All Exeptional, centraal gevestigd in Drogenbos (Vlaams-Brabant), concentreert zich vooral op het transport van hoogtewerkers. Sedert enkele jaren is daar ook het transport van grotere machines zoals brekers, persen, overslagkranen en sloopkranen bijgekomen. Daarvoor investeerde het bedrijf in een Volvo FH 16 750 met een 6-assige eurodieplader in combinatie met een 3-assige dolly. Terra volgde de aankomst van een Kleeman-breker in Puurs na een rit van meer dan 650 km.
All Exeptional
Erwin is samen met Kristof zaakvoerder van All Exeptional. Dagelijks of wekelijks zitten ze zelf nog achter het stuur. Vandaag begeleidt Erwin nog altijd het transport terwijl Kristof achter het stuur zit van de Volvo-vrachtwagen. Erwin begon zijn carrière als vrachtwagenchauffeur bij een meubelmaker. “Een zwaar werk want alle meubels moesten nog met de hand worden gelost”, vertelt Erwin. Na enkele jaren had hij genoeg gespaard en kocht hij zijn eigen vrachtwagen in 1997. Met de 2dehands vrachtwagen van 7 jaar oud werden de eerste vrachten verzet. 2002 was een kanteljaar voor All Exeptional. In 2001 besliste de Europese Gemeenschap namelijk om de regels in verband met op hoogte te werken te veranderen en er mocht niet meer op een ladder gewerkt worden vanaf een bepaalde hoogte. Overal werden hoogtewerkers ingezet en All Exeptional specialiseerde zich in het verzetten van hoogtewerkers. Door deze uitbreiding kwam in 2004 Kristof het team van All Exeptional versterken. In 2018 verhuisde het bedrijf deels naar een nieuwe site vlak naast de site in Drogenbos. Dagelijks vertrekken daar tientallen vrachtwagens om hoogtewerkers en heftrucks te verplaatsen in België en Noord-Frankrijk.
Zwaarder transport in binnen- en buitenland
De laatste jaren specialiseert het bedrijf zich ook in het zwaarder uitzonderlijk transport in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje en Groot Brittannië. In september 2016 begon het bedrijf daarom ook met eigen begeleiding van het uitzonderlijk vervoer. Momenteel heeft het bedrijf drie eigen begeleiders in België waardoor ze voor 95% zelf de begeleiding kunnen uitvoeren. Sinds 1 januari 2020 is daar ook begeleiding voor derden bijgekomen. In het buitenland worden de begeleiders ingehuurd omdat zij beter op de hoogte zijn van het wegennet in eigen land en van de opkomende regels. Om toch als vrachtwagenchauffeur ook op de hoogte te zijn van de regels in het buitenland worden er vaak cursussen gegeven over de wetgevingen in het buitenland. “Soms worden de nieuwe regels ook aan de lijve ondervonden”, lacht Erwin.
Het materiaal
In totaal bestaat het vrachtwagenpark bij All Exeptional uit een 50-tal vrachtwagens. Grotendeels rijdt het bedrijf met Volvo, maar ook Man, Scania, Iveco, Mercedes en Daf zijn vertegenwoordigd. Omdat het gewicht van de ladingen vaak verschillend is, van kleine hoogtewerkers tot ladingen boven de 100 ton, hebben niet alle vrachtwagens dezelfde configuraties. 8×2 vrachtwagens tot 6×2, 6×4 en 8×4 trekkers zijn dus aanwezig op het bedrijf. Toch streven ze ernaar om in bepaalde segmenten dezelfde types van vrachtwagens en trailers aan te kopen. “Dit maakt het voor ons gemakkelijker om vergunningen aan te vragen.” Naast vrachtwagens beschikt het bedrijf ook over 65 diepladers. Voornamelijk zijn dit Nooteboom-trailers, maar ook Meusburger, Faymonville en Broshuis worden courant ingezet.
Voor dit transport wordt een Volvo FH16 750 ingezet met een sleep van 225 ton. Het bedrijf heeft drie zo’n vrachtwagens in gebruik. Achteraan de Volvo hangt een 3-assige interdolly met een 6-assige dieplader. In totaal kan Kristof 98 ton laden, kort gekoppeld met het achterstel 108 ton en in traag vervoer zelfs 120 ton. De trailer beschikt over een 3 meter uitschuifbare spinevloer. De andere twee Volvo’s FH 750 van het bedrijf zijn elk uitgerust met een 2-assige dolly en een dieplader met vier assen. Eind maart komt daar een nieuwe 5-assige Nooteboom met een 2-assige dolly bij.
De lading is een Kleeman MC 120 Z PRO kaakbreker. Met een totaalgewicht van 79 ton en een hoogte van 4,11 meter voor transport wordt de breker “hangend” vervoerd. De rupsen staan niet op de trailer, waardoor de totaalhoogte van de breker en de trailer zo laag mogelijk blijft. De kaakbreker is onderdeel van de Kleeman Mobicat kaakbrekers met een maximaal capaciteit van 1.200 ton per uur. De kaakbreker op de trailer van All Exeptional heeft een capaciteit van 650 ton/h en wordt aangedreven door een Scania (Stage 3A) motor met een maximaal vermogen van 371 kW of 498 pk en een elektrische generator met een vermogen van 500 kVA.
Het transport
Elk transport wordt vooraf tot in het detail uitgewerkt. “Dit is ook nodig, elke kleine fout kan uitdraaien op problemen onderweg.” Als eerste worden de exacte adressen bij de klant opgevraagd. In dit geval is dat de fabriek van Kleeman in het Duitse Göppingen en Wirtgen Belgium in Puurs. Een traject van ongeveer een 650 kilometer. Daarnaast wordt er gekeken of het traject binnen de al vergunde reisweg ligt en of er eventueel extra vergunningen moeten worden aangevraagd. Daarna worden met de exacte afmetingen van het te vervoeren product gekeken op welke trailer dit het best past. Na aanmelding op de website van het uitzonderlijk vervoer, vroeger de FOD, kan het transport beginnen. Het traject loopt door een heuvelachtig gedeelte van Duitsland wat alles vraagt van de Volvo FH 750. Na ongeveer een rit van 12 uur komt het geheel van 131 ton en 29 meter lengte aan in Puurs waar alles veilig wordt afgeladen.