Grondwerker in beeld: De Mol Grondwerken bvba (Lochristi)

Danny De Mol, oprichter van het grond- en wegeniswerkenbedrijf De Mol Grondwerken bvba, is een op en top self made man. Bijna twintig jaar geleden startte hij met één vrachtwagen en bescheiden ambities. Vandaag staat hij aan het hoofd van verschillende bloeiende bedrijven in grondwerk, wegeniswerken, recyclage maar ook specifieke niches. TERRA ging langs bij De Mol Grondwerken bvba en sprak er met Danny.

De voornaamste werkzaamheden van Grondwerken De Mol zijn algemene wegeniswerken en rioleringswerken.

 

Ondernemen is een tweede natuur bij Danny De Mol. Geprikkeld door wat hij zag bij kleine aannemers startte hij in 1999, op 29-jarige leeftijd, zelf in de sector en probeerde zich een plaats in de markt te werken. Zijn ambities waren toen nog bescheiden: opritten en klinkers leggen en misschien een beetje grondwerk. De eerste vrachtwagen, een oranje tweedehands MAN met Meiller kipper, werd aangeschaft via een dealer in Duitsland.

 

De eerste vrachtwagen 

“Die eerste MAN, die herinner ik me nog heel goed”, vertelt Danny. “We hadden toen niet de middelen voor een nieuwe en ook niet het budget om hem in een bedrijfskleur te spuiten, maar hij stond zo mooi in zijn kleur, dat alles wat we de eerste tien jaar kochten ook oranje was zodat tien jaar lang oranje onze bedrijfskleur is geweest.” “Hij is zeker tien jaar meegegaan en we waren er zo tevreden mee dat vandaag alle vrachtwagens op het bedrijf nog steeds van MAN zijn. De bedrijfskleur is intussen aangepast naar metallisch lichtblauw en ook het logo is gewijzigd bij het tienjarig bestaan. De naam ‘De Mol’ heb ik behouden. Ik kon toch moeilijk anders als grondwerker met zo’n familienaam (lacht)”.

 

Een indrukwekkend machinepark

Door de groeiende vraag van klanten groeide het bedrijfje van Danny pijlsnel en al snel moest het machinepark aangevuld worden. Intussen telt Grondwerken De Mol 7 New Holland rupskranen tussen 5 en 40 ton, 4 Takeuchi graafkranen uit het kleiner segment (5-15 ton), 3 Caterpillar en 1 Daewoo bandenkraan, 2 Case graafmachines en 1 Case wiellader van 30 ton, 1 Komatsu D2 rupsmobiel met lasersturing en nog één CAT met 3D besturing, een Giant wiellader, een Dieci en een Manitou verreiker. Daarnaast beschikt het bedrijf nog over twee gewone walsen en één heel zware voor de wegeniswerken, twee Faymonville, één Kaiser en één Chieftain diepladers en een Terex Finlay 993 zeefmachine. De drie vrachtwagens van het bedrijf zijn allemaal MAN. “Tractors, grondkarren of extra vrachtwagens huren wij met chauffeur. Als je per vrachtwagen of tractor een chauffeur nodig hebt en er vallen er eens een paar ziek kan je niet verder, hé. Hier kijken we ’s maandags hoeveel we er nodig hebben, en kunnen we beginnen. Ook aan brekers kopen begin ik niet, dat is allemaal extern.” In het machinepark prijkt ook een Hitachi longreachkraan van 50 ton met arm van 22 meter lang. Die liet het bedrijf aanpassen met een hydraulisch snelwisselsysteem zodat op een uur tijd de lange arm kan ingewisseld worden voor een arm van 8 meter. Danny: “We merken dat de longreach arm vooral van pas komt in de winter, voor de typische winterklussen zoals grachten en sloten kuisen. Nu kan de machine multifunctioneel ingezet worden in de rioleringswerken. Een zware kraan met een korte arm kan bijvoorbeeld zware putten plaatsen.”

Trouw aan mensen, niet aan merken

De vloot bij Grondwerken De Mol telt een hele resem aan verschillende merken. Het enige merk waar Danny trouw aan blijft, is MAN voor de vrachtwagens. “Ik ben heel trouw aan mensen, maar minder aan merken”, licht hij toe. “Zo kochten wij onze eerste rupskraan via Peter Verbeke, nu bij Key-Tec. Wij zijn intussen vrienden, en ik ben Peter altijd blijven volgen, ook toen hij voor een ander merk ging werken.” Alles wat onder garantie valt, gaat indien nodig naar de dealer. Verder rekent het bedrijf op een fulltime mekanieker die instaat voor de volledige opvolging van onderhoud, keuringen en herstellingen. Grondwerken De Mol heeft een eigen brug, een eigen smeerput en een eigen remtestbank, en een magazijnier rijdt wekelijks naar de keuring met de machines. Er wordt ook veel belang gehecht aan de aankoop van de juiste onderdelen bij de leverancier: volgens Danny betekent dit echt een verschil in levensduur, ook al is het duurder in aankoop. “Laat ons eerlijk zijn: slechte machines, die bestaan vandaag niet meer. Het enige grote verschil is dat de huidige machines stukken zuiniger zijn dan vijf jaar geleden. Verder is het de machinist die bepaalt welke machine er op het bedrijf komt, daar ben ik echt van overtuigd. Het is hij, die er hele dagen moet inzitten en comfortabel moet kunnen werken. Ik ben er ook van overtuigd dat beursbezoeken voor de kraanman zijn, en niet voor de zaakvoerder. Ik ben trouw aan mensen, goede vertegenwoordigers en kwaliteit.” Dat Danny inzet op zijn mensen is duidelijk. De eerste arbeider van Grondwerken De Mol, Davy, werkt intussen al 19 jaar op het bedrijf, en zo zijn er nog met 12, 10, 9 jaar carrière, ook op kantoor, ondanks een sector waar veel verloop is. De reden is eenvoudig: “Als je goede mensen hebt moet je die houden, alleen dan kan je vooruit. En als je je mensen wil houden moet je erin investeren. Ik hou niet vast aan één merk, ik wil dat mijn mensen blij zijn. Alleen zo krijg ik een team waarmee ik vooruit kan.”

 

Waterbouwkunde en recyclage

De voornaamste werkzaamheden van Grondwerken De Mol zijn algemene wegeniswerken en rioleringswerken. De laatste jaren heeft het bedrijf er echter een groeiende tak waterbouwkunde bij. Een tak die nauw aansluit bij de hoofdactiviteiten: betuinen en bestorten van waterpartijen, vijvers, beken en sloten, het uitkolven van de gronden, maar ook het beheer van deze waterpartijen hoort erbij. Zo zorgt Grondwerken De Mol voor het jaarlijks onderhoud van sloten en grachten, het maaien van de kanten en slibruiming. Naast Grondwerken De Mol is Danny ook een aantal jaren bezig met recycleren van eigen en extern werfmateriaal met De Mol Recycling. Een activiteit die er eigenlijk al een achttal jaar is, maar waarvoor pas recent een locatie is gevonden. “In 2014 kregen we een terrein ter beschikking in de haven van Gent. We zijn gestart met 25.000 m2 in concessie. Intussen zitten we aan 35.000 m2 en volgend jaar gaan we naar 38.000 m2. Vijf equivalenten zijn constant aan de slag op deze locatie.” De Mol Recycling kwam er in de eerste plaats voor het verwerken en nieuw leven geven aan de vrijgekomen materialen door het zeven en breken van grond. Tevens biedt de mol Recycling een containerdienst aan voor bedrijven en particulieren. De reststromen van Grondwerken De Mol kunnen ze op deze manier wegwerken aan democratische prijzen, maar blijven in de eigen keten. De slogan is dan ook “wij geven uw afval nieuw leven”. De Mol Recycling staat los van Grondwerken De Mol en heeft een identiteit apart. Dat dit recenter bedrijf perfect op eigen benen kan staan, bewijzen de cijfers: van 2017 naar 2018 spreken we over een groei van 21% in dit segment.

 

Paradepaardje

Naast Grondwerken De Mol en De Mol Recycling staat Danny ook nog aan het hoofd van DM Fencing, letterlijk zijn paradepaardje, want met dit bedrijf legt hij paardenpistes en -afsluitingen aan. “DM Fencing is er gekomen door de interesse van de kinderen voor de paardensport. Wij hebben de machines en de knowhow voor dit type werk, en via de wedstrijden kwam op een gegeven moment de vraag voor de aanleg van een piste en omheining in Beervelde. Zo is de bal aan het rollen gegaan, en intussen 15 jaar later is DM Fencing een hele mooie speler geworden in deze nichemarkt. We legden onlangs de piste en omheiningen aan voor Jumping Waregem, en dat was zeker een springplank, ook voor Grondwerken De Mol.”

 

Duizendpoot Danny

Als 100% aandeelhouder in al zijn vennootschappen blijft Danny de teugels van zijn bedrijven goed in handen houden. Soms is het niet evident om zijn tijd verdeeld te krijgen over de bedrijven, maar gelukkig kan hij rekenen op mensen met visie en ambitie.

“Grondwerken De Mol vraagt het meeste tijd, maar daar heb ik dan ook mensen zitten. Momenteel ligt het idee van een operationeel directeur op tafel, zodat ik eventueel meer tijd krijg om de opportuniteiten die zich vandaag stellen aan te grijpen.”In 2000, amper een jaar na zijn start, pootte Danny zijn bedrijfsgebouw met woning neer in het industriepark van Lochristi. Intussen groeide Grondwerken De Mol uit naar een Klasse 6 bedrijf en wordt de locatie stilaan te krap. Het is nu overwegen of de locatie met intussen vrijgekomen bedrijfswoning verbouwd en gereorganiseerd wordt, of dat er naar een volledig nieuwe locatie wordt uitgekeken.Toch is het niet altijd rozengeur en maneschijn geweest. Zoals zovelen heeft het bedrijf in onderaanneming gewerkt voor grotere spelers, en ook de economische crisis speelde Grondwerken De Mol parten. Allemaal ervaringen waar Danny en zijn bedrijf sterker zijn uitgekomen: “Je moet vooruit, een andere weg is er niet hé. Met zeuren is er nog nooit iemand verder gekomen.”“In het verleden hebben we ons veel ten dienste gesteld van grote bedrijven, maar dat doen we nu minder. Wij komen zelf op de markt, stellen onze eigen prijzen en bouwen onze eigen erkenning uit. Zelf werken we wel met onderaannemers, enkel de goede (lacht). Vaak zijn dat zelfstandigen die hier begonnen zijn. Samen met het vast personeel en de externe hulp werk ik dagelijks met een ploeg van 40 à 45 mensen, naast een team van 8 op kantoor.”

De toekomst

Overlaten? Daar denkt Danny nog niet aan, integendeel: hij is nu al bezig met het volgende hoofdstuk van zijn bedrijf. Hoe de toekomst er dan precies zal uitzien, laat hij voorlopig nog in het midden.

“Mijn zoon Emiel is nu 19 jaar oud. Twee jaar geleden had hij nog geen interesse, intussen is hij afgestudeerd en sinds 1 oktober aan de slag binnen het bedrijf. Zal hij het willen overnemen? Dat weet ik nu nog niet. Het is ook nog afwachten of het zal lukken. Ik ben gestart van niks, hij stapt in een bloeiende zaak. Dat is een mooie kans, maar hij kan ook na een jaar ‘verbrand’ zijn. Daarom laat ik hem alle stappen doorlopen. Ik heb ook nog twee dochters die elk hun eigen weg zijn gegaan, maar wie weet. Het dagelijks beleid kan ook perfect aan iemand anders doorgegeven worden, als dat de geknipte persoon is.”

“Mensen denken soms dat ik nooit ga kunnen loslaten of verkopen. Inderdaad mijn bedrijven zijn mijn kindjes, ik heb daar mijn hart en ziel ingestoken en er hard aan gewerkt. Met de ploeg die me nu omringt kan ik vooruit, zeker op termijn en met een aangepaste infrastructuur. Maar dat wil niet zeggen dat ik me niet durf omringen door slimme mensen. Ik ben een ambitieuze jongen en heb gezond boerenverstand, maar ik ben niet bang om me te laten bijstaan. Als we mooie cijfers kunnen voorleggen, kunnen we de volgende fase starten en onze plannen en ambitie verder uitwerken. En wil één van mijn kinderen ooit overnemen, dan zal ik hen steunen. Maar daar zijn we nog lang niet aan toe!”

 

Bedrijfsprofiel

De Mol Grondwerken bvba

In 1999 werd het  grondverzetbedrijf van Danny De Mol opgestart door Danny zelf in Lochristi, Oost-Vlaanderen. In het bedrijf werken 33 voltijds equivalenten en 8 bedienden op payroll. 70% van de opdrachten zijn in openbare aanbesteding, 30% van de activiteiten zijn in de privésector of industrie. Grondwerken De Mol werkt in eigen beheer, eventueel met onderaannemers, en beschikt over een ruim en gespecialiseerd machinepark met een variëteit aan merken. Het allerbelangrijkste: kwaliteit  en service afleveren!

 

%d bloggers liken dit: