In 2020 nestelde SMT zich als mede-koploper in de duurzaamheidsontwikkeling van de Bouw & Infra branche. SMT sloot zich aan bij Stichting ENI met als doel de verduurzaming van de branche te versnellen door samenwerking en kennisdeling. Als marktleider nam SMT haar verantwoordelijkheid met de wens een elektrische wiellader op de markt te brengen. SMT wist Volvo CE enthousiast te maken voor dit project waarna Volvo de ontwikkeling van deze machine naar zich toe trok. Belangrijke aspecten voor Volvo CE en SMT waren duurzaamheid, veiligheid, inzetbaarheid, prestaties en comfort.
Het resultaat mag er zijn. De nieuwe Volvo L120H Electric Conversion komt snel naar Nederland. Maak kennis met de L120H Electric Conversion van Volvo, een wiellader die zorgt voor 100% vermogen met 0% uitstoot. In dit bericht lees je meer over de L120H Electric Conversion en waarom deze machine een belangrijke stap is in de richting van een duurzame toekomst.
Ontwikkeld met partners
De 20-tons L120H Electric Conversion is ontwikkeld in samenwerking met partners – Parker Hannifin en omgebouwd door Volvo’s eigen CE Engineering Solutions – en zal in de loop van 2023 commercieel beschikbaar zijn voor geselecteerde klanten in Europa. Met de conventionele machine als basis, die nog steeds aan klanten wordt aangeboden, levert het elektrische conversiemodel dezelfde prestaties met als voordeel dat het emissievrij is.
Samenwerking om klimaatactie te versnellen
Volvo CE begrijpt dat we nu moeten handelen om de bouwsector CO2-neutraal te maken. Daarom werkt het samen met CE Engineering Solutions en geselecteerde elektromobiliteitspartners om de beschikbaarheid van gecommercialiseerde elektrische oplossingen in alle segmenten en toepassingen te versnellen. Deze nieuwste samenwerking om de lijn van elektrische wielladers uit te breiden volgt op de in juni aangekondigde investering van Volvo CE in de Nederlandse fabrikant Limach om het portfolio van elektrische graafmachines van de onderneming uit te breiden.
Deze partnerschapsbenadering, die een snellere marktintroductie mogelijk maakt, loopt parallel met de voortdurende ontwikkeling van meer elektrische oplossingen – zoals de EC230 Electric, een 23-tons elektrische graafmachine op accu, gebouwd met Volvo CE’s eigen geavanceerde technologie. Beide benaderingen zijn nodig wanneer de industrie als geheel de CO2-doelstellingen wil halen, zoals Volvo CE die heeft vastgelegd in zijn belofte om tegen 2040 netto geen broeikasgassen uit te stoten – met aanzienlijke emissiereducties al in 2030 – als onderdeel van het Science Based Targets initiatief.
Carl Slotte, Head of Sales Region Europe bij Volvo CE, zegt: “Er is geen tijd om te wachten – wij moeten oplossingen leveren waarmee onze klanten hun doelstellingen op het terugdringen van de CO2-uitstoot kunnen bereiken. Verandering begint hier. Dankzij ons streven naar partnerschap kunnen wij een leidende positie innemen bij de transformatie van onze industrie, met elektrische oplossingen die zijn gebouwd om aan de vraag van de markt te voldoen en die zijn afgestemd op de veranderende behoeften van onze klanten. Door samen te werken breiden we ons portfolio van elektrische machines uit, vergroten we de veelzijdigheid van ons aanbod en transformeren we onze industrie naar een CO2-neutrale toekomst.”
Nieuwe aandrijflijn, nieuw bedrijfsmodel
De L120H Electric Conversion zal dit jaar beschikbaar zijn. Klanten zullen profiteren van een nieuw bedrijfsmodel, dat het gemakkelijk maakt om elektrisch te gaan rijden.
100% vermogen met 0% uitstoot. De L120H Electric Conversion levert dezelfde krachtige prestaties als zijn dieseltegenhanger, maar met 0% uitlaatgassen en een vrijwel stille werking. Deze voordelen zorgen samen voor meer comfort voor zowel de machinist als degenen die in de buurt van de machine werken. De 240 kWh accu zorgt voor een looptijd van ongeveer vijf uur in de meeste middelzware toepassingen. In overeenstemming met Volvo’s bestaande laadoplossingen kan de machine naar schatting in slechts 1,5 tot 2 uur van 0-100% worden opgeladen.
Met de L120H Electric Conversion beschikken klanten standaard over de volgende functies: Comfort Drive Control, Load Assist met boordweging plus radardetectie met ons nieuwe Collision Mitigation System. Bovendien zal de L120H Electric Conversion worden ondersteund door speciale applicaties waarmee de machinist de batterij- en laadstatus kan controleren en de cabine kan voorverwarmen.
Afhankelijk van de marktvraag biedt dit de mogelijkheid om de L120H wielladers van bestaande klanten in de toekomst om te bouwen naar elektrisch.
Info – SMT