Samen met de FH16, FM en de FH wordt ook de nieuwe FMX vandaag voorgesteld bij Volvo Trucks. Gisteren werden de vier nieuwe trucks aangekondigd in een spectaculair introductiefilmpje. Daaruit konden we al afleiden dat de nieuwe FMX een nieuw tandemonderstel kreeg van 38 ton. Vandaag doet Volvo Trucks alles uit de doeken over de nieuwe truck voor het constructie gedeelte.
Geheel nieuwe cabine
De nieuwe Volvo FMX is gebouwd op een volledig nieuw cabineplatform en de cabine wordt gekenmerkt door de nieuwe V-vormige LED-koplampen. Om de chauffeur veilig in- en uit te laten stappen werden ook nieuwe antisliptreden ontwikkeld. Binnenin werd er extra ruimte gecreëerd en beschikt de bestuurder over een opbergruimte van 800 liter. Voor een beter zicht naar buiten werd de deurlijn verlaagd en kreeg de FMX nieuwe achteruitkijkspiegels. Optioneel is ook een dodehoekcamera aan de passagierszijde mogelijk. In het dashboard werd een 12-inch instrumentenpaneel verwerkt dat via vier verschillende schermweergaven belangrijke informatie weergeeft tijdens het rijden. Optioneel is een 9 inch secundair dashboardscherm verkrijgbaar. Voor het off-road gedeelte werd een tractieregelingspaneel geplaatst in de cabine. Deze helpt de chauffeur om in moeilijkere situaties gemakkelijk en snel de tractie te vergroten door de sperdifferentiëlen in te schakelen. Tegelijkertijd kan ook de tractiestatus op het display geraadpleegd worden. Als laatste werd de cabine voorzien van extra isolatie die koude, hitte en lawaai buiten houdt. Voor de mijnbouw is optioneel een stalen dakluik beschikbaar met een handgreep waarmee het gehele luik als nooduitgang dient.
Treingewicht tot 150 ton
Het nieuwe tandemstal van 38 ton maakt een treingewicht tot 150 ton mogelijk. Vooraan werd de voorste luchtvering vernieuwd waardoor het mogelijk is om een voorasbelasting te creëren tot 10 ton, of 20 ton voor dubbele voorassen. Bij voertuigen met een gestuurde na- of voorloopas zijn de stuurhoeken vergroot voor een betere manoeuvreerbaarheid. De FMX wordt aangedreven door Euro 6 Step D dieselmotoren met vermogens van 460 pk tot 540 pk maximaal. Schakelen gebeurt met de I-Shift en I-Shift met kruipversnellingen versnellingsbakken.
Extra veiligheidsvoorzieningen
Standaard wordt de FMX geleverd met Adaptive Cruise Control (ACC) die werkt bij alle snelheden en zelfs tot stilstand. Om ongewenste versnellingen bergaf te voorkomen werd ook een cruise control ontwikkeld die bergaf de maximale snelheid behoudt. Elektronisch remsysteem (EBS) is een vereiste voor veiligheidsvoorzieningen zoals waarschuwing bij aanrijding met noodremfunctie en Electronic Stability Control (ESP), en is nu op het nieuwe voertuig standaard geïnstalleerd. Optioneel is Volvo Dynamic Steering verkrijgbaar met functies zoals Lane Keeping Assist en Stabillity Assist. Via een verkeersbord herkenningsysteem worden verkeersborden met snelheidslimieten, inhaalbeperkingen en het wegtype op het instrumentendisplay weergegeven.