Komatsu wielladers: in 55 jaar van 1 naar 35m³ laadvermogen

Volgend jaar is het 55 jaar geleden dat Komatsu haar eerste wiellader op de markt bracht en in augustus dit jaar volgde met de WA475-10 de tot dusver overtreffende trap in de evolutie ervan.

Wanneer we in de geschiedenis van de Japanse wielladers duiken, dan komen we de eerste tegen in 1949. In dat jaar bouwde Nichiyu een prototype genaamd SDA25 van een tweewielaangedreven wiellader. De volgende stap voor Komatsu volgt in 1962 als ze een joint venture aangaan met het Amerikaanse bedrijf International Harvester, vooral bekend van de landbouwmachines en nu opgegaan in CNH Industrial. Deze joint venture genaamd Komatsu International begint in het jaar 1965 met de productie van vierwielaangedreven wielladers waarbij het bedrijf Frank G Hough, onderdeel van International Harvester (IH), de technische knowhow inbrengt. Komatsu nam ook de productnaam ‘Pay Loader’ over van Frank G Hough en die werd in die tijd een synoniem voor de wiellader. Het eerste vierwielaangedreven type, de H30B met een bakinhoud van 1 m3, werd in Japan zelf verkocht als JH30B. Dit type werd al snel populair omdat het zich kon meten met de prestaties van de populaire 1,4 m3 klasse maar veel goedkoper was. Vanwege de populariteit van deze klasse ontwikkelde Komatsu de JH60 met eveneens 1,4 m3 laadvermogen en daarmee verkreeg de fabrikant al snel 50% marktaandeel in eigen land. Nadat Komatsu in januari 1967 haar eerste overzeese vestiging oprichtte (in Vilvoorde!), volgde in hetzelfde jaar de JH65C met 1,9 m3 laadvermogen. Dit type was het eerste type met knikbesturing waarbij, in tegenstelling tot hetgeen nu gangbaar is, de machinist vóór de knik zat. Komatsu had door de joint venture met IH toegang tot dit door IH gepatenteerde concept van knikbesturing en hanteerde dit tot aan de breuk met IH in 1982. In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw profiteerde Komatsu sterk van de vraag naar meer wielladers en meer laadcapaciteit vanuit de florerende wegenbouw.

WA-serie

In 1981 verschijnt het eerste model van de WA-serie op het toneel. Het is de WA30-1 minishovel en de allereerste Komatsu waarbij de machinist achter de knik zit. Dit model was destijds het vlaggenschip van de WA-serie en heeft veel weg van de huidige Knikmopsen. Medio jaren tachtig werden ook middelgrote wielladers zoals de WA200-1, WA350-1 en WA450-1 geïntroduceerd. In Japan werden wielladers met meer dan 5,4 m3 laadvermogen tot dan toe altijd geïmporteerd en daar bracht Komatsu in 1985 verandering in met de ontwikkeling van de WA800-1 met 10.5 m3 laadvermogen. Doordat de betrouwbaarheid van de gebruikte V8 motoren met 800 pk tegenviel, schakelde de fabrikant over op 12V140 motoren bij de overgang naar de WA-2 serie.

In juli 1989 nam Komatsu een meerderheidsbelang in het Duitse bedrijf Hanomag en in 1995 werd de naam gewijzigd in Komatsu-Hanomag. Sindsdien worden in Hannover de meeste wielladers en mobiele graafmachines voor de Europese markt ontwikkeld en geproduceerd. Nadat Komatsu in 2002 de laatste aandelen overnam, verdween de merknaam Hanomag.

Begin jaren negentig kwamen de eerste WA-3 modellen op de markt zoals de WA100-3 Avance Loader en de blauw gekleurde (!) WA40-3E minishovel. In 1998, hetzelfde jaar dat importeur BIA de Komatsu distributierechten verwierf voor zes Franstalige Afrikaanse landen, kwamen de WA600-3 en WA800-3 op de markt en dat was de eerste grote update van deze grote modellen sinds 12 jaar. In 1999 introduceert Komatsu de tot dan toe grootste wiellader met een mechanische transmissie, de WA1200-1. In 2015 zien we dan uiteindelijk de eerste WA-8 serie ten tonele verschijnen in de vorm van (opnieuw) een minishovel: WA40/50-8.

De in de Benelux populaire WA320-8 laadt 2,6 tot 3,2 m3.

Van WA-8 naar WA-10

Naast door technische vernieuwingen, kenmerken opeenvolgende WA-series zich ook vooral door nieuwe motoren die telkens (moeten) voldoen aan de nieuwste emissie-eisen voor hun vermogensklasse. Dat geldt eveneens voor de WA-8 serie die voorzien is van fase IV motoren en sinds kort de WA475-10 met een fase V motor.

Afgezien van de nieuwe motorisatie, zijn de WA-8 en WA-10 modellen superieur aan hun voorgangers op het gebied van laadvermogen, veiligheidsvoorzieningen en bovenal comfort en gebruiksgemak voor de machinist.

In de Benelux zijn de middenklasse modellen WA320-8 en WA470-8 momenteel het populairst. De WA320-8 heeft een fase IV Komatsu SAA6D107E-3 zescilinder motor met 170 pk en een laadvermogen van 2,6 tot 3,2 m3. De WA470-8 heeft een fase IV Komatsu SAA6D125E-7 zescilinder motor met 273 pk en een laadvermogen van 4,1 tot 6,0 m3. De WA320-8 heeft een zogenoemde responsieve hydrostatische aandrijflijn (HST), terwijl de WA470-8 een transmissie met koppelomvormer heeft. Het Komatsu Traction Control System (K-TCS) bestuurt de HST-pomp en motor om tractie automatisch te optimaliseren aan de werkomstandigheden. De parallelle lift Z-stang = “PZ”-verbinding combineert parallel heffen voor het verplaatsen van pallets met hoge kipkrachten die voor zware uitrustingsstukken vereist zijn.

De nieuwste WA475-10 onderscheidt zich niet enkel en alleen door een fase V Komatsu SAA6D125E-7 zescilindermotor. De 24 tons WA475-10 is uitgerust met de nieuwe hydraulische en mechanische transmissie van Komatsu (KHMT).

Nieuwe transmissie

De nieuwste WA475-10 onderscheidt zich niet enkel en alleen door een fase V Komatsu SAA6D125E-7 zescilindermotor met 291 pk van de WA-8 modellen. De 25 tons WA475-10 is uitgerust met de nieuwe hydraulische en mechanische transmissie van Komatsu (KHMT). Deze combinatie resulteert volgens de fabrikant in een reductie in brandstofverbruik tot 17%. Met de traploze toerentalregeling kan de maximale snelheid van de machine aangepast worden aan de omstandigheden op de bouwplaats in het hele toerentalbereik. De hydraulische snelheid kan bovendien apart geregeld worden direct met het gaspedaal. Machinisten zullen hiernaast ook de ruimere en comfortabele cabine met een geluidsniveau van 70 dB(A) kunnen waarderen. De machine heeft een laadvermogen van 4,2 tot 4,9 m3.

Importeur BIA past naar eigen zeggen vooral de bakken aan aan de wensen van de klant. Denk dan aan extra verstevigingen of heavy duty tanden. Is dat niet toereikend? Dan kunt u als klant terecht in de Service Centers waar de wielladers zijn aan te passen aan elke specifieke klantwens.


Specificaties Komatsu wielladers

Type WA320-8 WA470-8 WA475-10
Laadvormogen (m3) 2,6 – 3,2 4,1 – 6,0 4,2 – 4,9
Motortype (vermogen, pk) SAA6D107E-3 (170) SAA6D125E-7 (273) Komatsu SAA6D125E-7 (290)
Transmissie hydrostatisch hydrostatisch hydromechanisch
Aantal versnellingen (v, a) 4, 4 (1-38 km/h) 4, 4 (1-39 km/h) n.b.
Inhoud brandstoftank (l) 245 380 380
Eigen gewicht (ton) 15,7 – 16,2 24,2 – 25,7 24,5
Verkoop BIA N.V./S.A., www.biagroup.com

 

Van Israel NV (Geraardsbergen)

Van Israel NV uit Geraardsbergen produceert en verwerkt sinds 1975 meststoffen, potgrond, schors, … voor particulieren en professionelen. Sinds 2005 heeft het bedrijf een Komatsu WA250-5 wiellader  die nog steeds wordt ingezet op het bedrijf. De WA250-5 heeft nu ongeveer een 23.000 uur op de teller. Naast de WA250-5 zijn er nog vijf andere Komatsu-wielladers actief voor het laden van opleggers en het vullen van de zeef en de shredder. De laatst geleverde wiellader is een WA320-8 die Nathan, die al 16 jaar op het bedrijf werkt, bestuurt. “De WA320-8 voldoet aan alle verwachtingen die ikzelf als wiellader chauffeur nodig heb. Vooral het huidige knikcomfort en de verbetering van de joystick tegenover de drie hendels was een enorme vooruitgang tegenover de vorige modellen”, aldus Nathan. Ook de 7m³ volumebakken vormen een naadloos geheel met het gewicht van de 320. Jean Marie, een collega van Nathan, rijdt zelf met een oudere WA320. Ook voor hem biedt de cabine het nodige zicht om de opleggers of de zeef te laden.

Jean Marie (links) en zijn collega Nathan (rechts) hebben samen heel wat jaren ervaring op de Komatsu-wielladers van het bedrijf.
%d bloggers liken dit: