De hoofdzetel van Luteijn Hydraulics vinden we terug op een rustig bedrijventerrein in het Nederlandse Breskens. Daarnaast is er nog een filiaal in Zeebrugge. Luteijn Hydraulics is dan ook een specialist in het ontwerp en onderhoud van hydraulische systemen, met heel wat toepassingen in de maritieme wereld. Daarnaast is het bedrijf echter ook actief in andere segmenten waar hydrauliek ingezet wordt. Denk hierbij aan het onderhoud van hydraulische installaties op mobiele machines zoals kranen en andere bouwmachines. “Tijdige revisie loont”
Eigenaar en oprichter Isaak Luteijn vertelt dat het bedrijf actief is in drie grote takken. “We hebben hier ons magazijn waar we slangen maken en hydraulische componenten verkopen, voornamelijk voor mensen uit de buurt. In onze revisieafdeling doen we revisies van hydraulische pompen en motoren, hetgeen heel specialistisch werk is. De pompen die we reviseren komen overal vandaan, maar toch vooral uit de Benelux, Frankrijk en Duitsland. We zijn onder meer het reparatie- en revisiecentrum in de Benelux voor Poclain, een fabrikant van hydromotoren. Onze derde tak is onze serviceafdeling met servicebusjes doorheen de hele Benelux.”
Luteijn vertelt dat er daarnaast nog enkele nevenactiviteiten zijn. “Zo komt er wel eens een lokale aardappelrooier tot hier voor wat aanpassingen en doen we ook aan machinebouw. Dan doen we alles van ontwerp en constructie tot het aanbrengen van hydrauliek en besturing. Het gaat dan altijd om maatwerk en enkelstuks.”
Altijd eerst een inspectierapport
Luteijn Hydraulics is in de eerste plaats actief in de maritieme wereld maar ze werken ook aan aardappel- of bietenrooiers en vooral aan pompen van kranen. Het bedrijf reviseert alle merken pompen. Veel klanten willen vooraf een prijs voor de revisie. “Maar dat kan eigenlijk niet. Sommige onderdelen zijn nog goed, andere onderdelen kunnen we zelf herstellen of bijslijpen. Daarom hebben wij een vast systeem. De mensen brengen hun pomp binnen, we halen ze uit elkaar en maken een inspectierapport met wat er moet gebeuren. Dan kunnen we een prijs maken van de nodige onderdelen, werkuren, testbank en een totaalprijs geven. Als alles nieuw moet, is het soms voordeliger een nieuwe pomp te kopen, maar die is niet altijd beschikbaar.”
Luteijn vindt dat de grootste sterkte van zijn bedrijf is dat er heel veel kennis van hydraulieksystemen aanwezig is waardoor ze heel snel problemen kunnen analyseren. “Een pomp draait niet zomaar kapot. De oorzaak kan dan bijvoorbeeld in een ventiel of elektrisch stuursysteem zitten. Daar kijken wij ook naar. En alles wat hier buiten gaat, wordt getest en krijgt een certificaat mee.”
Zanddeeltjes zijn een echte sluipmoordenaar
Waarom slijt een pomp sneller dan verwacht? Vervuiling door zand en stof of water in de olie, zijn de meest voorkomende oorzaken. “Zanddeeltjes zijn een echte sluipmoordenaar, daar merk je niets van maar die pomp gaat heel snel achteruit in capaciteit. Het is dus belangrijk om proactief filters te reinigen en te vervangen. Zeker een beluchtingsfilter die slecht is, zorgt ervoor dat er veel troep in de tank komt, bijvoorbeeld bij een machine die in stoffige omstandigheden staat te draaien. Kijk dus niet alleen naar draaiuren maar ook naar de omstandigheden waarin een machine werkt. Gebruik originele filters want er zit soms toch verschil in de kwaliteit. En controleer bij machines die (deels) onder water zitten vaker of er geen water in de olie zit.”
De pomp en motor demonteren doen klanten meestal zelf, erna neemt Luteijn het over. “Maar werk dan wel proper als klant en stop alles goed dicht. En begin best zelf niet aan de revisie, het is zo’n specialistisch werk. Je hebt bijvoorbeeld veren die onder spanning staan of dingen die in een bepaalde volgorde achter elkaar zitten. We zien wel eens dat klanten hier komen met een bak met onderdelen en geen idee meer hebben hoe het in elkaar moet. Heel veel dingen neem je namelijk over van de oude pomp. Welk deel hoort links, welk rechts? Welk is de perskant en welk de zuigkant? Die dingen zien er hetzelfde uit maar het werkt anders.”
Alarmsignalen bij een pomp zijn lawaai of een hele trage machine. “Daar merk je het eerst aan dat er iets scheelt. Maar hoe langer je doordraait, hoe meer je schade aanricht. Bij tijdige revisie is de kost meestal schappelijk maar als je doorgaat tot je een plunjer- of spiegelbreuk hebt, wordt het een pak duurder. Je moet daar bovenop dan het systeem spoelen en olie eruit laten. Tijdige revisie is altijd lonend.”
Revisie gebeurt omdat het vaak goedkoper is dan een nieuwe pomp. Maar ook de lange levertijden van nieuwe componenten zijn een reden voor revisie. “We hebben zelfs al revisies gedaan die duurder waren dan het aankopen van een nieuwe pomp maar omdat de nieuwe er gewoon niet was, moest het wel. Een andere afweging die meespeelt, is dat wanneer de pomp versleten is, de kraan ook bijna versleten is. Je kan dan wel een nieuwe pomp steken, maar je hebt veel kans dat de andere onderdelen dan ook versleten zijn. Dan laat men ze wel eens reviseren om de kraan nog te kunnen verkopen of inruilen aan betere voorwaarden want een kraan zonder pomp is helemaal niets waard.”
Vocht uit de olie trekken
Luteijn biedt klanten ook enkele machines aan om problemen aan te pakken. “We hebben een heel arsenaal aan filterunits voor de verhuur. Dat is gewoon een filterpomp die een paar dagen de tank filtert als de machine stilstaat totdat de olie terug voldoende kwaliteit heeft. We hebben ook machines om water uit olie te halen want water in olie is nog erger dan vuil. De smeereigenschappen van olie nemen daardoor sterk af en onderdelen die over elkaar draaien, slijten dus veel sneller. Zo’n purifier is eigenlijk een stand alone hydrauliekunit met elektromotoren en vacuümpompen die je aansluit op de machine. De olie gaat erdoor en de purifier trekt het vocht uit de olie via een verdampingsreactie.
Belangrijk om de juiste mensen te vinden
Als laatste punt geeft Luteijn mee dat geïnteresseerde monteurs erg welkom zijn. “Ook stagestudenten want die blijven wel eens hangen nadien. We zorgen zelfs voor inwoning voor mensen die van verder komen. Wij willen wel groeien als bedrijf maar enkel op voorwaarde dat de kwaliteit even goed blijft. Maar dan moet je de juiste mensen vinden. Mensen die van bij een mechanisatie- of loonbedrijf komen, zijn vaak geschikte kandidaten. Als je het vak interessant vindt, zal het prima gaan. En het is afwisselend werk. Soms werk je op een schip of aan een pomp van een kraan maar ook kermisattracties of een snoepjesfabriek zitten vol hydrauliek.”