PACCAR kondigde op 5 november 2020 aan dat een Kenworth T680 elektrisch voertuig met brandstofcel en een batterij elektrisch Peterbilt Model 579EV (Klasse 8 voertuigen) met nul uitstoot de top van Pikes Peak in Colorado beklommen. Kenworth en Peterbilt zijn de zustermerken van DAF.
Beide voertuigen hebben een uitstekend vermogen en vertoonden uitstekende rijeigenschappen over de 156 draaiende bochten en switchbacks tijdens de 4.700 voet hoogteverschil naar de top. De trucks onderhandelden met de hand over cijfers tussen 7 en 10 procent over het beroemde 19,8 km lange Pikes Peak International Hill Climb parcours.
“We zijn erg enthousiast over het werk dat Kenworth en Peterbilt hebben gedaan in de ontwikkeling van nul-emissietechnologie. Het veroveren van Pikes Peak demonstreert het leiderschap van PACCAR op het gebied van de elektrificatie van brandstofcellen en bedrijfsvoertuigen”, aldus Kyle Quinn, hoofd technologie van PACCAR.
De Kenworth T680 is een elektrisch aangedreven voertuig met 470 pk en een actieradius van 560 km met een oplaadtijd van 15 minuten. Kenworth en Toyota Motor North America werken samen aan een project voor de ontwikkeling van 10 emissievrije Kenworth T680-trucks die worden aangedreven door Toyota-waterstofcel-elektrische aandrijflijnen.
“De Kenworth T680 trucks zullen de komende maanden bij onze klanten in de haven van Los Angeles in gebruik worden genomen”, aldus Kevin Baney, algemeen directeur van Kenworth en vice-president van PACCAR. “Het uitgebreide Kenworth zero emission programma omvat ook de Klasse 8 Kenworth T680E en medium-duty Kenworth K270E en K370E accu elektrische voertuigen.”
De Peterbilt Model 579EV die Pikes Peak beklom is ontworpen voor een optimale gewichtsverdeling en prestaties. De volledig geïntegreerde, volledig elektrische aandrijflijn maakt gebruik van thermisch gestuurde Lithium-ijzerfosfaat accupacks voor een bereik tot 240 km. In combinatie met een aanbevolen DC-sneloplader kunnen de ultramoderne accu’s met een hoge energiedichtheid in 3-4 uur worden opgeladen, waardoor het model 579EV ideaal is voor regionale transporten en leveringen. Het model 579EV levert tot 670 pk en beschikt over regeneratieve remmen waardoor de accu’s kunnen worden opgeladen terwijl ze afdalen van de piek en een groter bereik hebben.
Tijdens Peterbilt’s uitgebreide validatieprogramma heeft het Model 579EV de verwachtingen overtroffen en uitstekende prestaties geleverd. Er zijn momenteel 22 Peterbilt Model 579EV’s op de weg met meer dan 80.000 km op hun teller.
“Dit is de eerste accu elektrische klasse 8 truck die naar de top van de Pikes Peak klimt. Dit toont aan dat we klaar zijn om volgend jaar productievoertuigen aan onze klanten te leveren”, aldus Jason Skoog, Peterbilt general manager en PACCAR vice-president.
PACCAR is een wereldwijde technologieleider in het ontwerp, de productie en de klantenondersteuning van hoogwaardige lichte, middelzware en zware vrachtwagens onder de Kenworth-, Peterbilt- en DAF-naamplaten. PACCAR ontwerpt en produceert ook geavanceerde aandrijflijnen, levert financiële diensten en informatietechnologie en distribueert vrachtwagenonderdelen die verband houden met zijn hoofdactiviteiten.