In juni heeft Goodyear de geheel nieuw ontworpen GP-3E geïntroduceerd (GP-3E staat voor General Purpose L3, E3) een band die kan worden ingezet voor wielladers, knikdumpers en graders. Dergelijke machines zijn de ruggengraat van veel infrastructurele projecten en werken vaak met een strak tijdschema. Uit onderzoek naar de behoeften van werknemers in planning, onderhoud, machinisten en chauffeurs heeft Goodyear de veelzijdigheid van de nieuwe generatie L3 band vergroot. Het geheel nieuw ontwikkelde allround profiel van de GP-3E maakt de bandenkeuze voor iedereen eenvoudig.
Maximale efficiëntie zonder in te leveren op tractie en prestaties
Goodyear heeft ruim 100 jaar kennis en ervaring in het bouwen van banden in het L3 grondverzetmachine segmenten. Hoewel er aanzienlijke verschillen zijn tussen de machines, zijn de eisen die aan de banden worden gesteld vergelijkbaar.
Het verlagen van de operationele kosten in een concurrerende sector is belangrijk in elke bedrijfsvoering. Door continue innovaties in onze banden weet Goodyear deze kosten te verlagen en tegelijkertijd de prestaties te verbeteren. Zo heeft de GP-3E het speciale type 6S compound meegekregen, welke het meest slijtvaste loopvlakrubber in zijn soort is. Daarnaast geeft dit 6S compound de beste bescherming tegen inrijdingen, wat resulteert in meer productieve draaiuren, waardoor de bandenkosten lager uitvallen.
Goodyear heeft ook het gewicht van de GP-3E verlaagd ten opzichte van zijn voorgangers, wat de efficiëntie ten goede komt. Het lagere gewicht komt voort uit een nieuw ontwikkeld meervoudig Radiaal karkas met een bovenliggende stalen gordelconstructie, die tevens de weerstand tegen insnijdingen verbeterd. Het is bewezen dat deze constructie het comfort verbeterd, waardoor Goodyear’s doelen van maximale efficiëntie en duurzaamheid worden bereikt zonder in te leveren op comfort.
Tractie of flotatie? GP-3E levert beide.
Een ander gebied waar Goodyear de uitdaging van schijnbaar tegenstrijdige prioriteiten tijdens werkzaamheden aanpakte, is op het gebied van tractie en flotatie. Vanuit het perspectief van bandentechniek levert tractie de grip voor de voorwaartse beweging, maar deze moet in balans worden gebracht met flotatie, zodat de machine niet vast loopt in de ondergrond en schade veroorzaakt aan de zandbaan.
Het GP-3E loopvlak geeft een hoge mate van tractie door de dubbele middenlijn nokken en ook door meer nokken die in aanraking zijn met de ondergrond. Tegelijk is het loopvlak ontworpen om een hoog flotatieniveau te ondersteunen door het gewicht gelijkmatig te verdelen over het contactvlak op de grond.
Een ander voordeel van dit verbeterde profiel ontwerp, in combinatie met de nieuwe constructie, is het verbeterde comfort voor de bestuurder. De GP-3E is ontworpen om de trillingsniveaus van de machine te verminderen, vooral op harde oppervlakken. Dit is vooral belangrijk voor het welzijn van de bestuurder, maar ook voor de levensduur van de machine.
Goodyear’s “Electric Drive Ready” betekent dat deze nieuwe GP-3E geschikt is voor gebruik op elektrische, hybride en conventionele dieselmachines. Dit vermindert de voorraadbehoefte, omdat dezelfde band kan worden gebruikt, ongeacht de aandrijfkracht en type machine.
“Goodyear heeft goed geluisterd naar de behoeften van onze klanten. Het verlagen van de operationele kosten en het maximaliseren van het rendement zijn prioriteit nummer één voor de sector. Door een veelzijdige, efficiënte en duurzame serie te introduceren die voldoet aan de operationele eisen van een breder scala aan machines, vereenvoudigen we de keuze, maximaliseren we de efficiëntie en brengen we meerdere innovaties in één band, die de veelzijdigheid vergroot. Het nieuwe lichtgewichtontwerp van de GP-3E zorgt voor lagere kosten per draaiuur, wat de duurzaamheid bevordert en een hoger comfort levert voor de bestuurders.”
Octavian Velcan – Managing Director Goodyear OTR en Aviation EMEA Goodyear
Bron – Goodyear