Op stand FM.517 onthuld Doosan Construction Equipment enkele nieuwigheden. Daaronder de nieuwe Stage V DX27z, DX35z, DX62R-3, DX63-3 en DX85R-3 minigravers. Ook in het grotere segment van de 20 tot 30 ton overslagkranen komt Doosan met de nieuwe DX250WMH-5. Voor de zwaardere segmenten lanceert Doosan een nieuwe DX300LC-7 30 tons graafmachine en de nieuwe DX800LC-5B 80 tons graafmachine.
Stage V 6 en 8 tons mini-graafmachines
Om te voldoen aan de Stage V emissienormen wordt de nieuwe 8 tons DX85-3 met reduced tail swing aangedreven door een Yanmar 4TNV98C Common Rail dieselmotor met directe injectie. Deze motor zorgt voor een maximaal vermogen van 44.3 kW of 59.4 pk. Ook de 6-tons DX62R-3 RTS en DX63-3 modellen met conventionele tail swing worden door dezelfde Yanmar-dieselmotor aangedreven. Hierdoor beschikt de 6 tons Stage V modellen over 22% meer motorvermogen ten opzichte van de modellen uit de vorige generatie.
DX250WMH-5 overslagkraan
De nieuwe 25 tons DW250WMH-5 overslagkraan zal voldoen aan de Stage IV normen en is gebaseerd op de 21 tons DX210W-5 graafmachine op wielen. Speciaal voor materiaalverwerking is de overslagkraan uitgerust met stabilisatoren vooraan en achteraan. Ook de giek en de arm werden voor deze soort werkzaamheden aangepast. Standaard kan de cabine hoger worden geplaatst om de bestuurder een beter zicht te geven. De DW250WMH-5 wordt aangedreven door een 6-cilinder Doosan DL06PA turbodieselmotor met vloeistofkoeling en heeft een vermogen van 129,4 kW of 173,5 pk.
Zware rupsgraafmachines
De DX300LC-7 30 tons graafmachine voldoet aan de Stage V normen en vormt op Bauma het begin van de volgende generatie aan Doosan middelzware graafmachines. Tegen over de vorige generatie werden verbeteringen doorgevoerd op vlak van comfort, bediening, productiviteit, brandstofverbruik en betrouwbaarheid. De machine wordt ook uitgerust met een volledig nieuwe cabine.
De aandachtstrekker op de stand van Doosan is de nieuwe DX800LC-5B 80 tons graafmachine. Deze graafmachine is ontworpen om tegemoet te komen aan de zware eisen voor toepassingen in de mijnbouw, steengroeves en bij grote infrastructuurprojecten.
Knikdumpers
Als vervangers van de vorige Stage IV modellen introduceert Doosan de Stage V 30- en 40-tons knikdumpers. Deze worden gebouwd in de fabriek voor knikdumpers in Molde (Noorwegen). Alle nieuwe upgrades die op de DA30 in 2018 geïntroduceerd werden, zullen nu ook worden overgenomen op de Stage V modellen. Opvallend is het nieuwe ontwerp van het voorframe en de motorkap, die de machine een nieuwe look geeft. De knikdumpers worden aangedreven door nieuwe Scania 9- en 13-liter motoren.
Wielladers
De nieuwe DL280-5 die op Bauma gepresenteerd zal worden, heeft een configuratie die volledig op afvalverwerking is afgestemd. Er is bescherming geplaatst op de hydraulische cilinders, railingen, lampen, een kap op de motor aan de achterkant en een vooruit die gekanteld kan worden om makkelijker schoon te maken. Daarnaast is de wiellader uitgerust met heavy duty assen en een grote radiator. Deze assen zijn geschikt voor het gebruik van massieve banden.
Ook de nieuwe Dl 420CVT-5 met een bak van 4.4 m³ zal op Bauma aanwezig zijn. De wiellader kan automatisch van een hydrostatische aandrijving bij lage snelheid overschakelen naar een mechanisch systeem om met grotere snelheden te werken. De complete aandrijflijn wordt aangestuurd door het CVT-systeem die zorgt voor een brandstofbesparing van 25%
De zwaardere DL580-5 met een bedrijfsgewicht van 36030 kg is voorzien van robuuste structurele componenten en een afkoelsysteem met dubbel circuit om zware lasten zoals blokheffen aan te kunnen. De bak van de nieuwe DL580-5 heeft een capaciteit van 5.7 m³. De statische kiplasten bedragen (rechte/volle draai 40°) respectievelijk 29700 en 26200 kg.