Doosan heeft de nieuwe 36-tons DX350LC-7 Stage V graafmachine op rupsen geïntroduceerd. De DX350LC-7 is het eerste Stage V-model met de innovatieve D-ECOPOWER-technologie van Doosan, die gebruikers een hogere productiviteit, een lager brandstofverbruik en een soepelere bediening biedt.
Naast de betere prestaties en de kostenbesparing biedt de nieuwe DX350LC-7 Stage V-graafmachine met zijn nadruk op laag brandstofverbruik, hoger vermogen, duurzaamheid en veelzijdigheid de gebruiker belangrijke voordelen op het gebied van bestuurderscomfort, bedrijfstijd en return on investment.
D-ECOPOWER-technologie
De D-ECOPOWER-technologie van Doosan gebruikt een elektronische drukgeregelde pomp binnen een gesloten hydraulisch systeem waarmee, afhankelijk van de geselecteerde modus, de productiviteit met maximaal 26% toeneemt en het brandstofverbruik met maximaal 12% afneemt. Een closed-center hoofdregelklep minimaliseert het drukverlies terwijl de elektrische drukgeregelde pomp het motorvermogen effectiever regelt en optimaliseert.
Het D-ECOPOWER systeem gebruikt negen sensoren om elektronisch nauwkeurig de voor de werkzaamheden vereiste hoeveelheid hydrauliekolie te regelen in plaats van alsmaar een vaste hoeveelheid olie door het systeem te pompen. Hiermee wordt brandstof bespaard. De elektronica wordt softwarematig aangestuurd om de voordelen van een open hydraulisch systeem te realiseren met een minimaal verlies aan energie. Het hydraulische systeem en het motorvermogen worden volledig geoptimaliseerd en gesynchroniseerd, wat voor nog minder verliezen in het systeem zorgt.
De bestuurder krijgt via de joystick betere feedback waardoor hij of zij de machine efficiënter kan besturen en minder snel vermoeid raakt. De graafwerkgroep reageert bij het starten en stoppen soepeler, waardoor de bestuurder bij herhaald graven en zwenken minder schokkend kan werken.
Doosan DL08 Stage V-motor
Om aan de emissievoorschriften van Stage V te voldoen wordt de nieuwe DX350LC-7 graafmachine aangedreven door de nieuwste generatie Doosan DL08-dieselmotor, die bij 1800 tpm goed is voor een vermogen van 209 kW. Deze motor maakt geen gebruik van uitlaatgasrecirculatie (EGR), maar heeft een nieuwe oplossing om aan de voorschriften volgens Stage V te voldoen. De nieuwe technologie zorgt voor meer lucht zorgt tijdens de verbranding, met een hogere verbrandingstemperatuur en duidelijk minder roetdeeltjes tot gevolg. Die methode wordt gecombineerd met de uiterst efficiënte nabehandelingstechnologieën DOC/DPF en SCR en zorgt voor minimale uitstoot.
Doosan heeft met de DX350LC-7 geprobeerd om een hogere productiviteit en milieuvriendelijkheid te combineren. Het lagere brandstofverbruik van de DL08-motor in combinatie met een nieuwe hydraulische hoofdklep en de nieuwe generatie slimme vermogensregeling SPC3 biedt een besparing in brandstof van 10% in de S-modus en 6% in de P+-modus ten opzichte van de machine van de vorige generatie.
Dit zijn twee van de in totaal vier vermogensmodi die op de DX350LC-7 beschikbaar zijn en die het werken met de nieuwe graafmachine eenvoudiger maken dan de ingewikkelde keuze uit acht combinaties van vermogensmodi en SPC bij de machine van de vorige generatie. De bestuurder kan de vermogensmodus (P+, P, S of E) zowel bij enkel- als bij dubbelwerkend gebruik instellen.
Comfort en bediening
Waar de cabine al uitblonk in ruimte en ergonomie, biedt die van de DX350LC-7 nog meer comfort en gebruiksgemak. Naast een nieuwe kwalitatief hoogwaardige stoel beschikt de nieuwe cabine standaard over meer features dan andere machines in de markt, hetgeen in een uitstekende bestuurbaarheid en precisie in alle toepassingen resulteert.
Bron – doosanequipment.eu