Met de kortste zwenkradius, toonaangevende stabiliteit en gerenommeerde cabine stelt Volvo CE een nieuwe standaard op vlak van prestaties voor graafmachines op banden in de 12-13 tons klasse.
Het woord ‘compact’ is bijna te lang om de nieuwe EWR130E te beschrijven. Met een achterste draaistraal van slechts 1,55 m en een voorste draaistraal van slechts 1,81 m heeft EWR130E de kortste zwenkradius en is hiermee de meest compacte machine in de 12-13 tons klasse. De EWR130E is een primeur op verschillende vlakken en is volledig nieuw ontworpen, met een uitgebreide input van klanten. Het resultaat is een uiterst wendbare machine, met uitstekende hefprestaties, graafkracht, flexibiliteit en zichtbaarheid voor de machinist. Om nog maar te zwijgen van ruim comfort en gebruiksgemak.
Werven met beperkte ruimte zijn welkom
Met zulke bescheiden afmetingen, stelt de nieuwe EWR130E de machinist in staat om zelfs op de smalste bouwplaatsen die de stedelijke wereld kan bieden te werken. En niet enkel in de stad, maar ook op wegen waar verkeersveiligheid voorop staat en zelfs op grotere infrastructuur-projecten komt de EWR130E volledig tot zijn recht. Doordat de machine zo licht is, kan ze ook gebruikt worden in tuinbouw-projecten. Maar in het vermogen om in krappe hoeken te geraken ligt de echte troef van deze machine, en dit wordt nog verbeterd door de tweedelige giek en inline steunpoten. Deze nieuwe steunpoten helpen de machine te positioneren en te stabiliseren wanneer er aan weerszijden van de machine geen één centimeter vrij is.
De EWR130E is onmiddellijk te herkennen als het zelfverzekerde broertje van de EWR150E en EWR170E. De slimme positionering onderscheidt deze machine echter van elke andere machine op de markt. Sterker nog, de EWR130E profiteert van de compactheid van een kleinere 10 tons machine en biedt tegelijkertijd de prestaties van een machine van meer dan 13 ton.
De EWR130E heeft een aanzienlijk lager zwaartepunt dan gelijkwaardige machines, waardoor de stabiliteit ongeëvenaard is. De tweedelige, niet-draaiende giek tilt tot 4,3 ton op een afstand van 6 meter. Deze slim ontworpen graafuitrusting, gecombineerd met de gerespecteerde Volvo D4-motor, levert de beste opbreekkracht en superieure indringkracht.
Nieuwe functies verbeteren de flexibiliteit en wendbaarheid van de machine
De EWR130E is een uitzonderlijk veelzijdige machine, dankzij het gemak van het aankoppelen van uitrustingsstukken. De druk en het debiet voor maximaal 32 hulpstukken kunnen worden voorgeprogrammeerd zonder dat er hiervoor een onderhoudstechnieker nodig is. De hydraulische accessoires kunnen ook vanuit de cabine worden aangesloten, dankzij de Steelwrist Auto Connect Coupler. Steelwrist tiltrotators bieden een aanzienlijk verbeterde gereedschapsflexibiliteit onder een breed scala aan hoeken, terwijl het af fabriek geïnstalleerde besturingssysteem het mogelijk maakt om de Steelwrist tiltrotator te bedienen met behulp van de originele joysticks en om de bedieningsprofielen van de operator op het hoofddisplay te definiëren.
Zoals alle graafmachines op banden kan de EWR130E zelfstandig van de ene werkplek naar de andere rijden. De EWR1360E haalt rijsnelheden tot 35km/u en dankzij het Boom Suspension System dat wordt ingeschakeld bij snelheden boven 5 km/u om schokken te absorberen en stuiteren over ruw of hobbelig terrein te verminderen. Terwijl de optionele op de as gemonteerde spatborden helpen om de machine schoon te houden, maakt de Comfort Drive Control functie het mogelijk om de graafmachine op werven te besturen m.b.v. de joysticks, bij snelheden tot 20 km/u.
De lage hoogte van de EWR130E, gecombineerd met geoptimaliseerde bevestigingspunten op het onderste chassis, maakt het transport van de machine op een dieplader snel en eenvoudig.
Wanneer u op het werkgebied aankomt, is de machine onmiddellijk klaar voor gebruik, waarbij de automatische graafrem geactiveerd wordt bij stilstand. Hulp is ook digitaal beschikbaar met het optionele Dig Assist besturingssysteem dat 2D, In-Field Design, 3D graafsoftware en nieuwe On-Board Weighing toepassingen aanbiedt – allemaal weergegeven op de 10” Volvo Co-Pilot tablet – en het graven nauwkeuriger en sneller maakt.
Een ruimte met een uitzonderlijk zicht
Dat de machine compact is, betekent niet dat de cabine dit ook is. De EWR130E biedt de operator een werkomgeving die net zo ruim is als bij grote graafmachines. De bedieningselementen zijn ergonomisch, comfortabel en vooral de zichtbaarheid is uitstekend. Dit is dankzij de lage opbouw en het ontwerp van het contragewicht, de motorkap en de deuren die het zicht aan de achterzijde van de machine te verbeteren. Het zicht aan de rechterkant van de machine is het beste in zijn klasse, omdat geen enkel onderdeel het zicht blokkeert door het rechter zijraam – een ontwerp dat uniek is voor Volvo. En als u 360 graden zichtbaarheid wilt, kies dan voor Volvo Smart View : drie op het chassis gemonteerde camera’s die samen een beeld van bovenaf van de machine creëren, zichtbaar op de kleurenmonitor in de cabine.
De joysticks kunnen bijna elke functie ondersteunen, van besturing tot het gebruik van ruitenwissers. Met programmeerbare knoppen stellen operators in staat om met één druk op de knop van functie wisselen. Als optie is de geavanceerde L8 joystick volledig verstelbaar onder elke hoek, dankzij een speciaal kogelgewricht om de beste ergonomische pasvorm te bieden.
Onderhoud wordt vergemakkelijkt door gegroepeerde smeerpunten en gemakkelijk toegankelijke filters, met alle dagelijkse controlepunten die vanaf de grond toegankelijk zijn. En dat is nog niet alles, de draaibare airco condensor wordt bevestigd door een flexibele vergrendeling, waardoor de toegang tot radiatoren wordt verbeterd, voor eenvoudige reiniging en een langere levensduur van componenten.
De EWR130E wordt standaard geleverd met het CareTrack telematicasysteem. Op afstand toegankelijk, biedt CareTrack machine-informatie zoals geolocatie, brandstofverbruik en serviceherinneringen die een betere planning en bediening mogelijk maken.
Met zoveel vindingrijkheid in zo’n kleine ruimte is de nieuwe Volvo EWR130E de nieuwe benchmark.
Belangrijkste kenmerken:
Motor | D4J |
Gewicht in werking 4,85 m vaste tweedelige giek met 2,1 m arm, Camso enkele banden 500/45-20 en standaard parallel achterblad |
12.900 kg |
Gewicht in werking 4,85 m vaste tweedelige giek met 2,4 m arm, 9” Mitas banden, vooraan gedeeld steunblad en steunpoten achteraan en 4-wielsturing |
14.400 kg |
Bruto vermogen | 90 kW |
… bij motortoerental | 2000 omw/min |
Max. reikwijdte (arm van 2,1 m — 2,4 m) | 8,44 – 8,67 m |
Maximum snelheid | 20 / 30 / 35 km/u |