Fliegl toont dit jaar op de TKD 2 belangrijke innovaties; de afschuifoplegger XXL voor asfalt en de afschuifdumper ASW Stone Bull.
Fliegl bouwt sinds 2012 eigen afschuifopleggers voor asfalt. Deze waren echter beperkt tot een inhoud van 24 m³. Deze zijn nu speciaal voor de Nederlandse markt aangepast in volume, d.w.z. een hogere zijwandhoogte van 1,60 m wat resulteert in een waterinhoud van 27 m³. Het bekende Fliegl afschuifsysteem schuift de lading af in 2 fases; eerst schuift de voorste helft van de bodem naar achter waarna het kopschot de rest van de lading lost. Hierdoor wordt de lading niet samengedrukt en is de druk op de zijwanden eerder beperkt.
Op deze manier is er geen gevaar van omvallen tijdens het lossen en kan er gelost worden onder kabels, bomen, in gebouwen, tunnels, onder bruggen, … Het afschuifsysteem maakt het mogelijk te lossen in porties waardoor het product zeer goed gemengd wordt en er een perfect homogeen product in de asfalteermachine terecht komt. Ook de dosering in de asfalteermachine is beter. Verder is er geen last van aankleven van restmateriaal zoals bij het rijden met ZOAB of OPA.
De trailer wordt af fabriek geïsoleerd met speciale waterbestendige schuimplaten van 7 cm dikte, zowel zijwanden, bodem als voor- en achterwand en afgewerkt met aluminium beplating. Standaard zijn er 4 thermometers ingebouwd zodat men bij aankomst op de werf de temperatuur van het asfalt kan controleren.
Door de dubbele achterdeur komt het asfalt bij het lossen ook verder in de asfalteermachine dan bij een traditionele kieper waardoor er minder product voor de machine valt. Als afdekking komt er af fabriek een schuifzeil dat mechanisch of elektrisch kan bediend worden of worden er in Nederland aluminium kleppen opgebouwd. Naast het rijden van asfalt kan de afschuiftrailer ook ingezet worden voor het transport van zowat alle bulkgoederen zoals zand, klei, steenpuin, grind, strooizout,…
ASW Stone Bull
Fliegl heeft beslist om zijn productie te optimaliseren en meerdere voertuigen te voorzien van dezelfde onderdelen om op die manier prijsgunstiger te kunnen werken. Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe tridem gronddumper die gebouwd wordt op basis van de afschuiftrailer met 2 duidelijke kenmerken: dezelfde bak met de typische dubbele achterklep en het geïntegreerde chassis wat de dumper dan ook lichter maakt. De voordelen van het uitschuiven van de lading zijn reeds bekend: geen gevaar van omvallen, lossen onder beperkte hoogtes, niet aankleven van materiaal in de bak en al rijdend kunnen lossen om bvb grind in een dun laagje open te strooien.
De dumper is voorzien van zware BPW assen waarvan de eerste en de derde gedwongen worden gestuurd en heeft lastafhankelijke remmen. De assen zijn luchtgeveerd en dat heeft 3 belangrijke voordelen: omdat een tridem dumper vooral wordt ingezet voor transport gaat deze veel zachter rijden langs de weg, luchtvering is veel eenvoudiger dan het traditionele hydraulische veersysteem en dat gaat zich op termijn vooral laten voelen in onderhoudskosten, luchtvering reageert vlugger dan hydraulische vering waardoor het voertuig in het veld minder trekkracht vraagt van de trekker.
Verder worden er standaard 30,5” banden gemonteerd en is het voertuig voorzien van een zware V-dissel die tot onder de bak doorloopt en zo een geringe trekkracht vraagt.