Het nieuwe Volvo FM-model van Volvo Trucks heeft de Red Dot Award 2021 gewonnen in de categorie Productdesign voor bedrijfsvoertuigen. De nieuwe Volvo FM werd ontworpen met het oog op een compromisloze doelstelling: het optimale werkinstrument zijn voor een brede waaier aan transportopdrachten, waarbij de bestuurder steeds centraal staat.
‘Red Dot’ staat internationaal te boek als een van de meest gewilde kwaliteitslabels voor goed design. De prijsuitreiking werd in 1955 in het leven geroepen door het Design Zentrum Nordrhein Westfalen in Essen (Duitsland). Vandaag de dag telt de Red Dot-jury een vijftigtal internationale experts.
De ontwikkeling van de nieuwe Volvo FM volgde op uitgebreide enquêtes en gesprekken met klanten, die bevestigden dat de bestuurder in belangrijke mate bijdraagt tot de winstgevendheid en het imago van transportbedrijven. Het designteam heeft dan ook alles in het werk gesteld om het beste mobiele kantoor in de sector te ontwerpen. Dat resulteerde in een veelzijdige vrachtwagen, die wendbaar, ruim en bovenal veilig en comfortabel is voor alle bestuurders.
“De Red Dot Award is een fantastische erkenning voor het creatieve werk van het designteam bij Volvo Trucks. De onderscheiding benadrukt het evenwichtige karakter van de Volvo FM, een aantrekkelijke vrachtwagen die waarde creëert. Door het doelgerichte design van het koetswerk, het interieur en de gebruikerservaring verbeteren we het dagelijkse leven van onze chauffeurs en houden we onze maatschappij draaiende”, aldus Carin Larsson, Chief Designer UX bij Volvo Trucks.
De nieuwe Volvo FM biedt tal van innovaties die bijdragen tot een hoger niveau van comfort, veiligheid en productiviteit. Voorbeelden daarvan zijn de ruime nieuwe cabine en de verbeterde zichtbaarheid dankzij de verlaagde deurlijn, de nieuwe achteruitkijkspiegels en de optionele camera voor de passagiershoek, die het zicht op de zijkant van de vrachtwagen verbetert. De Volvo FM kan ook worden aangepast om aanzienlijke brandstof- en CO2-besparingen mogelijk te maken.
Het interieur trekt de aandacht met een nieuw dashboard en een dynamisch 12”-hogeresolutiescherm voor het instrumentenbord. De gebruiksvriendelijke interface werd ontworpen om de interactie met de bestuurder te vereenvoudigen en afleiding bij het raadplegen van cruciale informatie tot een minimum te beperken. Hij is ook klaar voor toekomstige updates en geconnecteerde diensten.
Het koetswerkdesign van de Volvo FM benadrukt zijn veelzijdige karakter voor diverse toepassingen. De cabine kreeg een nieuwe, aerodynamische vormgeving met strakke, opvallende lijnen. De V-vormige koplampen maken dit model onmiddellijk herkenbaar en het robuuste design van het radiatorrooster geeft het voertuig een gedurfde, zelfverzekerde look.
De nieuwe Volvo FM werd in de loop van 2020 gelanceerd, samen met de Volvo FH, Volvo FH16 en Volvo FMX. De vier nieuwe zware vrachtwagens zijn sinds maart 2021 in serieproductie.
Over de Red Dot Award
De Red Dot Award is een internationale designwedstrijd die meer dan 60 jaar geleden het levenslicht zag. De deskundige jury’s selecteren uitstekende designs in de categorieën Productdesign, Communicatiedesign en Designconcepten. In 2021 namen producten uit meer dan zestig landen deel aan de wedstrijd. Lees meer op www.red-dot.org