Laatste stukje Océade tegen de grond met een Kobelco SK550D-LC

Om de laatste 22 meter hoge toren van het waterpretpark Océade af te breken, kocht Devagro NV een gloednieuwe Kobelco SK550D-LC bij De Bruycker-Kemp in Oostende. De 67 ton zware Kobelco is het eerste verkochte exemplaar in Europa en is uitgerust met een long reach en zorgt ervoor dat er zonder problemen gewerkt kan worden tot op een hoogte van 30,2 meter.

Om plaats te maken voor het nieuwe Neo-project van Brussel moest het waterpretpark Océade zijn deuren definitief sluiten op 1 oktober 2018. Niet veel later begon Devagro aan de ontmanteling van het gebouw dat daarna werd afgebroken. De 22 meter hoge glijbaantoren van het park bleef tot het bittere einde rechtstaan tot Devagro op 8 januari officieel startte met de afbraak van deze toren die in totaal twee dagen zou duren.

Kobelco sloopmachines

In Japan, de thuisbasis voor Kobelco, brengt de fabrikant al langer high-reach demolition sloopkranen op de markt. Deze sloopmachines worden gekenmerkt door de D in hun typeaanduiding en in dit segment kan je machines verkrijgen van 45.000 kilogram tot en met 67.000 kilogram voor Europa. Deze worden gekenmerkt door hun LC ofwel door hun sloopgiek. In dit segment kan je in Europa drie types verkrijgen: de SK350DLC, SK400DLC en de SK550DLC. Deze zijn standaard uitgerust met het cabinebeschermingssysteem. Zo voorkomt het via een alarm dat het uitrustingsstuk tijdens de werkzaamheden de cabine raakt. Voor sloopwerk kan de cabine tot 30° worden gekanteld en is deze speciaal beschermd via een radiaalvormig beschermingsrooster.

Kobelco SK550D-LC sloopmachine van Devagro

De Kobelco SK550D-LC sloopmachine voor Devagro is de zwaarste in zijn klasse verkrijgbaar in Europa. Kobelco maakt nog grotere sloopmachines tot de 3500D met een high reach van 67 meter en een gewicht van 400 ton maar deze zijn nog niet verkrijgbaar in Europa.  De machine van Devagro heeft een gewicht, inclusief het uitrustingsstuk,  van 67 ton en is uitgerust met een hydraulisch systeem voor het in-en uitschuiven van het rijwerk. Ingeschoven heeft de machine zo een breedte van 2.980 mm en uitgeschoven een breedte van 3.720 mm. Daarnaast is het mogelijk om op de SK400DLC en SK550DLC het contragewicht voor transport in twee delen te scheiden. Het ene deel vormt de houder voor het andere deel, een eenvoudig systeem. Op de foto’s is de Kobelco SK550D-LC van Devagro is uitgerust met een high demolition 3-delige sloopgiek en hierop zijn de beide 3,5 meter lange tussenstukken gemonteerd. Hierdoor ligt de penhoogte nu op 27.530 mm en de topreach op 30.120 mm. Zonder het tussenstuk zou deze op 24.040 mm liggen. Daarnaast is het ook mogelijk om zonder de beide tussenstukken te werken. Dan ligt de topreach op 17.100 mm. De sloopgiek is ook uitgerust met het gepatenteerde NEXT-systeem van Kobelco. Het NEXT-systeem houdt in dat de cilinders van de hoofdgiek naar het tussenstuk en die van de cilinder van het tussenstuk, naar de stick elkaar kruisen. Zo komt de cilinder van het tussenstuk naar de stick tussen de twee cilinders van de hoofdgiek naar de stick te liggen. Dit systeem zorgt voor een hogere nauwkeurigheid tijdens het werken omdat er twee cilinders worden gebruikt. Dit systeem heeft ook als bijkomend voordeel dat de transporthoogte van de giek rond de twee meter blijft en ook het onderhoud kan vanop de begane grond worden uitgevoerd. Voor dit onderhoud en alsook om het wisselen van de sloopgieken gemakkelijk te maken, zijn de leidingen op de gieken zoveel mogelijk aan de zijkant gemonteerd. Hierdoor zijn ze ook beschermd tegen vallende brokstukken. Voor het wisselen van de sloopgieken werkt Kobelco met een systeem dat niet gebruik maakt van hydraulische pennen. De pennen zijn mechanisch aan elke zijkant en makkelijk om te verwijderen en te plaatsen. Alsook blijven de pennen via een mechanische ophanging hangen aan de giek en worden ze zo beschermd van het stof en afval op de grond. De hydraulische leidingen aan de zijkant zijn gemonteerd via boutverbindingen met als belangrijke reden dat de spanning in het staal van de sloopgiek wordt voorkomen, wat zou kunnen ontstaan door laswerk wanneer de leidingbeugels gelast zouden worden. Voor stofbestrijding zijn er leidingen en sproeiers op de giek gemonteerd. Deze waterleiding heeft ook een apart circuit om af te tappen, zo kan het water na het sloopwerk weglopen.

Om op zo’n hoogte veilig te kunnen werken is de Kobelco voorzien van een stabiliteitscontrolesysteem. Zo wordt via de positie van het uitrustingsstuk bepaald of de machine stabiel is of niet. Indien niet wordt de chauffeur gewaarschuwd door een alarm.
Extra beschermingen voor het sloopwerk zijn de zware beschermplaten op zowel de rijmotoren als de zwenkmotor. Daarnaast is het hydraulische mechanisme dat zorgt voor het in- en uitschuiven van de onderwagen ook voorzien van zware beschermkappen.

Voor de aandrijving van deze machine koos Kobelco voor een nieuwe krachtige en zuinige elektronisch bestuurde HINO P11C-VN motor (Stage IV). Dit is een viertakt vloeistof gekoelde dieselmotor met directe inspuiting, intercooler en turbocharger. Dit alles zorgt voor een maximaal vermogen van 271 kW (369 pk) bij 1.850 toeren per minuut. Om het brandstofverbruik nog verder te beperken is de machine uitgerust met AIS of Auto Idle Stop. Dit mechanisme zorgt ervoor dat de motor automatisch stopt als de bedieningshendel omhoog staat.
Het hydraulisch systeem bestaat uit twee pompen met variabele opbrengst en één tandwielpomp. Deze geven elk respectievelijk 370 liter per minuut en de tandwielpomp 63.5 liter per minuut.

Okada

Om de Kobelco SK550D-LC te vervolledigen werden twee uitrustingsstukken van het merk Okada aangeschaft. De eerste is een Okada Primary crusher type TS-WB 1100 VHR of gekend als “De Scorpion”. Het uitrustingsstuk is gegoten in een speciale gietlegering en in één geheel om ervoor te zorgen dat alle zwaktes worden uitgeschakeld. Het heeft een totaalgewicht van 2.540 kg. Daarnaast is dit uitrustingsstuk voorzien van twee cilinders met afzonderlijk geïnstalleerde klep. Ze hebben beide een gelijke kracht en zo heeft geen van beide voorrang op knijpkracht ten opzichte van de andere. Zo kan er op de binnenste tand een knipkracht van maar liefst 940 kN geleverd worden. De betonschaar heeft een bek-opening van 1100 mm.
Daarnaast schafte Devagro ook een Okada TS W650 XCV HR Cross Cutter aan. Deze ijzerschaar met papegaaibek ondersteunt de Kobelco bij het knipwerk en is ook de allereerste in Europa. De schaar heeft een eigengewicht van 2.540 kilogram zonder koppelplaat en hiervan bedraagt de maximale bek-opening 680 mm. Door de lange knipmessen over de gehele lengte van de schaar is het mogelijk om objecten te knippen welke langer zijn als de bladlengte van de knipmessen. Daarnaast knipt de schaar met een kracht van 1500 kN en worden materialen naar binnen getrokken om te voorkomen dat het materiaal in de bek nooit kan wegschuiven.

%d bloggers liken dit: