Welkom de nieuwe rubriek van Terra: Big in Belgium. In deze rubriek bekijken we uitzonderlijk grote machines die actief zijn in België. Het startschot wordt gegeven door Aannemingsbedrijf Princen NV die actief is in de hoogspanningswerken sinds het jaar 2000. Het bedrijf is gegroeid tot een van de grootste spelers wat betreft het slopen en demonteren van hoogspanningsposten van 6600 tot 380 000 volt. Voor deze specifieke sloopwerken kocht Wesley Princen, zaakvoerder van het bedrijf, een Volvo EC750E HR sloopkraan die hij zelf omdoopte tot “The Beast”
Een machine die samen ontwikkeld werd met Aannemingsbedrijf Princen
Omdat Volvo CE plannen had om de oude EC700C HR, die al een tij d niet meer leverbaar is, te vervangen, introduceerde de fabrikant al de EC380E HR en de EC480E HR sloopmachines. De voorkeur ging voor Wesley wel naar de grotere variant hiervan ofwel de EC750E HR.
Na enkele aanhalingen is Volvo CE samen met Wesley en een paar andere slopers aan de tekentafel gaan zitten. Princen NV heeft toen het engagement aangegaan door de eerste machine, die toen nog niet bestond, aan te kopen. Het voordeel hiervan was dat de eerste machine kon voldoen aan hun eisen en dus op maat gemaakt kon worden.
De belangrijkste eis voor Princen NV was stabiliteit. Vaak worden gebouwen afgebroken in het bereik van transformatoren, hoogspanningslijnen… Hierdoor is het mogelijk dat een kleine evenwichtsverstoring dramatische gevolgen kan hebben. Daarom werd er een zo groot mogelijk onderstel ontworpen. Ingeschoven is de machine 4 meter breed en uitgeschoven 5 meter. Ook de standaardrupsen werden verlengd met 1 meter.
Door de specifieke afmetingen en het gewicht van de machine werd ook de raad gevraagd van verschillende bedrijven in het uitzonderlijk transport. Voor Princen NV was dit Jan Coesens transport. De uitkomst van deze input is de mogelijkheid om de machine te demonteren in verschillende stukken, waarvan het zwaarste stuk slechts 28 ton weegt en 3.5 meter breed is. In België is dit echter niet nodig en volstaat de demontage van de boom en het tegengewicht van 16 ton om uiteindelijk een machine over te houden van om en bij de 69 ton. Deze kan dan getransporteerd worden via het 120 tons netwerk.
De Volvo EC750E HR kan in 8 verschillende configuraties werken
Door middel van verschillende armen kan de Volvo EC750E HR gebruikt worden voor verschillende werkzaamheden. De grootste arm is een 36 meter ‘residentiële’ slooparm met een toolgewicht van 3.6 ton. Daarnaast is er ook een kleinere 26 meter ‘industriële’ slooparm die een toolgewicht van 5 ton aan kan. Er bestaat ook een korte graafarm voor het uitbreken van funderingen en het verladen van puin.
Het is mogelijk om deze arm in twee standen te zetten: straight of bend. Als laatste kan men op deze arm ook een tussenstuk van 4 meter tussen de basismachine en de korte arm inbouwen. Deze kan op twee verschillende manieren ingebouwd worden waardoor je 4 extra configuraties krijgt: bend-bend, bend-straight, straight-bend en bend-bend. Princen NV beschikt over alle combinaties behalve de 36 meter lange boom omdat zij meer met zware industriële sloop zitten.
Volvo EC750 E HR van Princen aannemingen in actie
In Angleur (Luik) werd de Volvo EC750E HR in bedrijf gesteld bij het afbreken van een oud gebouw op de terreinen van de elektriciteitscentrale van EDF-Luminus langs de Maas. Enkele moeilijkheden waren de 4 transformatoren van 70.000 volt vlak naast het gebouw die in dienst moeten blijven tijdens de werkzaamheden.
Naast het te slopen gebouw staat een ander gebouw met middenspanningscellen van 6000 en 15000 volt die het centrum van Luik voeden en dus ook in dienst moeten blijven tijdens de werkzaamheden. De laatste uitdaging is het intact houden van de sturingen van deze middenspanningen die zich in het te slopen gebouw bevinden. Hiervoor werden de nodige voorbereidingswerken door Princen NV getroffen.
Om dit gebouw te slopen beschikt Princen NV over verschillende bijpassende tools: een 5 tons MBI CR-40 betonschaar , een 5 tons Dehaco DSG-5000 sloopsorteergrijper, een 5 tons MBI MCP- 1000 crusher en een 7 ton wegende MBI SH550 Eagle II schrootschaar. Voor de korte arm volgt nog een 8 tons betonschaar en een 7,5 tons hydraulische hamer. Wat de machine nog extra uniek maakt is het Lenhoff Variolock volautomatisch snelwisselsysteem op de 26 meter arm die ook gebruikt wordt op de EC480D HR en op de Caterpillar 349E van het bedrijf. Dit maakt het mogelijk dat deze machines hun tools kunnen uitwisselen.
wereldprimeur VL-800 op de korte arm
Als wereldprimeur komt er nog een VL-800 op de korte arm. Dit snelwisselsysteem werd gekozen omdat dit systeem het mogelijk maakt heel wat olie door te laten. Dit resulteert in snellere cyclustijden van de tools waardoor de olie minder snel opwarmt en er zo voor zorgt dat het hydraulisch systeem minder snel verslijt. Boven de standaarduitrusting is de Volvo EC750E HR van Princen Nv ook uitgerust met een overdrukcabine voor werken in omstandigheden met giftige stoffen. Er zijn ook afstrijkers op de rupsen geplaatst om het puin af te ruimen en stukken betonijzer die zich tussen de rupsplaten bevinden, af te snijden. Als laatste beschikt de machine ook over een omkeerbare koelventilator die instelbaar is om zo vuil uit de radiator te blazen.