Nadat Volvo onlangs in de grotere segmenten nieuwigheden voorstelde, focust Volvo zich deze keer op de 6-tons klasse. De nieuwe ECR58F laat zich vooral kenmerken door een ruime cabine.
Voorruit opent volledig
In de ruime cabine heeft Volvo de positie van de stoel tegenover de joystick aangepast en verbeterd. Beide zijn nog steeds samen gemonteerd. Naast 12V- en USB-aansluitingen beschikt de bestuurder ook over enige opbergruimte. De volledig te openen voorruit en een uitschuifbare zijruit dragen bij tot een beter zicht rondom. Via een navigatiewiel wordt het 5″ kleurendisplay bedient. Via dat kleurendisplay kunnen bestuurders de debietinstellingen van hydraulische aanbouwdelen instellen. Maximaal kunnen 20 gereedschappen in de bibliotheek worden aangemaakt. Deze hydraulische aanbouwdelen worden bediend met de proportionele vingertopbediening.
48 pk sterk
Het maximale vermogen van 48 pk uit de Volvo D2.6H motor wordt bereikt bij 2.200 tpm. De uitbreekkracht bedraagt 41,9 kN en de graafkracht van de arm bedraagt 28,4 kN. Door de ECO-modus wordt het brandstofverbruik verlaagd met 10%. Een deel van die brandstofbesparing wordt gerealiseerd door het hydraulisch systeem dat is uitgerust met lastdetectie en debietverdeling. indien de machine niet actief is, daalt het toerental van de motor automatisch naar het stationaire motortoerental. Automatisch wordt de motor ook uitgeschakeld na een bepaalde tijd zodat niet-gewerkte uren ook niet geregistreerd wordt. Hierdoor worden de onderhoudskosten verlaagd.