Doosan introduceert zijn eerste middelzware graafmachine op rupsen met een Stage V motor. De nieuwe 30-tons DX300LC-7 heeft niet alleen een nieuwe motor, maar ook op vlak van comfort, bediening en het vermogen zijn er veranderingen doorgevoerd. Standaard is de DX300 LC-7 met DoosanConnect uitgerust.
Nieuwigheden in de cabine
In de cabine zijn enkele aanpassingen gebeurd tegenover de Stage IV machine. Zo is het lcd kleuren touchscreen 30% groter en wordt er dus ook meer informatie weergegeven op één enkel scherm. Standaard zijn er ook 360° camera’s die de bestuurder zicht geven over het gehele gebied rond de graafmachine. Optioneel is ook een slim sleutelloos startsysteem, ultrasone obstakeldetectie, ledlampen, bescherming aan de zijkant en een luchtcompressor verkrijgbaar.
Doosan DL08 motor
De belangrijkste verandering aan de graafmachine is de motor. Doosan rustte de DX300LC-7 uit met een 6 cilinder Doosan DL08 Stage V motor die bij 1800 tpm goed is voor een vermogen van 202 kW (275 pk). De motor maakt echter geen gebruik van uitlaatgasrecirculatie (EGR) om te voldoen aan de nieuwe emissienormen. De motor maakt gebruik van een nieuwe techniek die ervoor zorgt dat er meer lucht tijdens de verbranding aanwezig is bij een hogere verbrandingstemperatuur. Hierdoor zijn er duidelijk minder roetdeeltjes aanwezig na de verbranding en heeft de roetfilter pas na 8000 bedrijfsuren zijn onderhoud nodig. Daarnaast is de motor ook uitgerust met DOC/DPF en SCR nabehandelingstechnologieën.
De nieuwe motor zorgt in combinatie met de nieuwe hydraulische hoofdklep en een nieuwe vermogensregeling SPC3 voor een besparing aan brandstof van 7% in de S-modus en 6% in de P-modus ten opzichte van de vorige versie. De P- en S-modi zijn twee van de in totaal vier vermogensmodi die op de DX300LC-7 beschikbaar zijn. De bestuurder kan de vermogensmodus (P+, P, S of E) zowel bij enkel-als bij dubbelwerkend gebruik instellen.