Ook voor het vrachtwagenmerk MAN is Bauma 2019 in München een belangrijke beurs met veel nieuwigheden. In totaal presenteert MAN 11 voertuigen op Bauma waaronder 6 voertuigen op de stand 325 in hal B4 en 5 voertuigen op het openluchtterrein voor hal B4.
Nieuwe motor voor de vrachtwagenreeksen MAN TGS en TGX
De D20-motor die voorheen in de MAN TGS en TGX lag, wordt vervangen door een nieuwe Euro 6-motor D15. De D15 heeft een hoger vermogen en een lager gewicht dan de D20 en dit met een kleinere cilinderinhoud. Door de afname van het gewicht van de motor stijgt het laadvermogen met 230 kg. De cilinderinhoud bedraagt 9.037 cm³ met een slag van 145 mm en een boring van 115mm. De koppel voor de motor met het kleinste vermogen ligt op maximaal 1600 Nm en zal stijgen met 100Nm bij elk hoger vermogensniveau. De maximale remkracht van de motor met Turbo-EVBec bedraagt 350 kW. De nieuwe motoren omvatten ook eveneens de andere reeksen MAN D008, D26 en D38 die in de loop van 2019 op de markt gebracht worden in een Euro 6-versie. De nieuwe vermogensniveau zullen op 430, 470 en 510 pk liggen voor de D26. Voor de D38 liggen de vermogens respectievelijk op 540, 580 en 640 pk.
Nieuwe rijhulp- en veiligheidssytemen voor MAN-vrachtwagens
De adaptieve snelheidsregelaar kreeg in 2018 een ‘stop & go’-functie toegevoegd. Deze was enkel en alleen te verkrijgen in 2018 op trekkers met twee assen en achterwielaandrijving. In 2019 zal dit worden uitgebreid naar een groot aantal voertuigen met de TipMatic12-versnellingsbak. De adaptieve snelheidsregelaar met instelbare afstand regelt tussen 0 en 25 km/u de snelheid ten opzichte van het voorliggend voertuig.
Daarnaast integreert MAN dit jaar ook ComfortSteering op de reeksen TGM, TGS en TGX. Comfortsteering ontlast de bestuurder door de stuurkracht aan te passen aan de snelheid. Dit systeem zal ook de basis vormen voor het rijhulpsysteem voor terug keer naar de rijstrook of LRA (LaneReturnAssist).
Een extra veiligheidssysteem is VAS. VAS is een rijhulpsysteem om af te slaan. Het toont de rechterkant van het voertuig die normaal slecht zichtbaar is. Deze rechterkant wordt weergegeven op een beeldscherm dat zich op de rechter A-stijl bevindt in de cabine. Het is ook mogelijk om dit beeld weer te geven op het scherm van het daschoard. Daarnaast kan je het systeem aanvullen met ultrasoon-sensoren op de voorkant en de rechter zijkant van het voertuig. Deze sensoren waarschuwen de bestuurder via een een geluidssignaal.