Grondwerker in beeld: Grond- & nivelleringswerken Saey Filip (Oostakker)

Grond- & nivelleringswerken Saey Filip is een gekend bedrijf in de regio van Oostakker, waar het bedrijf ook gevestigd is. Maar zelf gaan ze veel verder met hun tractoren, kranen en vrachtwagens en draaien ze op verschillende werven doorheen België. Terra sprak met Filip Saey, die het bedrijf een goede 21 jaar geleden oprichtte.

Begonnen als arbeider op Sidmar

Filip Saey werkte vroeger als arbeider op de site van Sidmar of ArcelorMittal in de Gentse haven. Op een dag zegde hij zijn werk deeltijds op en kocht hij een minigraver. Met die minigraver van 3,5 ton begon hij met het nivelleren van parken en tuinen, vooral bij bloemisten en tuiniers. Zienderogen zag hij zijn cliënteel groeien en kon hij het werk niet meer combineren met zijn job bij de staalfabriek. Zo zette hij de stap om volledig zelfstandig met zijn minigraver te werken. Na enkele jaren groeide het bedrijf verder en werden er twee extra arbeidskrachten aangenomen. Het duurde tien jaar voor er nog iemand extra werd aangeworven, maar er werd toen vooral geïnvesteerd in nieuw en extra materiaal. Toen na tien jaar de trend naar nivelleren in de tuinbouw begon te verminderen, begon Filip rond te rijden met visitekaartjes bij verschillende aannemers. Zo werden de eerste stappen richting de wegenbouw gezet. Het grote voordeel was dat er het ganse jaar door gewerkt kon worden. In de winter nivelleerde Filip met zijn minigraver in de serres, hiervoor werd de cabine gedemonteerd. In de zomer, wanneer de serres vol staan met groenten of bloemen, werd er gewerkt in de wegenbouw.  Naarmate de werken vorderden, werden er grotere machines bijgekocht. Op de dag van vandaag werkt Filip samen met 25 personeelsleden, een 25 tal kranen, 10 vrachtwagens en een 12-tal tractoren.

De eerste in de regio met laser

“Nivelleren met een laser en een controlebox was begin 2000 het van het”, lacht Filip. Hij was zelf één van de eerste in de regio die investeerde in zo’n soort systeem. “De klanten vroegen zelf meteen achter de nieuwste technologieën, dus kon ik niet anders om in dat verhaal mee te stappen.” De eerste projecten waren enorm duur omdat de aanschafprijs van een lasersysteem in die tijd enorm hoog lag. “Na vijf jaar heb ik de prijzen zien zakken waardoor de projecten ook goedkoper werden. Het is wel enorm spijtig dat je zo’n hoge prijs moet betalen om als één van de eerste gebruik te kunnen maken van die technologie, maar ik heb geen spijt dat ik die stap destijds heb gezet.” In het begin reed Filip rond met een Case IH Magnum 7140 met een kilver van 3,20 meter. Later werd ook geïnvesteerd in een kleinere Fiat 55-66 met 1,80 meter kilver waarop hetzelfde lasersysteem werd geïnstalleerd als op het grote kilverbord. “We konden toen al onder twee hellingen rijden in de serres zelf, volgens het dakprofiel en volgens de lengte.”. Nu is het bedrijf geëvolueerd naar verschillende gps-systemen en één totaalstation. Ook op verschillende bandenkranen en rupskranen zit gps. “We zien dat zo’n soort technologie vaker gevraagd wordt door de aannemer zelf, ook het gebruik van tiltrotators stijgt enorm.”

Ook deze binnendraaier van Caterpillar is uitgerust met het nodige GPS systeem

 

Niet merkgebonden

Filip zelf heeft lang met Doosan gewerkt, maar sinds enkele jaren maakt Caterpillar deel uit van het machinepark. Zelf heeft het bedrijf altijd opengestaan voor andere merken van graafmachines. “Zo kom je met veel mensen in contact en gun ik iedereen iets,” vertelt Flip. Zelf kunnen ze bij de verschillende soorten merken ook terecht als een bepaalde machine defect is. Momenteel lopen er kranen van Hitachi, Doosan, Kobelco, Hyundai en Caterpillar op het bedrijf, maar er is altijd ruimte voor nog een ander merk. “Op sommige werven worden soms specifieke merken van kranen gevraagd, zo stel ik ook mijn klanten tevreden.” Volgens Filip heeft elk merk een bepaald type kraan dat heel goed is voor specifieke taken. Zo gebruikt hij het liefst een Doosan om te nivelleren, een Kobelco als het gaat over een binnendraaier en een Caterpillar om zware lasten te tillen. Op vlak van tractoren heeft het bedrijf heel lang samengewerkt met New Holland, waarvan er nog verschillende worden ingezet. Ook de Fendt-tractoren, meestal in het zwart gespoten, maken nu deel uit van de grondverzettractoren. Het vrachtwagenpark bestaat vooral uit MAN, maar op eigen initiatief kocht Filip sinds kort ook een Mercedes en een DAF. Ook Scania deed zijn intrede door dochter Lisa.

 

Jonge mensen kunnen doorgroeien

Filip heeft lang gezocht naar personeel die ongeveer dezelfde leeftijd hadden als hijzelf. Echter kwam hij op een punt waar de meeste van zijn leeftijdsgenoten al vast werk hebben. Via zijn kinderen leerde hij de afgelopen jaren heel wat jonge mensen kennen. “Mijn dochter en zoon gaan vaak uit en gaan ook frequent naar de tractorpulling, daar hebben ze heel wat mensen leren kennen die nu voor ons werken.” Dat vind Filip zelf een goed initiatief. Op jonge mensen kan Filip verder bouwen en hij ziet ze ook graag doorgroeien tot een ervaren kraanmachinist of eventueel naar andere machines. Iedereen krijgt op het bedrijf de kans om te doen wat hij graag doet. “Ik ga niemand op een graafmachine plaatsen, terwijl hij graag rond rijdt met een tractor”. Zelf krijgt elke chauffeur ook een eigen bestelwagen en een eigen machine. De bestelwagen is nodig om van en naar de werf te rijden en is uitgerust met een brandstoftank en de nodige sleutels voor onze machines. Bij de tractoren mag elke chauffeur zelf een naam kiezen die op de voorruit van de trekker geplaatst wordt. “Ook alle toeters en bellen worden gekozen door de chauffeur zelf, we proberen er wel op te letten dat elke tractor er ongeveer hetzelfde uitziet”, lacht Filip.

Iedere werknemer heeft zijn eigen bestelwagen om van en naar de werf te rijden”

Goed onderhouden machines zijn belangrijk

Zelf verplaatst Filip af en toe machines van de ene werf naar de andere. “Zo zie ik of ze goed onderhouden worden of niet, want dat is belangrijk.” Elke machine wordt in eigen beheer onderhouden of gerepareerd.  Tenzij het defect onder de garantie valt of bij hele grote defecten wordt de machine onder handen genomen door de dealer zelf. Om de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden worden de graafmachines vervangen om de vijf jaar tenzij ze niet veel uren hebben en de reparatiekosten meevallen, dan blijven ze nog een jaar of twee extra op het bedrijf. Tractoren worden vervangen op drie à vier jaar en de vrachtwagens om de vijf jaar. Zelf heeft Filip een hekel aan slechte banden. “Zie ik een machine van mezelf waarvan het bandenprofiel 50% of minder bedraagt, dan moeten daar nieuwe banden op”. Met slechte banden rijden doen ze niet op het bedrijf, dat is te risicovol voor slipgevaar, klapbanden of ongevallen. Volgens Filip is de kost van de banden nog lager als je de banden vroeger vervangt tegenover de kost van de banden als je ze volledig op rijdt. Elke machine heeft ook zijn eigen reservewiel die binnen het uur vervangen moet worden. “Een platte band kost geld en vaak hebben de dealers niet de juiste bandenmaat op stock liggen.” Zo is iedere werknemer op het bedrijf geholpen binnen het uur. Met een depannagedienst duurt dit meestal drie à vier uur. Ook bijna elk onderdeel van de machines hebben ze dubbel liggen in Oostakker. Zaterdags komen de meeste machines terug naar het bedrijf om gesmeerd te worden en een schoonmaakbeurt te krijgen. “Hier op het bedrijf hebben we al het nodige materiaal staan en kan er ook beter naar de machines gekeken worden om eventuele defecten tijdig aan te pakken zodat de machine tijdens de week niet stil staan.”

Met de duw wand van de asfalttrailers van Fliegl kan Filip mooi gelijkmatig dosseren, het bedrijf heeft 2 van zo’n trailers in het afsfalttransport lopen

Op autosnelwegen werken zorgt voor goede reclame

Het liefst neemt Filip werven aan die plaatsvinden op autosnelwegen. “Er passeren nergens zoveel auto’s aan een werf als op een autostrade. Hierdoor krijg ik vaak verschillende opdrachten binnen nadat klanten mij aan het werk hebben gezien op de snelweg.” Ook komt Filip met verschillende aannemers in contact, die hij op een normale werf niet tegenkomt. Zelf proberen ze ook niet teveel personeel op één werf te plaatsen. “We staan open voor iedereen.”

De laatste nieuwe Doosan rupskraan aan het werk in Brussel

 

Bedrijfsprofiel

Filip Saey (49) uit Oostakker startte zelf in 1998 grond- en nivelleringswerken Saey Filip op. Het begon allemaal als een eenmanszaak met één minigraver van 3.5 ton. Momenteel stelt Filip 25 mensen tewerk en hebben ze een machinepark van ongeveer een 70-tal machines. Waar in het begin vooral ingezet werd op tuinbouw, werkt het bedrijf nu grotendeels in de wegenbouw. Daarnaast is het Filip ook actief in de landbouw en tuinbouw. Bij verschillende landbouwers wordt genivelleerd, grachten geruimd en bomen gesnoeid. Twee jaar geleden stapte ook dochter Lisa (19) in het bedrijf. Hierdoor werden er verschillende extra investeringen gemaakt. Filip zelf regelt momenteel de planning van de machines, terwijl dochter Lisa de planning regelt van het transport.

One comment on “Grondwerker in beeld: Grond- & nivelleringswerken Saey Filip (Oostakker)

  • 23 jan 2020 om 19:10
    Permalink

    Zeer schoon artikel geschreven en de beste reclame mond aan mond reclame succes verder met de Dochter in de zaak goed bezig

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: