder is deze SLT voorzien van een TRK-koppeling met een 16-versnellingsbak. De volledige ombouw van het montagerek en werkkoffers werden af fabriek uitgevoerd. Interessant is dat dit onze eerste SLT is met een volledige kleurstelling in twee delen af fabriek. Dit zorgt ervoor dat Stadsbader enkel nog zijn reclame en vlootnummer moet aanbrengen. Trouwens, ook de spoilers achter de cabine zijn in de twee bedrijfskleuren van Stadsbader gespoten: rood onderaan en ivoorwit bovenaan.”

Order met veel variatie

De hele bestelling omvat 21 voertuigen. Naast de 8×4 Actros 4463 SLT werd ook een 4×2 Actros 1845LS voor uitzonderlijk vervoer geleverd. Ter vervanging van vijftien oude trekkers kwamen er vijf 4×2 Arocs 1843 LS, acht 4×4 Arocs 1843 AS en twee 4×2 Arocs 1843 LS HAD met hydraulisch aangedreven vooras. “Hoewel onze chauffeurs geen lange afstanden doen en ’s avonds thuis zijn, kiezen we resoluut voor comfort”, vertelt Johan Steenhaut. “De Arocs bieden veel ruimte en zijn technisch gezien perfect op het vervoeren van grote en zware lasten afgestemd.” Het order omvatte eveneens vier kipperchassis 8×4 tridem van het type Arocs 3236 LK voor de opbouw van een achteroverkipper, alsook een signalisatiewagen met open laadbak en een zaagwagen voor de opbouw van een gesloten laadkast, respectievelijk een Atego 916 L en Atego 1523 L. “Voor die kleine voertuigen verkiezen we uniformiteit”, legt Johan Steenhaut uit. “Dit is gemakkelijker voor onze onderhoudsdienst én het wisselstukkenbeheer. Aangezien alle vrachtwagens van dit kaliber bij ons uit de Mercedes-Benz stal komen, was het logisch om opnieuw voor dit merk te kiezen.”