Nog voordat de machines zullen getoond worden op Intermat in Parijs kregen de Nederlandse en Belgischa klanten de eerste Europese Kobelco highreach sloopmachine in primeur te zien, eerst in Nederland bij Hans van Driel, onlangs in België bij De Bruycker.
Kobelco Construction Machinery Europe toonde reeds op Bauma 2016 voor het eerst de SK400DLC-10. Het was toen nog de Japanse uitvoering, niet aangepast aan de wensen van de Europese eindklanten. Ondertussen heeft Kobelco er werk van gemaakt en na aanpassingen vooral op vlak van veiligheid en gebruikerscomfort zijn de SK400DLC-10 en de SK550DLC-10 nu in Europa beschikbaar.
Krachtige slopers
Beide sloopmachines zijn uitgerust met een Hino motor. Op de SK400DLC-10 heeft de 7.7 liter motor een nominaal vermogen van 290 pk (213 kW), de SK550DLC-10 met de 10.5 liter motor heeft een nominaal vermogen van 369 pk (271 kW). Beide motoren maakt gebruik van de SCR-techniek om aan de Stage 4-norm te voldoen.
Het hydraulisch systeem bestaat uit twee variabele pompen en een tandwielpomp. De maximale debieten op de SK400DLC zijn 2x 294 l/min en 1x 20 l/min, op de SK550SLC zijn dit 2x 370 l/min en 1x 63.5 l/min. Voor het zwenken heeft de SK400DLC één pomp met vaste opbrengst, de SK550DLC heeft er twee.
De extra lange sloopgiek heeft een gepatenteerd NEXT-koppelingssysteem en een unieke constructie met doordachte plaatsing van de hydraulische cilinders. De dubbele cilinders aan de zijkant van de hoofdgiek naar het tussenstuk zijn bijzonder krachtig. Daartussen ligt de hydraulische cilinder die van het tussenstuk naar de stick loopt. De cilinders kruisen aldus elkaar.
Het NEXT-koppelingssysteem maakt dat het verwisselen van giek snel kan gebeuren. De giek wordt namelijk bevestigd door de bovenste pen vast te haken en vast te zetten met de aparte tegengestelde pinnen aan de onderkant. De hydraulische leidingen lopen aan de zijkant en beschikken over een hydraulische multi-koppeling voor het aansluiten van de segmenten. Het unieke koppelingssysteem zorgt dat verwisselen van giek slechts 20 minuten in beslag neemt.
Verbeterde veiligheid
Standaard zijn de machines uitgerust met het nieuw cabineveiligheidssysteem. Het systeem detecteert zeer nauwkeurig de positie van het uitrustingsstuk. Het zorgt dat er op een veilige manier tot zeer dicht bij de cabine kan gewerkt worden waardoor het werkgebied vergroot. Anderzijds slaat het systeem alarm en voorkomt het dat het uitrustingsstuk de cabine raakt.
De machines hebben zowel links als rechts een zwenkbereik tot 60°. De werkradius en stabiliteit worden berekend vanaf de positie van het uitrustingsstuk en de bestuurder wordt gewaarschuwd door een alarm bij onvoldoende stabiliteit.
Vanzelfsprekend op deze sloopmachines is de 30° kantelbare cabine. Deze speciale sloopcabine is gebouwd zonder zichtbelemmerende spijl tussen voorruit en bovenruit.
Achteraan en aan de rechtse zijkant is er een camera ingebouwd waarvan de beelden op de multi-display weergeven worden.
Ter beveiliging van plots zakken bij beschadiging zijn alle bewegende delen uitgerust met drukhoudventielen. Tenslotte zijn de machines standaard voorzien van een beschermingsplaat ter bescherming van de machine tegen vallend puin.
Bereik naar wens
Het werkbereik hangt niet enkel af van de lengte van de stick, maar ook is er de mogelijkheid voor het monteren van een tussenstuk.
Het werkbereik van de SK400DLC-10 varieert dan als volgt:
– met extra lange stick van 8,7 m is de penhoogte 22,35 m, en met het extra tussenstuk van 2,4 m wordt de penhoogte dan 24,72 m;
– met de stick van 6,1 m is de penhoogte 17,63 m, en met het extra tussenstuk van 3,5 m wordt de penhoogte 21,11 m.
Op de SK550DLC-10 zijn dezelfde bereikmogelijkheden (8,7 m of 6,1 m stick), doch het tussenstuk is steeds 3,5 m. De maximale sloophoogte is hier 27,53 m met 8,7 m stick. Zonder tussenstuk is dit 24,04 m.
Transport
Het maximaal bedrijfsgewicht is resp. 49 ton en 63 ton. Om de sloopmachines gemakkelijker te kunnen transporteren kunnen de rupsen hydraulisch 50 cm ingeschoven worden. Uitgerust met 60 cm rupsen komt de transportbreedte dan op 2,98 m.
Om het gewicht van de sloopmachines tijdens transport te verlagen bestaat het contragewicht uit een vaste behuizing en uitneembare gewichten. Op de SK400DLC-10 weegt de behuizing 3220 kg en de losse gewichten 6860 kg. De extra lange sloopgiek van 24,72 m weegt 8240 kg, inclusief transportstaander.
Dankzij de unieke constructie met kruisende hydraulische cilinders is de opvouwhoogte van de extra lange giek beperkt tot 2,08 m.