Mercedes-Benz Trucks heeft de productieversie onthuld van zijn eerste batterij-elektrische langeafstandstruck. De fabrikant presenteerde de Mercedes-Benz eActros 600 vandaag als wereldpremière voor een internationaal publiek op een evenement ten zuiden van Hamburg. Met deze eTruck wil de fabrikant nieuwe maatstaven creëren in het wegtransport, zowel op het gebied van technologie, duurzaamheid, design als rendement voor exploitanten van een elektrisch wagenpark.
Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kWh – vandaar de typeaanduiding 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis is ontwikkeld, heeft de eTruck een actieradius van 500 km 1 zonder tussentijds laden. Dit betekent dat de eActros 600 meer dan 1.000 km per dag kan afleggen. Tussentijds laden tijdens de wettelijk verplichte chauffeurspauzes – zelfs zonder megawatt laden – maakt dit mogelijk. Zo’n 60 procent van de langeafstandsritten van truckklanten in Europa is korter dan 500 km, dus de laadinfrastructuur bij het depot en bij de laad- en lospunten is hiervoor voldoende. Voor alle andere werkzaamheden is de continue ontwikkeling van een openbare laadinfrastructuur een essentiële voorwaarde om de eTruck volledig in te kunnen zetten op pan-Europees langeafstandstransport. Naast CCS-laden (Combined Charging System) met maximaal 400 kW, zal de eActros 600 later ook MCS-laden (Megawatt Charging System; megawatt laden) mogelijk maken. Klanten kunnen vanaf de verkoopstart een voorbereiding hiervoor bestellen. Zodra de MCS-technologie beschikbaar en gestandaardiseerd is voor alle fabrikanten, kan deze achteraf in de eActros 600-modellen worden ingebouwd. De accu’s kunnen in ongeveer 30 minuten worden geladen van 20 tot 80 procent bij een geschikt laadstation met een vermogen van circa 1 megawatt3.
Het voertuig is technisch ontworpen voor een gecombineerd GVW tot 44 ton. Met een standaardaanhangwagen heeft de eActros 600 in de EU een laadvermogen van circa 22 ton. In sommige gevallen kan de nationale wetgeving een hoger laadvermogen toestaan. Optisch heeft de eTruck een volledig nieuw, puristisch design met strakke lijnen en een aerodynamische vorm. In termen van rendement voor wagenparkbeheerders wordt verwacht dat de eTruck nieuwe maatstaven zal creëren, waardoor hij op de lange termijn de meeste dieseltrucks in het belangrijke langeafstandssegment kan vervangen. De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch langeafstandstransport is om klanten een holistische transportoplossing te bieden die bestaat uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services.
De verkoopstart van de eTruck is nog dit jaar. De serieproductie staat gepland voor eind 2024. Naast de trekker-oplegger zal Mercedes-Benz Trucks direct na de introductie ook kippervarianten van de eActros 600 produceren, waardoor klanten nog veel meer toepassingsmogelijkheden in het volledig elektrische transport krijgen. Momenteel wordt een vloot van circa vijftig prototypen samengesteld, die in een volgende stap ook naar de eerste klanten zullen gaan voor praktijktests. Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: “De eActros 600 staat als geen andere Mercedes-Benz truck voor de transformatie van het wegtransport naar CO2-neutraliteit. Hij beschikt over ultramoderne aandrijftechnologie die onze klanten een zeer hoge energie-efficiëntie en dus rendement kan bieden. Dit maakt de overstap naar eMobility bijzonder aantrekkelijk voor wagenparkbeheerders.”
ELEKTRICITEITSPRIJS EN TOLSYSTEEM DOORSLAGGEVEND VOOR RENDEMENT TEN OPZICHTE VAN DIESELTRUCKS.
De termijn waarbinnen wagenparkbeheerders met de eActros 600 op lange afstanden kostenpariteit kunnen bereiken met een vergelijkbare dieseltruck verschilt van land tot land met name al naargelang de elektriciteits- en dieselprijzen en het tolsysteem. In de grote doorvoerlanden Frankrijk en Duitsland bijvoorbeeld hebben een lage elektriciteitsprijs resp. de geplande CO2-gebaseerde tolheffing voor trucks een positief effect op de TCO van batterij-elektrische trucks. Dit betekent dat de eActros 600 binnen de gemiddelde levensduur van circa 5 jaar resp. na circa 600.000 km rendabeler kan zijn dan een langeafstandsdieseltruck – ondanks een aanschafprijs die ongeveer twee tot tweeënhalf keer hoger ligt dan het dieselequivalent. Overheidssteun voor eTrucks en laadinfrastructuur vormt een essentiële hefboom in de opstartfase.
bron – Marcedes-Benz