Doosan introduceert nieuwe machines

Op de Demo Dagen in het Tjechische Kámen presenteerde Doosan drie nieuwe machines : twee wielladers en een nieuwe versie van de 30-ton knikdumper.

Nieuwe wiellader DL280-5

Deze nieuwe wiellader met speciaal design voor afvalverwerking, recycling en industriële toepassingen, is het laatste model dat toegevoegd wordt aan de nieuwe generatie serie wielladers. Die bestaat nu in totaal uit twaalf modellen gaande van 12 tot 35 ton. Zoals alle modellen uit de serie heeft het nieuwe model ook de nieuwe styling meegekregen. Die bestaat uit gewijzigde kleuren die van oranje naar donkergrijs gaan op de voorste hefarm, het voorframe en de voor- en achterassen. De DL280-5 wordt aangedreven door de 5,9 liter Doosan DL06 dieselmotor van 172 pk (128kW). Dankzij de uitrusting met gekoelde-uitlaatgasrecirculatie (EGR), een uitlaatgasturbo en selectieve katalytische reductie (SCR) voldoet de DL06 motor aan de Stage IV/Tier 4 Final emissievoorschriften, zonder gebruik te maken van een roetfilter. Het motorvermogen van de DL280-5 wordt in drie verschillende werkmodi geregeld: ECO, Normaal en Vermogen. Het zorgt ervoor dat onder alle omstandigheden het optimale koppel en vermogen beschikbaar zijn bij het laagste brandstofverbruik. De transmissie beschikt over een koppelomvormer, gekoppeld aan een automatische powershift versnellingsbak. De DL280-5 staat op 20.5 R25 banden die door versterkte assen worden aangedreven en die extra zwaar mogen belast worden. Gelimiteerde slipdifferentiëlen aan de voor- en achterzijde zijn handig bij het rijden op zachte en modderige grond en ze zorgen automatisch voor maximale trekkracht.  Ook een hydraulisch sperdifferentieel is verkrijgbaar.

Hoge uitbreekkrachten

De DL280-5 heeft Z-balk kinematica met een eenvoudig hefzuigersysteem, speciaal ontwikkeld voor zware toepassingen. De uitbreekkracht van 145 kN wordt gecombineerd met een laadbakhoek die gedurende het hele bewegingsspectrum constant blijft. De laadbakhoeken worden ook tijdens het verplaatsen en op de grond geoptimaliseerd. De voorste hefarm wordt aangedreven door een gesloten hydraulisch systeem met een axiale zuigerpomp met een opbrengst van 210 l/min. Het systeem zorgt voor goede hydraulische prestaties zonder overcapaciteit te produceren. De hefarm beschikt over een automatisch laststabilisatorsysteem (LIS), ook ‘demping- en veersysteem’ genoemd. De snelheid waarbij het LIS-systeem automatisch wordt geactiveerd kan door de gebruiker worden ingesteld.

Moderne cabine

De moderne cabine is uitgerust met een nieuwe ergonomische joystick met een progressief werkend duimwiel dat voor de hulphydrauliek (derde klep) is toegevoegd. In de afvalverwerking en recycling wordt die vaak gebruikt om bakken en grijpers op hoogte te kiepen. Dankzij het progressieve duimwiel is er geen extra hendel nodig en kan de derde klep met weinig bewegingen worden bediend. De FNR-schakelaar bevindt zich nu achterop de joystick. Het is een tuimelschakelaar met drie standen.

Net als de zes grote Doosan wielladers, de DL300-5, DL350-5, DL420-5, DL450-5, DL550-5 en de nieuwe DL580-5, beschikt ook de DL280-5 standaard over een groot aantal nieuwe voorzieningen voor een grotere veiligheid en meer ergonomie.

Een camera biedt goed zicht op wat er achter de machine gebeurt en zorgt voor meer veiligheid en gemoedsrust. Het kleurenscherm in de cabine laat de gebruiker zien wat de camera registreert. Het panoramabeeld laat achteropkomende voertuigen en omstanders zien, terwijl de indicatoren op het scherm een goed idee geven van de afstanden.

De DL280-5 beschikt standaard over het DoosanConnect telematicasysteem, dat gebruikers in staat stelt om de machine op afstand te lokaliseren en te bewaken, en de gebruiks- en productieparameters van de machine te monitoren.

 

Nieuwe wiellader DL580-5 voor het zwaardere werk

 In de topklasse wielladers toonde Doosan de nieuwe DL580-5 Stage IV wiellader. Met een bakcapaciteit van 5,7 m³ ziet de DL580-5 er net zo uit als het bestaande model DL550-5, maar hij is voorzien van robuuste structurele componenten en een geavanceerd askoelsysteem met dubbel circuit, dit om een oplossing te bieden voor toepassingen zoals blokheffen en andere zwaardere werkzaamheden in industrie, bouw, recycling, mijnbouw en steengroeven.

Om aan de zware eisen te voldoen, heeft de DL580-5 een bedrijfsgewicht van 36.030 kg en hogere statische kiplasten (rechte/volle draai 40°) van respectievelijk 29.700 en 26.200 kg. De totale afmetingen van de DL580-5 zijn vrijwel gelijk aan die van de DL550-5, maar het nieuwe model is met een reeks functies uitgerust die de machine uiterst betrouwbaar en duurzaam maken.

Zo is de frontconstructie robuuster, stijver en steviger. De DL580-5 heeft een versterkte Z-balk kinematica voor zwaarder hefwerk met weinig bewegende delen. Dit ontwerp helpt ook bij het stabiliseren van de lader, maakt snelle bewegingen van de bak mogelijk en houdt de bak te allen tijde in de juiste hoek. Zoals bij alle Doosan DL-5 modellen, is de DL580-5 ook beschikbaar met een configuratie voor hoog hefwerk met een langere arm die het storten van materialen vanaf grotere hoogtes mogelijk maakt. De DL580-5 wordt aangedreven door een Scania DC13 6-cilinder motor met een vermogen van 380 pk (283 kW). Door het gebruik van technologie voor de nabehandeling van gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en selectieve katalysatorreductie (SCR) is geen roetfilter nodig.

 De DL580-5 is verder uitgerust met een automatische 5-versnellingsbak, een comfortcabine, soepele en responsieve hydrauliek en extra hydraulische aansluitingsmogelijkheden aan een derde functieklep met een minimumdebiet van 250 l/min. De ZF 5-versnellingsbak draagt in belangrijke mate bij aan de totale vermindering van het brandstofverbruik. Dankzij kleinere versnellingsstappen is de variatie in motortoerental kleiner. In combinatie met een lager motortoerental over het hele aandrijfbereik verlaagt dit het brandstofverbruik. Zoals alle nieuwe DL-5 generatie machines is ook de DL580-5 af fabriek uitgerust met het nieuwste DoosanConnect draadloze machineparkbewakingssysteem.

 

 

 

Nieuwe knikdumper DA30 voor meer comfort en bedieningsgemak

De belangrijkste wijziging op de 30-tons knikdumper DA30 is de ophanging die nu uit een zelfnivellerende luchtvering bestaat die schokken veel beter moet opvangen als er met een lege dumper gereden wordt. Andere wijzigingen zijn gericht op het verhogen van het comfort en het bedieningsgemak voor de bestuurder, evenals enkele wijzigingen in de aandrijving en de elektrische installatie.

Een belangrijke comfortverbetering volgens Doosan is de standaard Grammer Actimo XXL stoel die een eigen onafhankelijke pneumatische en schaarophanging heeft en die lage frequenties goed opvangt. Verder moet de nieuw ontworpen cabine de bestuurder meer comfort en een betere ergonomie geven. De Doosan DA30 wordt aangedreven door een Scania DC9 dieselmotor van 370 pk (276 kW), die aan de Stage IV emissievoorschriften voldoet door het gebruik van selectieve katalytische reductie (SCR) en uitlaatgasrecirculatie (EGR) zonder gebruik van een roetfilter. Doosan claimt met hun knikdumpers het laagste brandstofverbruik in hun klasse te hebben. Hiervoor zijn een aantal redenen waaronder de Scania dieselmotor, de ZF EP transmissie en het verbeterde achterdifferentieel. Dankzij de combinatie kan er gewerkt worden met een lager motortoerental, is er een betere overdracht van het vermogen naar de wielen en is er een uitstekende grip.

%d bloggers liken dit: