Afgelopen jaar bestond Liebherr 70 jaar. In datzelfde jaar introduceerde het Duitse familiebedrijf de 8e generatie van de R-serie rupsgraafmachines.
De basis van het tegenwoordig omvangrijke familiebedrijf dat actief is in verschillende sectoren, werd in 1949 gelegd door Hans Liebherr. In de naoorlogse tijd bemerkt de zoon van een Zuid-Duitse aannemer de grote behoefte aan (bouw) machines en ontwikkelt hij de TK 10 mobiele torenkraan. In datzelfde jaar is de eerste Liebherr Maschinenfabrik in Kirchdorf een feit.
Begin de jaren vijftig van de vorige eeuw huurt Liebherr een mobiele graafmachine en daarbij valt hem op wat voor een slechte verhouding de machine heeft tussen gewicht en vermogen. Slechts acht maanden later introduceert hij in 1954 de Liebherr L300 mobiele graafmachine die vier keer lichter is dan de huurmachine. In datzelfde jaar ziet de zakenman overigens ook grote kansen op de consumentenmarkt voor koelkasten, en in plaats van het overnemen van een te koop staande fabriek, bouwt hij een eigen fabriek voor de productie van Liebherr-koelkasten.
Start rupsgraafmachines
Van de eerder genoemde L300-graafmachine verscheen medio jaren vijftig ook een variant voor vrachtauto’s én, een versie op rupsen met de aanduiding R. In 1960 komt de RT1000 op de markt, een rupsgraafmachine van 20 ton en daarmee de grootste Liebherr. In 1961 bouwt de fabrikant een fabriek voor rupsgraafmachines in Colmar in de Franse Elzas. Daar produceerde het afgelopen jaar de 60.000e rupsgraafmachine, een R 922, met dus ongeveer hetzelfde operationele gewicht als de RT1000. In 1968 legt Liebherr de basis voor de huidige R 900-serie.
Op de Bauma van 2019 introduceerde de fabrikant de huidige generatie R 900 die zijn voorganger, de zevende generatie, uit 2013 afloste. Daarbij waren de R 922 en R 924 de debutanten met gewichten van 22 en 24 ton. De overstap naar fase 5 motorisering, natuurlijk Liebherr-motoren, greep het merk aan om de achtste generatie van de R 900-serie te introduceren. Vanzelfsprekend wijzigde er veel meer dan enkel de motorisering.
De modellen van de achtste generatie vervangen de oude modellen uit 2013 die nog zijn uitgerust met een Stage IIIB motor. De nieuwe R 922 en R 924 zijn voorzien van een Liebherr-motor die voldoet aan de emissie-eisen van Stage V. Afgelopen jaar kwamen eveneens de nieuwe R 926, R 930, R 934, R 938 en R 945 op de markt.
Compacte klasse
Onder de 22-tons en in de compacte klasse vonden in de tussentijd wel diverse ontwikkelingen plaats. Zo kwam in 2017 de nieuwe R 918 op de markt met fase 4 120 kW/ 163 pk motor. Uitlaatgasmaatregelen zijn er in de vorm van DOC en SCR (AdBlue) met optioneel een roetpartikelfilter. In 2018 zet de nieuwe R 926 Compact de productlijn met compacte modellen voort met een fase 4 129 kW / 175 pk motor. Deze Liebherr motor kan zonder EGR-klep en roetpartikelfilter toe.
Nieuwe hydraulische componenten in de R 926 Compact garanderen volgens Liebherr een productiviteitsverhoging ten opzichte van het eerdere model. Het verbeterde zwenkmoment van de bovenwagen is 84 kNm, een toename van 18 % procent ten opzichte van z’n voorganger.
Terug naar de generatie 8 modellen. Kenmerkend voor deze generatie zijn volgens de fabrikant betere prestaties, een hogere productiviteit bij een lager brandstofverbruik en meer veiligheid en comfort voor de machinist. Aan de buitenkant valt vooral het nieuwe ontwerp op. Volgens Liebherr heeft het team van ontwikkelaars het basisconcept volledig herzien om het comfort, de veiligheid en de prestaties verder te verhogen en om een nog betere ergonomie tijdens het gebruik te bereiken. De graaf- en trekkrachten van het onderstel en het zwenkkoppel van de bovenwagen zijn aanzienlijk toegenomen in vergelijking met de vorige generatie.
De modellen zijn verkrijgbaar met verschillende, robuuste, X-vormige onderwagentypen, waaronder een nieuwe WLC-onderwagen, die de hoge stabiliteit garandeert die vereist is voor bijzonder zwaar gebruik. Het rupsonderstel is volledig onderhoudsvrij en de looprollen zijn voorzien van permanente smering.
In de cabine beschik je als machinist over ruim bedieningsgemak en -comfort inclusief een 7 inch touchscreen display met hoge resolutie. Af fabriek kun je kiezen voor voorbereiding voor Trimble 3D-gps machinebesturing. In de schemering en in het donker heb je gemak van de ledlampen die de halogeenkoplampen volledig vervangen. Er zijn verschillende ‘verlichtingpakketten’, zoals het optionele led+ verlichtingspakket voor optimaal zicht op het werk.
De huidige R 900-serie is enorm omvangrijk en loopt van de:
- R 914 Compact met 14,9 – 17,8 ton, 0,80 m3 laadvermogen en 90 kW / 122 pk tot de R 936 Compact met 33,8 – 38,3 ton, 1,75 m3 laadvermogen en 190 kW / 258 pk
- R 918 met 19,6 – 22,7 ton, 1,15 m3 laadvermogen en 120 kW / 163 pk tot de R 980 SME met maar liefst 95,9 – 101,2 ton, 7,2 m3 laadvermogen en 420 kW / 571 pk
Grondwerken Tops & Zoon (Putte)
Grondwerken Tops & Zoon uit het Mechelse is vooral actief in de industriebouw en de rioleringen. Hiervoor kocht het bedrijf een Liebherr 920 Compact. “Door zijn compacte bouw is de machine niet breder dan 3 meter. Dit gaf de doorslag bij de aankoop van de machine.” Toch biedt de graafmachine meer dan genoeg ruimte in de cabine en is ze stabiel door het lage zwaartepunt. “Het enige nadeel aan de machine is de plaatsing van een stuk van de motor naast de cabine. Als iemand in de gracht staat en je wil er iets tegen zeggen, verhindert dit toch de communicatie.” Naast het stevige hefvermogen is de kraan ook goed geschikt voor het nivelleren. Hiervoor installeerde het bedrijf een 3D-systeem. Voorlopig ligt het verbruik gemiddeld op 9,5 liter per uur.