Colruyt Group test als eerste in Europa een 44 ton waterstoftruck

Colruyt Group startte recent als eerste in Europa met een test van een 44 ton “heavy duty” volledig elektrische truck mét waterstof “range extender”. Deze vrachtwagen werd ontwikkeld door VDL Groep te Eindhoven, en de test kadert in het Europese Interreg-demonstratieproject Waterstofregio 2.0. Tijdens het rijden worden de batterijen van de truck bijgeladen met de elektriciteit die door de waterstof fuel cell wordt gegenereerd. Naast het duurzame karakter door het gebruik van groene energie en waterstof, heeft dit voertuig als bijkomend voordeel dat het langere afstanden kan afleggen dan andere elektrische trucks – een belangrijke troef voor vrachttransport. Colruyt Group gelooft dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de verdere verduurzaming van de mobiliteit- en energievoorzieningen. Daarom investeert de groep al jaren in deze groene energiedrager, en hoopt dat andere bedrijven ook zullen volgen.

Advertising

Eerste 44 ton “heavy duty” in Europa start bij Colruyt Group

Als toegewijde eindgebruiker zal Colruyt Group de waterstof truck testen in zijn dagelijkse logistieke operaties. Vanwege de diversiteit van de groep, zal het mogelijk zijn om een verscheidenheid aan gebruikersgevallen te testen (zoals leveringen aan de winkels). Op die manier maakt de groep z’n voortrekkersrol op vlak van de concrete toepassing van groene energie helemaal waar. De vrachtwagen is ook veel stiller dan andere, wat Colruyt Group’s ambitie naar meer stille leveringen ook ondersteunt. Voor deze concrete test wordt actief samengewerkt met VDL Groep, de constructeur van deze nieuwe vrachtwagen.

Regine Vaneghem, afdelingshoofd Transport bij Colruyt, is alvast enthousiast: “Ons doel is om kennis en ervaring op te doen om te bewijzen dat waterstoftechnologie efficiënt kan worden gebruikt in zware logistiek. Wij geloven sterk in de toekomstige belangrijke rol van groene waterstof als duurzame optie: hernieuwbaar en zonder CO2-uitstoot. We zijn erg enthousiast over dit Europese testproject waarbij we de waterstoftechnologie integreren om de heavy-duty logistieke sector duurzamer te maken”.

Colruyt Group en VDL Groep zijn actieve partners van het Europese demonstratieproject Waterstofregio 2.0, dat kennis en ervaring wil opbouwen met grootschalige waterstoftoepassingen in de logistiek. Door de opgedane ervaring breed te delen wil Waterstofregio 2.0 andere grote logistieke centra inspireren om ook waterstofvoertuigen te gaan inzetten. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door financiële steun door de Europese Unie in het kader van het Interreg Vlaanderen-Nederland programma.

Directeur Menno Kleingeld van VDL Enabling Transport Solutions geeft aan: “De samenwerking met Colruyt Group in de aanloop naar deze introductie is goed verlopen: onze familiebedrijven delen de waarden innovatief en duurzaam. De technologie die wij voor onze bussen hebben ontwikkeld, is tevens breed toepasbaar voor andere, zware elektrische voertuigen, zoals trucks, ook op waterstof. We zijn trots dat Colruyt Group deze vooruitstrevende én duurzame waterstoftruck in het kader van Interreg inzet. Vol vertrouwen zetten we gezamenlijk de volgende stappen in het traject van deze samenwerking.”

Adwin Martens, directeur van WaterstofNet voegt toe: “Als WaterstofNet stimuleren we al verschillende jaren grensoverschrijdende samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland rond waterstof. De samenwerking tussen Colruyt Group en VDL binnen het Interreg programma Waterstofregio 2.0 is daar een belangrijk voorbeeld van. We zijn dan ook zeer verheugd over deze nieuwe mijlpaal. We zien een groot potentieel voor zware transport toepassingen op waterstof. Met deze demonstratie nemen we het voortouw in Europa en tonen we waterstofoplossingen, die in onze regio ontwikkeld en getest worden. Dit project is dan ook een belangrijke stap om vrachtwagens op waterstof dichterbij de markt te brengen.”

 

Niet aan proefstuk toe: Colruyt Group voortrekker op vlak van waterstof

Sinds 2004 investeerde Colruyt Group al 6 miljoen euro in innovatieve projecten met waterstof. Zo produceert de groep al enkele jaren zelf groene waterstof op de site Dassenveld. In het distributiecentrum rijden een aantal heftrucks op waterstof. Daarnaast wordt de waterstof gebruikt voor 20 personenwagens, die binnen de groep ingezet worden. In oktober 2018 opende de groep het eerste groene publieke waterstoftankstation: het DATS 24-station in de Zinkstraat in Halle werd zo het eerste volledig geïntegreerde station in Europa met een aanbod van alle mogelijke brandstoffen.

Samen met partners Fluxys en Parkwind werkt Colruyt Group daarnaast aan een power-to-gas installatie om op industriële schaal groene elektriciteit om te zetten in groene waterstof en zo de variabiliteit van (offshore) windenergie op te vangen.

Regine Vanegem besluit: “het toevoegen van deze test aan onze ‘track record’ van eerdere initiatieven is opnieuw een stap in de goede richting in onze keuze naar energietransitie, en dat exact twee jaar nadat we ons waterstoftankstation inhuldigden. Het is een immense stap binnen de innovaties in zwaar transport en we hopen dat dit een inspiratie kan zijn voor andere bedrijven. We roepen hen dan ook op om voluit te kiezen voor de energietransitie, met waterstof als belangrijke hefboom, en blijven pleiten voor een stabiel investeringsklimaat”.

Hilde Crevits, Vlaams minister van Economie en Innovatie: “Op vlak van duurzaamheid moeten we alle zeilen bijzetten. In het relanceplan Vlaamse Veerkracht hebben we daar een absolute prioriteit van gemaakt. We hebben ondertussen de allereerste Vlaamse waterstofvisie ontwikkeld en investeren de komende jaren meer dan 125 miljoen euro in waterstoftechnologie en ontwikkeling. Waterstof heeft een enorm potentieel, bijvoorbeeld om de uitstoot van zwaar transport te verlagen. Het is dan ook een uitstekende zaak dat Colruyt Group hier mee zijn schouders onder zet en waterstof gaat inzetten voor de dagelijkse, logistieke operaties. Als Vlaams minister ben ik trots dat we dit mee hebben kunnen ondersteunen.”

Dit project is gefinancierd binnen het Interreg V programma Vlaanderen-Nederland, het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Meer info: www.grensregio.eu


Over WaterstofNet

WaterstofNet is een kennis- en samenwerkingsplatform dat bijdraagt aan een koolstofneutrale samenleving door het ondersteunen en realiseren van waterstofprojecten in Vlaanderen en Nederland. Samen met de industrie en overheden zorgen we voor concrete realisaties op het terrein en leggen we de basis voor verdere samenwerking. Zo laten we Vlaanderen en Nederland verder uitgroeien als vooraanstaande waterstofregio. Meer info www.waterstofnet.eu


Over VDL Groep

Kracht door samenwerking. Dat is de basis van VDL Groep, het internationale industriële familiebedrijf met het hoofdkantoor in Eindhoven. Deze onderneming is in 1953 door Pieter van der Leegte opgericht. Aanvankelijk was VDL Groep specialist in metaalbewerking. Toen zijn zoon Wim van der Leegte het bedrijf in 1966 overnam, heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in de hightech-toelevering voor onder andere de halfgeleiderindustrie en is het portfolio aangevuld met kunststofverwerking en de ontwikkeling, productie en verkoop van bussen. VDL Groep is groot in toeleveringen en halffabricaten, maakt eigen eindproducten, zoals veersystemen, de geautomatiseerde inrichting van autofabrieken, warmtewisselaars en containerhandlingsystemen, en beschikt met VDL Nedcar in Born over de enige personenautofabriek in Nederland waar voor derden seriematige assemblage plaatsvindt.

VDL Groep innoveert door een combinatie van vakmanschap, ondernemerschap en hoogwaardige machines. De bedrijvengroep voegt de slagkracht van een multinational samen met de platte organisatie en de open, informele werksfeer van een familiebedrijf waar doorgroeimogelijkheden en continuïteit voorrang krijgen. Sinds 2016 staat de derde generatie van de familie Van der Leegte aan het roer. VDL Groep is met ruim 15.000 medewerkers in 20 landen actief. De groep omvat 104 werkmaatschappijen, elk met een eigen specialisme, die onderling intensief samenwerken. De gecombineerde jaaromzet in 2019 bedraagt 5,780 miljard euro. Meer informatie: www.vdlgroep.com

%d bloggers liken dit: