Door de ogen van… Wim Van Nuffelen: Wim Verhuur

Het huren van materiaal zit in de lift. Niet alleen particulieren gaan al sneller eens een machine huren, maar ook aannemers zetten meer en meer de stap om machines (en capaciteit) bij te huren. Niet alleen zeer specifieke machines worden gehuurd, maar ook gewone kranen en bulldozers vinden hun weg naar de werf via een verhuurbedrijf. Terra sprak met Wim Van Nuffelen, zaakvoerder van Wim Verhuur, een verhuurfirma uit het Mechelse.

Wim Verhuur ontstond in 2002 toen Wim in bijberoep één wiellader en één graafmachine begon te verhuren. In 2004 ging hij fulltime met het bedrijf verder. Het gamma werd uitgebreid met enkele tuinmachines en de machines konden ook met machinist worden gehuurd. Al snel werd echter de keuze gemaakt om enkel machines zonder chauffeur te verhuren.

Ondertussen zijn er een 2.800 machines terug te vinden in de catalogus. Wim Verhuur stelt ongeveer 50 personeelsleden te werk.

Terra: 2800 machines is heel wat. Wat is de kleinste en grootste machine die jullie verhuren?
Wim Van Nuffelen:
“Het kleinste machientje dat we hebben zal een breekhamertje van 6 kg zijn. De grootste machine in de catalogus is een 30 tons graafmachine.”

Terra: Wat is het profiel van de klanten van een verhuurcentrum zoals het uwe?

WVN: “Onze klanten zijn aannemers van klein tot groot. Dat begint bij een klant in bijberoep die op zaterdag wat tuinklusjes gaat doen, tot de grootste bouwbedrijven van het land. Onze insteek voor zo’n bedrijven is de werf van A tot Z te kunnen voorzien, beginnend bij een werftoilet en een omheining, een graafmachine voor de bouwput tot een hoogtewerker voor het dak en een boormachine om lampen en kaders op te hangen.”

Terra: Waarom zou een aannemer eerder naar het huren van machines gaan dan naar zelf te investeren?
WVN:
“Zeker bij de duurdere en grotere machines is het aan te raden om te huren. Want het is niet alleen de financiering die moet rond gemaakt worden. Nadien volgt het transport naar de werven, het onderhoud, herstellingen wanneer iets misloopt,…. De keuze in machines is ook immens. Wanneer je het motto “De juiste machine op de juiste plaats” wil aanhouden wordt het moeilijk. De 15-tons kraan die voor werf A geschikt is, is te klein voor werf B en te groot voor werf C. Dan is het beter om voor elke werf de geschikte kraan te huren. Bij het huren van machines zijn er ook een aantal voordelen. De machine staat klaar op de werf wanneer je het als aannemer wilt. Beginnen om 7u? De machine staat klaar om 7u. Is er een defect? Dan komen wij als verhuurder dit oplossen, of zorgen we voor een vervangmachine. Het onderhoud? Daar moet je als aannemer niet naar omkijken, wij zorgen dat dat op tijd gebeurt. Je weet ook exact wat de kostprijs gaat zijn, dus ook daar geen verrassingen.”

Terra: Hoe is de trend eigenlijk op het gebied van huren?
WVN:
“Ik merk dat zelfs de grote bouwbedrijven meer en meer machines beginnen huren. Ze investeren zelf nog in de basismachines die op quasi elke werf jaarrond kunnen ingezet worden, maar de specifieke machines, zij het de grote machines, zij het speciale machines, worden meer en meer gehuurd.”

“Zelfs de grote bouwbedrijven beginnen meer en meer machines te huren”

Terra: Een belangrijk punt bij machines is het up to date zijn. Wanneer worden de machines ingeruild bij jullie?
WVN:
“Dat is sterk afhankelijk van het type machines. Bepaalde types, zoals minigravers, worden om de 4 jaar ingeruild, grotere kranen worden elke 6 jaar vervangen. We proberen een jong machinepark te hebben en zijn ook aan het uitkijken om dit in de toekomst nog sneller te doen. Met de veranderende wetgeving en de alsmaar striktere milieunormen moeten we mee evolueren. Jonge machines verbruiken minder, hebben minder uitstoot, en het komt alsmaar meer voor dat in lastenboeken bepaalde milieunormen worden omschreven. Door up to date te zijn voorkomen we dat we buiten een bestek vallen. Ook daar is het voor aannemers die zelf investeren moeilijker. Een zware kraan die maar enkele keren per jaar buiten komt, ga je niet vervangen omdat ze niet meer aan bepaalde normen voldoet. Die kost is niet te dragen. Bij ons ligt dat anders.”

Terra: We hebben de afgelopen jaren een serieuze evolutie gekend op het gebied van technologie. Zijn jullie mee met de laatste technieken?
WVN: “Vorig jaar hebben we onze eerste kranen en bulldozer op gps gekocht en ook geïnvesteerd in een eigen basisstation. De bedoeling is dat we daar de komende jaren nog verder in gaan. Nieuwe technologieën houden ook in dat de chauffeurs mee moeten evolueren. We hebben als verhuurbedrijf daar ook partners gevonden die ons bijstaan om het voor de chauffeurs zo gemakkelijk mogelijk te maken. 3D tekeningen worden omgezet in gps-stuurprogramma’s, en de onervaren chauffeurs worden begeleid. Eens ze er mee weg zijn loopt het dan ook vlot.”

Terra: Werken jullie met vaste merken in jullie machinepark?
WVN:
“Ja. Om de heel simpele reden dat klanten zo zeker zijn dat ze telkens dezelfde of een vergelijkbare machine krijgen. Elke machine is anders qua bediening, knopjes en gedragingen. Wanneer een klant vandaag een kraan van het ene merk krijgt en morgen op een andere werf een ander merk, dan moet hij zich telkens aanpassen. Ik kan dat niet als een “service” bestempelen. Ook voor onze mechaniekers vergemakkelijkt dat de zaken, zowel naar onderdelen toe als naar het werken aan de machines zelf. Daarnaast is de relatie met onze leveranciers heel belangrijk, om niet te zeggen even belangrijk als die met onze klanten.”

Terra: Hoe zit het met het respect tegenover machines in verhuur?
WVN:
“We moeten vaststellen dat er toch wel minder respect is voor onze machines dan voor de eigen machines. Maar we spelen daar zelf een grote rol in ook. Wanneer een machine al een bluts heeft wanneer het op een werf wordt afgezet, dan mogen we zeker zijn dat er eentje bij is als de machine terug komt. Wanneer de machine echter piekfijn in orde is wanneer ze op de werf aankomt, is de kans reëel dat ze ook proper en in orde terug komt. We stellen ook vast dat het een groot verschil maakt of er een vaste man op de machine zit of niet. Wanneer het telkens dezelfde man (of vrouw) is die met de zware kraan, bulldozer of minigraver werkt, is het respect groter. Ze weten tenslotte ook dat ze volgende maand opnieuw met de machine moeten werken.”

Terra: Hoe gaan jullie om met schadegevallen?
WVN:
“De klanten kunnen kiezen voor een verzekering, maar er is altijd een gedeelte eigen risico. Van elke machine die vertrekt worden foto’s rondom genomen zodat we de staat weten wanneer ze buiten gaat. Zo hebben we controle over nieuwe schade aan de machines. Met de foto’s in de hand is er ook weinig ruimte tot discussie wanneer er zich iets voor doet.”

Terra: Hoe zij jij verhuur evolueren in de toekomst?
WVN:
“Ik denk dat we meer en meer naar verhuur gaan in de toekomst. Eerst en vooral omdat de machines complexer worden, daarnaast worden de werken diverser en niet elk bedrijf kan de investeringen dragen om een volledig machinepark aan te kopen en in orde te houden. Door de verhuur kunnen ook minder goed uitgeruste bedrijven toch volledige of complexe werven aannemen. Wanneer we naar het buitenland kijken dan zien we dat die evolutie zich daar al langer doorzet. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld wordt al meer dan 80% van de machines gehuurd. In België schommelt dat cijfer rond de 20%. Die markt gaat dus verder groeien. Het ‘hebben’ van een machine is iets dat meer en meer aan het verdwijnen is. Vroeger was een groot machinepark een statussymbool. Maar vroeger werd ook minder gerekend. Nu wil de eigenaar van een bedrijf weten hoeveel welke werf opbrengt en kost en wat hij uiteindelijk over houdt. Met een uitgebreid machinepark is het kapitaal van een bedrijf groot, maar de kost dikwijls nog groter.”

“Het ‘hebben’ van een machine is iets dat meer en meer aan het verdwijnen is”