Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met verbrandingsmotoren die op waterstof rijden. Wegtests met vrachtwagens die waterstof in verbrandingsmotoren gebruiken, beginnen in 2026. De commerciële lancering is gepland voor het einde van dit decennium. Vrachtwagens die op groene waterstof rijden, zijn een belangrijke stap voor Volvo om haar netto nuldoel te bereiken. Zo helpen zij de klant bij het behalen van de decarbonisatiedoelstellingen.
Een manier om het transport te decarboniseren
Vrachtwagens die op groene waterstof rijden in plaats van fossiele brandstoffen, bieden een manier om het transport te decarboniseren. Waterstofvrachtwagens zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden. Maar ook in regio’s waar beperkte laadinfrastructuur is, of tijd voor het opladen van batterijen.
In 2026 start Volvo met klantentests met vrachtwagens die waterstof gebruiken in verbrandingsmotoren. Deze vrachtwagens zullen commercieel beschikbaar zijn tegen het einde van dit decennium. Ondertussen wordt er al getest in laboratoria en in voertuigen. De vrachtwagens uitgerust met een verbrandingsmotor op waterstof worden een aanvulling op Volvo’s bestaande aanbod. Denk aan batterij-elektrische vrachtwagens, brandstofcel-elektrische vrachtwagens en vrachtwagens die op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas en HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) rijden.
“Vrachtwagens waarbij de traditionele verbrandingsmotor behouden blijft maar op waterstof rijdt, zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieselvrachtwagens, maar met het extra voordeel van zeer lage CO2-uitstoot. Ze zullen een waardevolle aanvulling zijn op onze batterij-elektrische vrachtwagens, die al meerdere jaren op de markt zijn,” zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Productmanagement en Kwaliteit, Volvo Trucks.
Zero Emission Vehicle
Volvo vrachtwagens met verbrandingsmotoren die op groene waterstof rijden, zullen zeer lage CO2-uitstoot hebben bij gebruik van hernieuwbare HVO als ontstekingsbrandstof. Ze worden geclassificeerd als een “Zero Emission Vehicle” (ZEV) onder de nieuwe overeengekomen EU CO2-emissienormen. “Het is duidelijk dat verschillende technologieën nodig zijn om zwaar transport te decarboniseren. Als wereldwijde vrachtwagenfabrikant moeten we onze klanten ondersteunen door verschillende decarbonisatieoplossingen aan te bieden, zodat klanten hun alternatief kunnen kiezen op basis van hun transportopdracht, beschikbare infrastructuur en prijzen van groene energie,” zegt Jan Hjelmgren.
Volvo vrachtwagens met waterstof-aangedreven verbrandingsmotoren zullen High Pressure Direct Injection (HPDI) bevatten,. Dit is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof met hoge druk wordt geïnjecteerd. Op deze manier wordt compressieontsteking mogelijk voordat waterstof wordt toegevoegd. Deze technologie heeft heel wat voordelen. Zo is er een hogere energie-efficiëntie met lager brandstofverbruik en een verhoogd motorvermogen. Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten. Deze zal gebruik maken van de HPDI-technologie. De joint venture wordt verwacht operationeel te zijn in het tweede kwartaal van 2024, na de formele afronding.
Feiten
- Volvo vrachtwagens aangedreven op waterstof zullen een operationeel bereik hebben dat vergelijkbaar is met veel dieselvrachtwagens, afhankelijk van het type transport.
- Vanwege de lage CO2-uitstoot door waterstofverbranding worden deze vrachtwagens geclassificeerd als “Zero Emission Vehicles” onder de nieuwe overeengekomen EU CO2-emissienormen.
- Verbrandingsmotoren op waterstof zullen ook zeer kleine hoeveelheden stikstofoxiden en deeltjes uitstoten.
- Waterstof kan ook worden gebruikt om brandstofcel-elektrische vrachtwagens aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de vrachtwagen wordt geproduceerd. Brandstofcel-elektrische vrachtwagens stoten geen uitlaatemissies uit, alleen waterdamp.
Bron: Volvo Trucks