Sinds enkele jaren is Senex de exclusieve verdeler van de Sherpa Miniloaders. We ontmoetten Sherpa-oprichters Mart & Marcel van den Hanenberg voor een fijne (digitale) babbel en vroegen hen naar de oorsprong en drijfveer van Sherpa Mini-Loaders.
Mart: “Ik kom uit de wegenbouw: ik had namelijk een stratenmakersbedrijf. Dagelijks moesten wij ongeveer 200 m2 trottoir er uit gooien. Je kan zeggen dat daar de basis van Sherpa Mini-Loaders ligt. Uiteraard is dit manueel werk een helse klus, dus ga je gauw kijken om dit proces te automatiseren. We startten met het bedenken en ontwikkelen van aanbouwwerktuigen voor de Skidster. Zo gingen we aan de slag met vacuum heffen. Waar anderen zeiden dat we een onmogelijke klus startten, ging ik aan het experimenteren met een achterbuurman. Voor je het wist, hadden we samen iets ontwikkeld wat 5 stenen kon heffen.”
Marcel:”Dat was al een mooie stap, maar uiteraard wil je meer. We werkten ondermeer aan een stenenklem waar je tot 80 stenen per keer mee kon verplaatsen. Maar gauw merk je dat je aan de basis (de Skidster) ook kon optimaliseren. We startten als verdeler van Skidster in Europa en hadden dus een rijke ervaring met de machines.”
Mart: “Vanuit de know-how en expertise die we met Skidster opbouwden, zijn we zelf onze eigen mini-loader gaan ontwikkelen: kleiner, krachtiger en verbeterd waar wij de mogelijkheden zagen. Ergonomie blijft voor ons de basis. De Sherpa moest klein & krachtig zijn, maar ook een verlengde van je lichaam. Je stalen rug zeg maar. De Sherpa 300 was ons eerste project, van daaruit volgden als snel de Sherpa Mini-Loader 200 & 150.”
Inspiratie voor Elon Musk
Mart: “De grotere knikladers zijn leuk, maar we zijn ons hart verloren bij de kleinere machines. Daar zien wij ook de sterkte liggen van de Sherpa Mini-Loader. Op werven en tijdens sloopwerken zagen wij maar al te vaak grote, vervuilende machines het werk opknappen. Deze machines hadden niet alleen een zware rookontwikkeling, ze konden ook maar 1 handeling. Wel, daar zijn we mee aan de slag gegaan en zetten we in 2010 al de eerste elektrische Sherpa 100 op de markt. Niet nadere te noemen bronnen beweren zelfs dat Elon Musk toen bij ons de mosterd haalde (lacht).
Marcel: “Door elektrisch te gaan werken, creëer je andere werkomstandigheden. Binnen sloopwerken uitvoeren wordt plots een heel ander verhaal: gedaan met lawaaihinder of enorme ongezonde rookontwikkeling. Voeg daar bij een hele resem aan praktische aanbouwwerktuigen en je hebt een machine die multi-inzetbaar is. Die trend willen we blijven verder zetten: We proberen elke handeling mechanisch te maken. Op elke werf blijft manueel werk, wij willen dit vermijden. Sinds 2019 is Senex exclusief distributeur van Sherpa Mini-Loaders in België. Na wat mailtjes en een kennismaking op een beurs, voelden we de klik: Samen het werk lichter maken.”
Mart: “Senex is begonnen zoals ik begonnen ben: Gemotiveerd om het werk van anderen lichter te maken. Onze aanpak matcht gewoon, de klik is er en dan kan je iets opbouwen. Het grote verschil in de samenwerking met Belgen, is dat jullie veel meer eten én drinken. (lacht) Ook jullie liefde voor stabilisé is soms te gek voor woorden. Waar wij in Nederland werken met zand om een terras aan te leggen, zien we hier nog heel vaak bouwvakkers op en aan rijden met kruiwagens stabilisé.Daar moeten we nog van af: de Sherpa is hier dé oplossing. Onze miniloader kost je anderhalve euro per uur, waarom zou je het niet doen?”
Op onze samenwerking krijgen we van Mart & Marcel een 10 op 10. Een score waar we enkel maar heel blij mee kunnen zijn, maar waar we uiteraard ook keihard voor werken. Of beide heren voor ons nog een afsluitende boodschap hadden? Jazeker!
Mart: “Ik zag ooit een filmpje waar iemand de belangrijke vraag stelde: Wat is er beter dan 1 Sherpa? Het antwoord was eenvoudig: 2 Sherpa’s!”
En daar is volgens ons alles mee gezegd! Dank voor de fijne babbel en de topscore.