SMO is van vele markten thuis. Het Eeklose bedrijf maakt niet alleen (compacte) trilzeven, maar ook machines op maat, transportoplossingen voor bedrijven en werven tot zelfs specifieke machines voor de vleesverwerkende industrie. Terra sprak met Michael De Craene over de snelle evolutie van het bedrijf en de niche van (compacte) schudzeven.
Het begon voor SMO allemaal in 2002, toen Sander Mollet het bedrijf opstartte. Sander had een aantal eigen(wijze) ideeën over machines maar vond zijn plek niet om deze uit te werken. Een eigen zaak creëerde de ruimte om met zijn ideeën aan de slag te gaan. Michael kwam in 2006 in het bedrijf, initieel om de dagelijkse leiding op zich te nemen, wat al snel aangevuld werd met de productieplanning. In 2010 kwam het idee om een zeefmachine, die eerder in opdracht van een ander bedrijf was gemaakt, zelf te gaan commercialiseren. Al snel volgde een tweede model om uiteindelijk uit te groeien tot een gamma van 15 verschillende types, een cijfer tot richting Matexpo nog verder kan groeien. “De wereld van zeefmachines was nieuw voor mij, ik wist dus niet goed wat werkte en wat niet werkte,” lacht Michael. “De eerste machines werkten naar behoren, en met de nodige feedback van een aantal mensen konden we ze al snel verder optimaliseren.”
SMO heeft een twintigtal ingenieurs in dienst, waardoor nieuwe ontwikkelingen volledig in huis gebeuren. “We kunnen snel van idee naar de tekentafel, en van de tekentafel naar de productiehal gaan. Hierdoor kunnen we dus snel nieuwe ontwikkelingen of aanpassingen doorvoeren, maar kunnen we ook op klantvraag specifieke zaken bouwen,” verduidelijkt hij.
Het FleXiever verhaal begon met de FleXiever Mobile, een compacte ééndeks schudzeef die achter een wagen meegetrokken kon worden. Al snel volgde de versie Fixed (een vaste machine), gevolgd door de Conveyor, met een afvoerband en de versie Skid, geschikt voor containerhaaksystemen. “In 2013 deden we de eerste keer mee met Matexpo, en ik wou toch een beetje een gamma kunnen laten zien op de beurs,” verduidelijkt Michael, “de Conveyor en Skid kwamen dus perfect op tijd.” De vier basismodellen, elk geschikt voor een ander transportmiddel (auto, tractor, containerhaaksysteem of vast), kwamen er allemaal na feedback van klanten of geïnteresseerden.
Om de productie zo efficiënt mogelijk te houden en de productiecapaciteit van SMO te optimaliseren bestaan de originele 4 FleXiever zeven uit 2 modules, een zeefbox en een onderbouw. De zeefbox is voor elke machine dezelfde, de onderbouw is verschillend.
In 2015 werd het gamma verder uitgebreid met een kleine zeefmachine, die voor het eerst getoond werd op Matexpo 2015. Deze zeef vond vooral zijn weg naar hoveniers die kleine partijen compost of houtsnippers wouden afzeven. Niet veel later volgden ook verschillende verhuurbedrijven. Ook uit de industrie kwamen meer specifieke vragen. “Aangezien we zeefnetten hebben liggen van heel fijn tot zeer grof, konden we meestal het gewenste product afzeven,” vertelt Michael, “en qua gewenste producten liep het toen ver uit elkaar, van stenen uit grond tot kogelhulzen uit zand of regenwormen uit compost, het passeerde allemaal over onze zeven. Met de grote FleXiever zeefmachines zijn we vooral gekend bij hoveniers en kleine aannemers, met de kleine zeefmachines kwamen we plots terecht in een zeer andere markt, bij producten waar ik nooit had bij stilgestaan dat ze ook konden gezeefd worden.”
Voor de FleXiever Miniscreener verliep het groeitraject zoals voor de grote machines. Input van klanten, specifieke vragen en feedback tijdens demonstraties zorgden voor nieuwe ideeën die al snel uitgewerkt werden in de Eeklose productiehallen. “Op basis van de MiniScreener werd een versie gemaakt op een aanhangwagen, gevolgd door eentje met een afvoerband. Opnieuw volgden we de denkwijze van de grote machines, namelijk een basis zeefbox met een modulaire onderbouw,” verduidelijkt Michael nog.
Een laatste toevoeging is een compacte trommelzeef. Om het gehele gamma te kunnen tonen investeerde SMO in een eigen demoterrein. Op dit terrein staan verschillende machines klaar om geprobeerd te worden en is allerhande af te zeven materiaal voor handen. Een 3,5 tons rupskraan en 15 tons bandenkraan zorgen voor het beladen van de machines. “Demonstraties worden met plezier gegeven, maar dikwijls moest ik vast stellen dat de klant naar de foute machine vroeg. Hier staan de verschillende machines naast elkaar en kunnen ze direct vergeleken worden. En voor specifiek af te zeven materiaal maken we met plezier plaats.”