“De beslissing om voor MAN trucks te opteren vond plaats na een grondige studie en een vergelijking van de verschillende merken op de markt”, zegt Mario Maes, Procurement & Trading Manager bij Aertssen. “Alle voertuigen worden geleverd door MAN Truck & Bus nv – Filiaal Wommelgem. Zij werkten mee aan een optimale keuze van het type en de uitvoering samen met de opbouwers WAF, LAG, Baetens en Luyckx.”
De aankooptender 2017 bestaat uit verschillende types en asconfiguraties: TGM, TGS en TGX in 4×2, 4×4, 6×4, 6×6 als trekker, kraanwagen, containerwagen, tankwagen en servicewagen. Daarenboven komen ook twee 6×6-depannagewagens die zullen worden ingezet op buitenlandse werven. “We houden steeds rekening met alle belangrijke TCO-factoren”, zegt Mario Maes. “De prijs/kwaliteitsverhouding, het verbruik, de flexibiliteit van het servicepunt, de prijzen en de beschikbaarheid van de wisselstukken, de onderhoudsintervallen en ook de herverkoopwaarde.”
“Al onze voertuigen zijn nu uitgerust met een geautomatiseerde versnellingsbak, ook de werfvoertuigen. Dat geeft de chauffeur meer comfort. Voor we tot die keuze overgingen, hebben we de voertuigen uitgebreid getest.” De wagens worden na 5 jaar vervangen en zullen nauwgezet worden opgevolgd met MAN Telematics dat geïntegreerd wordt in het ruimer digitaal platform om de hele vloot op te volgen.
Aertssen heeft een eigen trainingsafdeling waar de chauffeurs worden opgeleid zowel in optimale inzet van het voertuig als voor de CODE 95-opleidingen. MAN Telematics is daar een belangrijk hulpmiddel bij.
Polderdorp
Vandaag leidt de derde generatie Aertssen de grote familiale groep in Vlaanderen met drie grote pijlers: aannemingsbedrijf, hijsprojecten en transport/logistiek. Ruim 650 medewerkers en een hoogtechnologisch machinepark met zo’n 1200 stuks verdeeld over de verschillende business units zorgen ervoor dat alle projecten in goede banen geleid worden.
Aan de grondslag van het bedrijf ligt Marcel Aertssen. Toen zijn boerderij in 1956 plaats moest ruimen voor de Antwerpse haven, verplaatste hij niet zijn hoeve maar wel zijn activiteiten. In plaats van elders verder te ploegen, kocht hij een afgedankte vrachtwagen van het Amerikaanse leger om mee te werken aan de uitbreiding van de haven.
“Onze roots liggen in Vlaanderen en daar ligt ook onze toekomst”, zo zeggen ze bij Aertssen. “Wij blijven ons profileren als een Vlaams bedrijf, maar met een open kijk op de wereld. We werken eveneens mee aan internationale projecten, zoals in het Midden-Oosten waar we betrokken zijn bij de aanleg van spectaculaire infrastructuurwerken.”
Maar ook dichter bij huis was en is de groep betrokken bij grootse projecten zoals het Deurganckdok, het Centraal Station van Antwerpen, de spoorwegbedding van de Liefkenshoek en onlangs de uitbreiding van het Zwin in Knokke, de heraanleg van de E 34 in Beerse en nog verschillende grote transport en hijswerken.
Over enkele maanden start Aertssen met de bouw van een gloednieuw distributiecentrum voor constructie- en landbouwmachines in Verrebroek. De groep wil daarmee haar logistieke activiteiten sterk uitbreiden. De onderdelen komen in stukken toe en worden in ateliers met rolbruggen ter plaatse op machines geassembleerd op maat van de klant. De nabijheid van de roro- en containerterminals op de linkeroever maken van het Logistiek Park Waasland een unieke uitvalsbasis voor verdere distributie naar Europa, Afrika, Rusland en het Midden-Oosten.