Scania introduceert nu een belangrijke update van zijn CCAP-systeem (Cruise Control met Active Prediction) voor Scania Opticruise. Het nieuwe systeem wordt vanaf juni op alle Scania-trucks met de G25- en G33-versnellingsbakken gemonteerd en kan achteraf worden geïnstalleerd op trucks met de Super-based aandrijflijn. Dankzij de sterk toegenomen rekencapaciteit, slimmere algoritmen en een geoptimaliseerd gebruik van kaartgegevens kunnen vrachtwagens met het nieuwe CCAP-systeem tot 2% extra brandstof besparen op heuvelachtige wegen, terwijl ze doorgaans dezelfde gemiddelde snelheid behouden.
“Met deze introductie brengen we Scania Opticruise en ons actieve voorspellende systeem naar een nieuw, nog slimmer niveau”, zegt Stefan Dorski, Senior Vice President en Head of Scania Trucks. “Onze klanten kunnen nu met grote nauwkeurigheid kiezen wat ze van hun vrachtwagens – of chauffeurs – als prioriteit verwachten, het laagst mogelijke verbruik of de hoogst mogelijke gemiddelde snelheid”.
Scania’s CCAP-systeem staat al bekend om zijn vermogen om “vooruit te kijken” en de optimale weg te plannen voor een truck om bergop- en bergafwaarts te rijden op basis van topografische kaartgegevens. Het algemene idee is om alle soorten van onnodig remmen te vermijden, altijd te streven naar het gebruik van de optimale versnelling zonder frequent schakelen en tot slot, om te profiteren van de kinetische energie van de vrachtwagen (zoals rollen over heuvelkammen).
“Het gebruik van deze ‘trucs’ lijkt in theorie misschien eenvoudig. In werkelijkheid zijn er echter veel parameters die moeten worden overwogen en verwerkt om een optimaal resultaat te bereiken”, zegt Julian Kurzawscki Modro, Director Industries and Applications, Scania Trucks. “Onze ingenieurs zijn erin geslaagd om het systeem een stuk slimmer te maken, waardoor het in staat is meer geperfectioneerde beslissingen te nemen die trouw zijn aan de intenties van de bestuurder”.
Een Scania truck voor internationaal vervoer is doorgaans uitgerust met tot drie prestatiemodi: Eco, Standaard en Power. Bovendien kan elke prestatiemodus op drie verschillende niveaus worden ingesteld (weergegeven in het instrumentenpaneel). In feite is dit een signaal over hoezeer de eigenlijke instelling in een bepaalde situatie voorrang moet krijgen.
“Een chauffeur die zo veel mogelijk brandstof wil besparen, zou kiezen voor Ecomodus en niveau 3, hetgeen de vrachtwagen vertelt dat de chauffeur kan accepteren dat de snelheid bij het bereiken van een top behoorlijk daalt en gedurende langere tijd dan voorheen”, zegt Kurzawscki Modro. “Maar heel vaak zal de gemiddelde snelheid nog steeds hetzelfde zijn, omdat de vrachtwagen nu veel langer met de versnelling in de vrijloop kan eco-rollen. Deze instelling is mogelijk niet altijd bruikbaar, zoals in druk verkeer. Maar de chauffeur kan nu meer prioriteiten stellen”.
Chauffeurs hoeven niet te kiezen voor de meest geavanceerde instellingen om brandstof te besparen. Ook een meer gematigde keuze – zoals de standaardmodus op niveau 2 – zou nog steeds meer besparingen opleveren in vergelijking met eerdere versies van het inflexibele systeem:
“Het toegenomen rekenvermogen en de nieuwe, meer geavanceerde algoritmen zullen altijd een verschil maken”, zegt Kurzawscki Modro. “Chauffeurs zullen een meer dynamische snelheidsaanpassing ervaren, volledig in lijn met hun intentie en de werkelijke weg- en verkeersomstandigheden. De vrachtwagen interpreteert de wensen van de chauffeur en voert ze uit”.
Alle Scania-trucks (op enkele zeldzame uitzonderingen na) die nu met de CCAP-functionaliteit worden besteld, krijgen automatisch de nieuwe versie. Bestaande Scania-trucks kunnen een upgrade krijgen in een Scania-werkplaats, mits ze beschikken over de Super-based aandrijflijn die voor het eerst in november 2021 werd geïntroduceerd.
Meer info – Scania Trucks