Bremach gr 35: Italiaanse concurrent voor de Unimog

Tijdens het Bedrijfswagensalon 1997 promootte de engineering divisie van Beherman-Demoen uit Mechealen de Bremach GR 35 als een multifunctioneel voertuig. In thuisland Italië werd de kleine vierwiel aangedreven truck vooral ingezet voor het zware werk in ongelijk terrein zoals in bergen en in sneeuwrijke gebieden, maar ook op werven en in zand- en steengroeves. De Bremach GR 35 was met andere woorden een kleine Unimog met de oorsprong in Italië.

Bremach leverde de GR 35 in twee versies: met een korte wielbasis van 2.600 mm, die de GR 35 in combinatie met een wieluitslag van 50 graden erg wendbaar maakte, en met een lange wielbasis van 3.000 mm die dan weer interessant was voor bedrijven die veel wegtransport moesten uitvoeren. Men kon bovendien kiezen uit een hoogst toegelaten gewicht van 3,5 of 4,5 ton. Het voordeel van de eerste gewichtsvariant was dat de Bremach GR 35 met enkele cabine kon worden bestuurd met een B-rij bewijs, terwijl voor de 4,5 tonner een C-rij bewijs nodig was.

Polyvalent

Door zij n ontwerp was de GR35 niet alleen geschikt voor transporten op kleine en middellange afstand, maar door de vierwielaandrijving en zij n op- en aanbouwmogelijkheden kon de GR 35 ingezet worden als mobiele werkplaatswagen, depannagewagen, wegenreiniger, sneeuwruimer voor het onderhoud van bruggen en wegen, speciale versies voor de brandweer, bosbouw en Civiele Bescherming en voor het maaien van wegbermen en als kraanwagen op werven.

Recht toe recht aan design

Het recht toe recht aan design van de cabine en motorkap verwachtte je eigenlij k niet van een Italiaanse fabrikant, toch zorgde dit voor een robuuste uitstraling. Door de vlakke buitenkant van de cabine ging er geen ruimte verloren en kreeg je een strakke en toch relatief ruime cabine ondanks de beperkte voertuigbreedte van 1.700 mm.

Iveco-motor en -versnellingsbak

Onder de vrij lange motorkap zat standaard de atmosferische 2,5 liter watergekoelde viercilinder in lij n Iveco SOFIM-dieselmotor, goed voor 75 pk bij 4.000 t/min. In optie was een turbomotor leverbaar die een maximum vermogen leverde van 103 pk bij 3.800 t/min. Achter de motor monteerde men de basistransmissie: een gesynchroniseerde Iveco-versnellingsbak met 5 versnellingen vooruit en 1 achteruit. Daarnaast was een tussenbak van eigen fabricaat in optie leverbaar, goed voor 20 versnellingen: 5 voor de normale weg met 5 tussenversnellingen en 5 kruipversnellingen voor het zwaardere terrein met 5 tussenversnellingen.

De 4×4 uitvoering kreeg standaard 20 gesynchroniseerde versnellingen vooruit en als optie was een Bremach transmissie leverbaar met 40 versnellingen met een extra trage kruipgang met een minimum snelheid van 2,5 km/h. Hierdoor was de Bremach prima in te zetten in het wegenonderhoud en andere vormen van werk, waar een combinatie van een lage rij snelheid was vereist en er de mogelijkheid was om aangebouwde werktuigen vooraan, in het midden of achteraan aan te drijven.

Stevig chassis en assen

Het chassis bestond uit twee buisvormige liggers en was versterkt door twee U-vormige balken die onderling verbonden waren door dwarsbalken. Deze constructie bood een grote torsiestijfheid en was volledig afgestemd voor toepassing in zwaar terrein en op werven. Om het chassis dan weer niet te zwaar te maken waren de aandrijfcomponenten niet op de dwarsprofielen, maar aan steunen gemonteerd die aan het chassisraam waren gelast. Daardoor werd een grote bodemvrijheid verkregen.

Tekst: Jan Ebinger – Beeld: Archief Jan Ebinger

De Bremach GR 35 was te leveren met een aantal aftakas mogelijkheden, zoals een aftakas van 50 pk die werd aangesloten op de tussenbak en een door de motor aangedreven aftakas vooraan. Verder was een hydraulisch systeem leverbaar, dat vanaf de tussenbak naar voor liep en gebruikt kon worden voor de aandrijving van allerlei werktuigen. Bij de turbo-uitvoering had deze pomp een opbrengst van 75 pk.

Rasechte terreinwagen

Op de weg waren de rij eigenschappen van deze terreinwagen redelijk, zeker voor de versie met lange wielbasis. De vering bestond uit parabolische bladveren en dubbelwerkende hydraulische schokdempers. Deze combinatie zorgde zeker voor het model met de korte wielbasis niet direct voor een comfortabel rij gedrag op de weg. Door de grote bodemvrijheid en ruim bemeten assen was de Bremach GR 35 vooral in zij n element in ruw terrein. Doordat de 4×4 in te schakelen was zonder het voertuig tot stilstand te moeten brengen, hobbelde hij probleemloos overal door- en overheen waardoor hij zeker de concurrentie aan kon met de Duitse Unimog.

Tekst: Jan Ebinger – Beeld: Archief Jan Ebinger
De Bremach GR was een echte terreingigant. Voor heeft hij een oprijhoek van 51 graden, de afrijhoek achter bedraagt zelf 55 graden. De doorwaaddiepte bedraagt 1,2 meter, terwijl hij hellingen tot 100 procent (135 graden) aankan.

In 1983 kwam de GR 35 op de markt en werd in 2001 opgevolgd door de Extreme 35 met een turbomotor van 122 pk en moderne cabine en schuine motorkap. In Italië en Frankrijk was de Bremach GR 35 vrij populair vooral bij overheidsdiensten. In België brak de GR 35 niet echt door en bleef Bremach een nichespeler. In 2018 stopte Bremach met de productie van deze polyvalente bedrijfsvoertuigen. De productie bedroeg in de topjaren 50 eenheden per jaar, die vrij wel geheel met de hand in elkaar werden gezet.

Een robuuste en compacte 4×4, erg geschikt voor het zware werk in ongelijk terrein met veel opbouwvarianten zoals een dubbele cabine, waardoor een kleine Unimog ontstaat met de oorsprong in Italië, zo kan je de Bremach omschrijven in een notendop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: