Kramer introduceert nieuwe vermogens en extra opties voor zijn verreikers. Ze krijgen nieuwere en krachtigere motoren die voldoen aan de Stage V emissienormen. Ook aan comfort en ergonomie werd gedacht bij de ontwikkeling van de nieuwe verreikers.
Voldoen aan Stage V
De modellen 2205 en 2706 voldoen aan de nieuwste normen van de EU-Stage V. De 2205 heeft een laadvermogen van 2,2 ton en is uitgerust met een 45 kW sterke Perkins motor. De 2706 heeft een laadvermogen van 2.7 ton en beschikt over een 55 kW sterke Perkins motor. Beide modellen maken gebruik van DOC (dieseloxidatiekatalysator) en een DPF (dieselpartikelfilter) om te voldoen aan de Stage V normen.
Ook de modellen 3007, 3507, 4007, 4507, 5007 en 4209 krijgen een update. Deze worden uitgerust met een TCD 3.6 liter motor met een vermogen van 100 kW (136 pk). De nabehandeling van de uitlaatgassen met DOC en SCR wordt standaard aangevuld met een DPF. . De modellen 5507 en 5509 met een laadvermogen van 5,5 ton worden standaard geleverd met de Deutz TCD 4.1-motor met Stage V en een vermogen van 115 kilowatt/156 pk. Alle modellen beschikken over een traploze rij aandrijving. De modellen 3007 tot 5509 maken indruk met een vierde stuurtype. Dit is de zgn. “flexibele hondengang” en maakt deel uit van de standaarduitrusting. Hierbij wordt de achteras geblokkeerd, terwijl de vooras vrij stuurbaar blijft.
Opties voor een beter zicht vanuit de cabine
Er zijn twee cabine-opties beschikbaar voor de compacte modellen met een laadvermogen van 3 tot 4 ton (3007 tot 4007). Het voertuig met de standaardcabine is voorbestemd voor lage doorgangen en smalle doorgangen. Dankzij de voertuighoogte van 2,31 meter, die met 20″-banden nog verder terug te brengen is tot 2,26 meter, vormen nauwe omstandigheden geen probleem.Als de maximale voertuighoogte geen beperkende factor is, dan is de optionele, 20 cm hogere cabine beschikbaar voor een optimaal zicht rondom, met name naar rechts. Naast het verbeterde zicht rondom is de dieseltank van de variant met deze met maar liefst 20 liter vergroot. Naast de cabine is het FOPS-rooster, dat de bestuurder beschermt tegen vallende voorwerpen, geoptimaliseerd voor een ideaal gezichtsveld. Standaard is vanaf de 4507 tot de 5509 het FOPS-beschermrooster standaard. Dit rooster is optioneel verkrijgbaar in combinatie met de verhoogde cabine op modellen met een laadvermogen van 3 tot 4 ton.
Om het geluidsniveau in de cabine te verlagen, is er een zogenaamde stille pomp geïnstalleerd voor de stuurhydraulica. Bij de modellen 3007 tot 5509 verlaagt deze het geluidsniveau tot slechts 72 decibel (A) in de cabine. De huidige modelupdates omvatten ook de introductie van een optionele steun voor de linkerarm voor meer comfort.
Kramer 4407 wordt de 4507
De prestaties van de nieuwe 4507 werden aangepast. Zo is het laadvermogen verhoogd met 100 kilogram tot 4.5 ton. Daarnaast is nu ook de ecospeedPRO-aandrijving leverbaar met een maximale snelheid van 40km/u. De telescooparm wordt zijdelings ondersteunt om dwarskrachten bij het stuwen met een neergelaten laadrichting te absorberen.