“Ochtenstond maakt goud in de mond” dat is één van de vele motto’s van Timmy De Jongh, medezaakvoerder van Exceptra. Voor zeven uur ‘s morgens heeft hij liefst zijn eerste machine op de werf afgezet. “’s Morgens is het rustig op de weg en vele klanten willen ook om zeven uur beginnen met hun machine.” Ook voor het transport van deze breker staat Timmy met zijn transportcombinatie om 3u45 in Ertvelde paraat om de eerste machine op te laden voor een rit van 41 kilometer naar een breekwerf te Aalter.
Driejarenplan
Timmy heeft zelf al ruim wat ervaring op de vrachtwagen. Dertien jaar lang was hij chauffeur bij Lameire funderingstechnieken. Eerst als chauffeur/handlanger, dan als chauffeur/kraanman om zich daarna volledig te concentreren op het chauffeurswerk. Toen de persoon die instond voor het zwaar rollend materieel binnen Lameire zijn functie verliet, heeft Timmy deze taak gaandeweg op zich genomen. Het ingewikkelde proces om vergunningen aan te vragen en gekeurd te krijgen riep heel wat vragen op bij Timmy in het begin. Na een werkongeval, waardoor Timmy maar liefst drie maanden buiten strijd was, kon hij zich die tijd focussen op de vergunningen rond het uitzonderlijk vervoer. “Ik ben niet iemand die bij de pakken blijft zitten, dus kon ik die drie maanden in bed goed gebruiken om mijn kennis bij te schaven.” Door de jaren heen kreeg Timmy de vraag van buiten de firma om zwaar materiaal te transporteren. In nauw overleg met Lameire funderingstechnieken werd in 2018 beslist om een nieuwe vennootschap op te richten: Exceptra. Exceptra verzorgt het vervoer van een vijftiental machines boven de 45 ton voor Lameire funderingstechnieken en Votquenne Foundations, die ondertussen werden ondergebracht in de groep 2Fund. Om zijn transportvloot van drie vrachtwagens maximaal aan het werk te zetten, voert Exceptra ook werk uit voor externe firma’s. De planning voor Lameire en Votquenne gebeurt in nauw overleg met de fusiebedrijven, terwijl Timmy de planning doet voor externe firma’s.
85 procent funderingsmachines
Het grootste deel van de transporten zijn machines voor funderingstechniek. Binnen Exceptra zelf bestaat het transport uit zo’n 85% funderingsmachines. Hierdoor komt het bedrijf vaak terecht in krappe stadscentra zoals Brussel en Antwerpen, maar met de juiste begeleiding is dit geen probleem. Verre afstanden proberen ze met Exceptra te vermijden. “Ik verzet liever twee à drie machines op één dag in plaats van op één week één machine te verzetten. Zo kan ik mijn klanten tevreden houden.” Hierdoor is Exceptra vooral actief in België, Nederland en in het noorden van Frankrijk. De begeleiding van de voertuigen gebeurt altijd extern, maar als het nieuwe wetsvoorstel over de opleiding van begeleiders erdoor komt, wil Exceptra hier graag over nadenken dit intern uit te voeren. “Met de nieuwe regelgeving zouden we met weinig inspanningen onze eigen begeleiding kunnen voorzien. Er zouden twee klasses komen. Klasse 1 zou je behalen op relatief korte tijd met zelfstudie en een theoretisch examen. Voor bijvoorbeeld een brug af te sluiten met twee begeleiders moet je klasse twee behalen. Daarvoor zou je een stage moeten volgen. Voorlopig moet het wetsvoorstel nog ingediend worden, dus is het nog steeds verre toekomstmuziek.”
Voor vertrek Google Maps raadplegen
Om niet onverwachts in wegenwerken terecht te komen, bereid Exceptra zijn transporten goed voor. “Bij de meeste transporten weet ik twee tot drie weken op voorhand dat ze eraan komen. Dit geeft het bedrijf de tijd om de vergunningen te regelen en de routes te verkennen met de wagen. Hierbij kijken ze vooral naar de hoogte van de bruggen, hekelpunten en eventuele wegenwerken.” Ook op de werf zelf bekijkt Exceptra waar hij zijn vrachtwagens het best kan plaatsen om te laden of lossen. “Toch kijk ik voor vertrek nog eens naar Google Maps, je weet immers maar nooit.” Om in geval van nood zo weinig mogelijk tijd te verliezen neemt Exceptra de nodige reserveonderdelen mee. “Zelf beschikken we over een slagmoersleutel op batterijen om bij een lekke band zelf de banden te verwisselen. Hierdoor zijn de chauffeurs meestal binnen het halfuur terug aan het rijden.” Ook olieleidingen en reservekabels liggen standaard in hun cabine. Op de site zelf heeft Exceptra één as in onderdelen liggen voor de diepladers.
Het materiaal
Vroeger heeft Timmy altijd met Volvo gereden bij Lameire funderingstechnieken. Zijn oude combinatie was een Volvo FH2 met een Nooteboom 2+4, goed voor een treingewicht van maximaal 111 ton. In 2018 was die combinatie aan vernieuwing toe en kocht Exceptra een Volvo FH750 met een Faymonville 2+5, goed voor een treingewicht van 135 ton. Hierdoor kan er maximaal 85 ton op de dieplader geplaatst worden, wat regelmatig gebeurt. Sinds kort is daar een Volvo FH540 met Faymonville–dieplader en een MAN met Max–trailer bijgekomen.
Voor de zware machines gebruikt Timmy altijd zijn Volvo FH750 tridem ook voor het transport van een Gipo–breker. “De Volvo beschikt over twee kruipversnellingen vooruit en één achteruit wat onmisbaar is in dit werk. We hebben er ook voor gekozen om de Volvo uit te rusten met een schuifplateau. Zo kunnen we nog altijd onze semi-dieplader aan de Volvo hangen in geval van nood.” Binnenin heeft Exceptra de cabine voorzien van de nodige luxe. Geventileerde en verwarmde stoelen, airco en nachtverwarming zijn geen overbodige features in dit vak. “Vooral in de zomer heb ik genot van de standaardairco als ik overdag in de vrachtwagen moet slapen.” Ook de Volvo Dynamic Steering is aanwezig, dit ontlast de chauffeur bij het veelvuldig manoeuvreren. Om de dieplader aan te sturen in de verticale bewegingen gebruikt Timmy de PTO van de vrachtwagen. “Mijn assen achteraan kan ik ook met mijn PTO aansturen, maar dat gebruik ik alleen als het echt krap wordt en zwaar geladen ben. Via de elektrische sturing sturen de assen veel zachter en niet zo agressief zoals bij de PTO.”
De Faymonville 2+5 dieplader heeft een korter bed dan normaal, maar kan wel vier meter uitschuiven. Hierdoor heeft Timmy een bed van zeven meter in plaats van de standaard zeven en een halve meter en blijft hij net binnen de 25 meter lengte. “Hierdoor kan ik 99% van de werven aan, maar ik heb mijn twijfels of ik die keuze opnieuw zou maken.” De optie om een dunner bed te voorzien hebben we niet genomen, hierdoor is het hoogteverschil tussen het bed en het achterstel iets minder hoog. “Zo kan ik machines, die achteraan niet zo hoog zijn, toch over mijn achterstel laden.”