In het pittoreske Westerlo in het hart van de Kempen is Grondwerken Mollen gevestigd, in 2015 opgericht door zaakvoerder Hannes Mollen. Opgegroeid op een landbouwbedrijf werd de interesse voor machines en grondwerken hem met de paplepel ingegoten. De keuze om als zelfstandige aan de slag te gaan in de GWW was voor Hannes geen moeilijke, want hij regelt en organiseert graag onafhankelijk zijn werken en planningen.
´In het begin waren het vooral kleinere werken voor particulieren die ik aanpakte´, vertelt Hannes. ‘Focus voor mij in de eerste twee jaar was om een goede portfolio op te bouwen van afgeronde projecten waar opdrachtgevers content mee waren. Resultaten en getuigenissen van tevreden klanten spreken immers voor zich en zo begon ik naam op te bouwen door positieve mond-op-mond reclame´.
In 2017 zette ik een nieuwe stap en kocht een jonge gebruikte Doosan DX170 bandenkraan, waarmee het interessant werd om ook voor grotere aannemers te gaan werken. De projecten die ik sinds die tijd verwezenlijkt heb, zijn zeer uiteenlopend en variëren van het aanleggen van riolering en fietspaden tot het vernieuwen van betonvakken, de aanleg van de infrastructuur van een KMO zone en onderhoud en uitbreiding van verschillende fabrieksterreinen in de omgeving.´
‘Ik ben al mijn particuliere en zakelijke opdrachtgevers enorm dankbaar voor het vertrouwen dat ze in mij stellen. Dat vertrouwen dat ik krijg van hen is de basis voor een goede samenwerking en zo werkt dat aan de andere kant ook met mijn leveranciers. Ik ben ambitieus, wil de beste zijn in mijn vak. Eén van de bepalende factoren in ons werk die dat mogelijk kunnen maken is een goed uitgerust machinepark, dus ik denk constant na over slimme investeringen die bij mijn bedrijf en werk passen. Daarvoor heb ik een aantal vaste leveranciers die mij met hetzelfde respect behandelen als ik hopelijk ook mijn klanten.´
‘Zo kwam ik via Ben Leemans van Mobaut, leverancier en installateur van aanbouwdelen en andere accessoires voor kranen met wie ik al samenwerkte, terecht bij Engcon. Ik had interesse in een tiltrotator en bijbehorende aanbouwdelen, maar was nog zeer tevreden van mijn kraan en vond dat deze nog absoluut niet aan vervanging toe was. Daarom had ik de strategische keuze al gemaakt om stevig te investeren om de Doosan nog veel effectiever te kunnen inzetten. De order is via Mobaut verlopen omdat zij vooral Engcon producten verkopen voor bestaande kranen, terwijl de levering van een Engcon voor een nieuwe kraan vrijwel altijd via de machineleverancier verloopt omdat de tiltrotator dan onderdeel vormt van de complete uitrusting.’
‘Met Ben heb ik dus mijn wensenlijstje doorgesproken dat mijn ambitieuze aard behoorlijk goed weerspiegelde, mag ik wel zeggen,’ lacht Hannes en vervolgt: ‘Ik heb, ga er maar even voor zitten, een afneembare Engcon EC219 met QS70 snelwissels met automatische EC-Oil connectie aan de machine en onder de tiltrotator, ePS sturing (GPS sensor die communiceert met eender welke machinesturing – red.), een afneembare gripper, DC2 proportionele sturing met MIG2 joysticks en dan een hele reeks werktuigen voor onder het draaikantelstuk. Dit assortiment bestaat uit 4 verschillende op de tiltrotator afgestemde bakken, een sorteergrijper en palletvorken. Oh ja, en recentelijk heb ik nog uitgebreid met een rolbezem waar ik trouwens zeer veel gebruik van maak.´
Op de vraag of deze toch wat ongebruikelijke investering hem heeft gebracht waar hij op uit was antwoordt Hannes volmondig positief. ‘Zeker weten, ik zou deze investering direct opnieuw doen. Niet alleen omdat het een plezier is om mee te werken, wat ik overigens zeer belangrijk vindt – plezier en ook arbeidscomfort tijdens het werk, maar mijn kraan is zo enorm veelzijdiger geworden. Ik heb mijn werktuigen op een remork achter de kraan en kan zo echt al het mogelijke werk aanpakken, hoef nooit nee te zeggen. Nou ja, misschien ooit eens alleen omdat ik het te druk heb want ik merk duidelijk dat opdrachtgevers ook de meerwaarde van mijn flexibiliteit zien. Klanten en ook collega’s zijn vaak verbaasd over wat mijn kraan allemaal kan en ik mag mij dan ook dankbaar verheugen in vele leuke uitdagende werken.’
Hannes sluit af: ´Ik kan het bijzonder aanraden eens over de vraag na te denken of er wel altijd een nieuwe kraan moet komen of dat je misschien wel beter een ‘multitool’ kan maken van een nog zo goede bestaande machine en de investering leggen in een draaikantelstuk met een passende set werktuigen? En dat geldt dan niet alleen voor bandenkranen zoals ik mijn geval, maar bijvoorbeeld ook voor ondernemers in de tuinwerken met een minigraver. Slim investeren betaalt zich zeker uit!’