Voor het eerst in twintig jaar lanceert MAN een compleet nieuwe truckgeneratie. Bij de nieuwe TG-serie of de smart truck-generatie wordt de nadruk vooral gelegd op verbruik, digitalisering en een hoger comfort voor de chauffeur in de cabine.
Smart Cabin
Naast een update van het exterieur kreeg ook het interieur een grondige aanpassing. MAN plaatste een 12,3 inch mediascherm dat Android Auto & Apple Carplay ready is. Omdat touchscreen te bedienen werd een SmartSelect-bedieningsknop geïntegreerd. Hierdoor kan de chauffeur het scherm bedienen via twee draairingen wat zorgt voor een veiligere bediening tijdens het rijden. Daarnaast werd ook de elektrische handrem geïntegreerd in het dashboard en werd de in- en uitstap comfortabeler gemaakt. De deuropeningshoek is verhoogd naar 89° en de instap werd verlaagd. Extra zaken in de cabine zijn een bed met lattenbodem, een volautomatische airco, elektrische standairco, extra opbergruimte, een draaibare Vario bijrijdersstoel, 230V stopcontact en de Man Driver App. Optioneel is ook een volledig digitaal instrumentenpaneel verkrijgbaar met 12,3 inch kleurendisplay verkrijgbaar. Om extra zicht rondom te bieden, werden de buitenspiegelbehuizingen verkleind en het kreeg het dashboard een verlaging.
Nieuwe assistentiesystemen
Voor het werk van de chauffeur veiliger en comfortabeler kreeg de nieuwe TG-serie verschillende assistentiesystemen mee. Turn assist maakt gebruik van radarsensoren om personen in de dode hoek waar te nemen onder een snelheid van 30 km/u. Bij hogere snelheden tot 50 km/u zorgt Lane Change Support (LCS) dat de zijkanten van de truck gemonitord worden. In mogelijke gevaarlijke situaties wordt de chauffeur geattendeerd via LED-waarschuwingslichten in de A-stijl aan de bijrijderszijde of de bijrijderszijde van de truck.
ACC Stop&Go zorgt automatisch voor genoeg ruimte tussen de vrachtwagen en de voorligger, ook bij lagere snelheden onder de 15km/u. Een aanvulling hierop is de Traffic Jam Assist die kan worden ingeschakeld tot 40 km/u. Dit systeem neemt bij files werk uit de handen van de chauffeur door zelfstandig de aandrijflijn, remmen en besturing aan te sturen.
Man AttentionGuard monitort continu of de chauffeur nog alert is door het aantal keren dat het voertuig van de rijbaan dreigt af te raken te registeren. Indien de chauffeur dit te vaak doet, volgt er een duidelijke waarschuwing op de display.
Als laatste werd ook gedacht aan andere voertuigen in het verkeer door middel van High Beam assist. Dit systeem voorkomt dat tegemoetkomend verkeer wordt verblind.
Nieuwe motoren
De D26-Motor werd volledig vernieuwd. Wat opvalt is dat MAN een hoger prestatieniveau weet te bereiken met een motor die 70 kilogram minder weegt. Het zescilindermodel is verkrijgbaar in de varianten 430 pk, 470 pk en 510 pk. Het bijhorende koppel is respectievelijk 2.200, 2.400 en 2.600 Nm en is beschikbaar tussen 930 en 1.350 t/min. Ook de D15-motor met een inhoud van 9.0 liter beschikt over een vermogen van 330 pk, 360 pk en 400 pk. Hij is ook 230 kilogram lichter dan de D20-motor. Het topmodel van de nieuwe TG-reeks , de MAN D38, beschikt over vermogens van 540 tot 640 pk
De frontlamellen werden aangepast zodat de luchtstroomgeleiding door de radiator en langs de motor verbeterd is. Hierdoor wordt de koeling van de motor geoptimaliseerd. Naast de betere koeling dragen ze ook hun steentje bij aan de aerodynamica. Naast de frontlamellen werden ook de spoilers, buitenspiegelhuizen, dakspoiler en de bumper aangepast om een betere luchtstroming te genereren. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Omdat brandstofverbruik nog lager te krijgen werd ook MAN EfficientCruise 3 ontwikkeld. De GPS-ondersteunende cruise control detecteert de karakteristieken van de weg en houdt rekening met de geselecteerde navigatieroute. Zo wordt de gekozen versnelling en rijsnelheid worden aangepast voor een zuinigere rijstijl. Dit zorgt ook voor minder tractie-onderbrekingen.
Nieuwe achteras
Als laatste werd ook een nieuwe achteras ontwikkeld. De achteras is lichter en heeft een kleinere inwendige weerstand dan zijn voorgangers. Voor chauffeurs die 60-serie banden of 90km/uur rijden is er met deze as een snellere gearing van 2,31 in plaats van 5,53 mogelijk (voor Europese inzet met maximaal 44 ton GTW).