Grondwerker in beeld: Aclagro NV

Wat meer dan 45 jaar geleden begon als een eenmansbedrijf is anno 2019 Aclagro uitgegroeid tot één van de grootste bedrijven omtrent afbraak, sanering, asbestverwijdering, grondreiniging en wegenbouw in België. Terra ging op gesprek met Mario Verhaeghe, directeur der werken, en Marc Jonckheere, algemeen directeur.

Voor Aclagro begon alles in het jaar 1970 als éénmansbedrijf voor grondwerken. De groei bleef niet uit en naast de hoofdactiviteit werd ook aan afbraakwerken en later ook wegenbouw gedaan. In 2004 werd het bedrijf overgenomen door de familie de Buck van Overstraeten die Aclagro uitbouwde zowel organisch als via externe groei door verschillende overnames. Twee belangrijke acquisities waren Seghers aannemingen uit Kruibeke in 2006 en in 2012 een groot gedeelte van Groep De Dijcker. De overname van Seghers zorgde ervoor dat Aclagro de ervaring omtrent bodemsanering en waterzuiveringsinstallaties ruim kon verbreden. En zo kreeg de Square Group vorm’. De groep is op heden onderverdeeld in 5 divisies: Oryx Projects (projectontwikkeling), Aclagro (wegenbouw), Aclagro (Afbraak, sanering, asbestverwijdering en grondreiniging), AC Materials (recyclage, beton, TOP, stapelblokken) en DD Shipping (Op & overslag bulk goederen, logistiek).

Grote machines kopen, kleine machines huren.

Aclagro NV is een typisch Vlaams bedrijf dat het merendeel van zijn machines zelf aankoopt. “Zo kunnen we ten alle tijden met onze machines zelf schuiven en beschikken we over een zekere flexibiliteit” vertelt Marc. Aclagro beschikt over een divers machinepark met een 100 tal kranen. “De kleinste kraan weegt zo’n 700 kg, maar we beschikken ook over mastodonten van 90 ton”. Voor de infrastructuurwerken en de afbraakwerken kiest Aclagro vooral voor Caterpillar en in mindere mate New Holland en Volvo. “Bij onze keuze van de machines kijken we vooral naar het verbruik, de stevigheid en de betrouwbaarheid”. Op de 5 verschillende breek- en zeefwerven draaien verschillende merken wielladers zoals Liebherr, Caterpillar en Volvo. “Huren doen we alleen wanneer het nodig is. Voor grotere kranen kijken we vooral naar onderaannemers en op de kleinere kranen zetten we ons eigen personeel op de kraan.”

Kleinere machines worden vaker en vaker ingehuurd bij Aclagro: “De machines zijn zeer intensief naar onderhoud toe wat een serieuze belasting geeft op onze eigen mekaniekers, daarom kiezen we vaak om deze machines te huren.” In de logistiek heeft Aclagro verschillende vrachtwagens en tractoren lopen. De voorkeur gaat uit naar Mercedes en MAN. “We proberen ook het aantal merken in onze vloot te beperken, dat is makkelijk naar onderhoud en onderdelen toe.” Voor het transporteren van de machines doet Aclagro alles zelf tot 50 ton. Daarboven besteedt Aclagro dit uit via externe transportbedrijven

Horizontaal en verticaal doorgroeien

In totaal werken zo’n 400 mensen bij Square Group waaronder zo’n 250 mensen bij Aclagro zelf. Het is een mix van jong en ervaren en iedereen moet de kans krijgen om horizontaal en verticaal te groeien, vertelt Mario. “Iedere werknemer krijgt bij Aclagro de kans om meer verantwoordelijkheid te krijgen. Zo kan een assistent werfleider uitgroeien naar een werfleider, maar kan dezeflde werfleider ook van wegenbouw naar sloop overstappen.” Zo krijgt iedere werknemer de kans om meer ervaring op te doen in een andere sector en de juiste plaats te vinden in het bedrijf. Door middel van Square Group Academy maakt Aclagro het ook mogelijk om op een bepaald moment, bepaalde competenties van werknemers door te geven aan elkaar. “Maandelijks kan iedereen zich inschrijven om bij bepaalde collega’s extra of nieuwe kennis te verwerven.”

Op 5 verschillende breek- en zeefwerven draaien verschillende merken van wielladers.

Een variatie van kleine en grote werven

Niet iedere werf van Aclagro is groot. Vaak worden kleinere projecten tussen de grotere projecten opgenomen om wat variatie te hebben binnen het bedrijf. Het is ook noodzakelijk om het juiste personeel te vinden voor de juiste werf. Niet iedereen staat te springen om enkele maanden van huis te werken in het buitenland of op enkele honderden kilometers van huis. “We hebben wel een groep werknemers die enthousiast loopt voor langdurige, grote projecten. Ze zijn trots dat ze hun steentje hebben mogen bijdragen tot een groot project dat meestal meer in de belangstelling staat.” De welgekende afbraak van Ford Genk is hier een goed voorbeeld van. Ook in Cargo Zeebrugge liep een project waar 8 jaar lang een grondsanering werd uitgevoerd. Het zijn die bekende werven die een bedrijf vooruit helpen. “De afbraak van een oude fabrieksloods herinneren weinig mensen zich, die van Ford Genk wel.”

Bekende werven zoals Ford Genk helpen een bedrijf vooruit

De meeste kranen zijn uitgerust met de juiste software

Ook de moderne technologie baant zich een weg door het machinepark van Aclagro. In 2012 kwam de eerste machine op GPS. Deze machine was nodig om op de golf van Koksijde de juiste 3D tekeningen om te zetten. Een 4-tal jaar geleden werd er geïnvesteerd in de eerste totaalstations. “Vooral bij de slipform machines zorgt dit dat het werk sneller vooruit gaat.” De laatste investeringen zijn drones die via software de juiste opmetingen kunnen maken. Zo kan er exact ingeschat worden hoeveel grond gesaneerd moet worden en worden er geen over- of onderschattingen meer gemaakt.

Zo veel mogelijk binnen huis werken

Op 4 breek- en zeefwerven zorgt AC Materials dat de cirkel volledig rond is. “liefst gebruiken we het puin van de ene afbraak, voor de opbouw van een nieuw project”. Het mooie beton wordt ook gescheiden van het andere sloopafval op de breekwerven. Daarnaast heeft Aclagro samen met AC Materials meteen controle over de gehele cirkel.

Volvo EC750E HR

Eén van de allerlaatste aankopen van Aclagro is een Vovlo EC750E HR. De sloopkraan is de tweede van zijn soort in België en is uitgerust met een 36 meter boom. Er komt ook nog een tweede triple giek van 22 meter om de lagere sloopwerken baas te zijn. “De machine wordt op die manier ook maximaal ingezet.” De Volvo is ook uitgerust met de nodige tools: een betonschaar, verschillende grote bakken, ijzerschaar en een sorteergrijper. “Bij onze grotere machines boven de 50 ton nemen we de operator ook mee in het aankoopproces. Zij zitten uiteindelijk ook dag in dag uit op de machine.” De machinist kan dan meebeslissen over de verschillende opties op vlak van comfort, camera’s en stand van de sproeikoppen bv. Iedere kraan boven de 50 ton heeft ook zijn eigen operator, voor kleinere kranen kan dit afwisselen per periode en locatie van de kraan.

 

Grondwerker in beeld: Aclagro NV Aclagro is ontstaan begin jaren ’70 als kleine grondwerker en is inmiddels uitgegroeid tot een klasse 8 aannemer gespecialiseerd in Infra (wegenbouw), afbraak, grondwerken, bodemsanering, waterzuivering, asbestverwijdering en grondreiniging. Aclagro maakt deel uit van de Square Group en beschikt over een groot en divers machinepark dat vooral bestaat uit Caterpillar, New Holland construction, Volvo, Mercedes, MAN en Liebherr.

 

 

%d bloggers liken dit: