Johan Millon, zaakvoerder van het gelijknamige grondverzetsbedrijf, groeide op op de boerderij. In 1986, na school- en legerdienst, vergezelde hij vader Petrus en broer Wim op het bedrijf. Ondernemen zat de jongens in het bloed, en al snel groeiden ze richting het agrarisch loonwerk. Stap voor stap breidde de activiteiten zich uit, tot er zich een opsplitsing tussen loonwerk en grondwerk opdrong. Terra schoof bij Johan Millon aan tafel….
Voor de broers zich aan het loonwerk waagden maakten ze samen kleine aanhangwagens voor landbouwgebruik, houtkachels en deden ze ander constructiewerk. Door groeiende vraag van collega landbouwers zette ze samen de stap richting het loonwerk. “Om onze klanten verder te helpen kochten we een kraan voor op een tractor, een ouwe duvel! Een arm van 3,3 meter en meer niet dan wel draaien, zoals een echte occasie in die tijd”, vertelt Johan lachend. Maar al snel volgden enkele tweedehands Liebherr’s. “Ook daar hebben we meer uren aan gesleuteld dan achter de hendels gezeten”, zegt Johan nog. De eerste rupskraan was een O&K, waarmee kelders werden uitgegraven. Geld voor een laserinstallatie was er niet in de beginjaren, dus een goed oog en niveaumeter zorgde voor correct werk. Een occasie Liebherr rupskraan, die in 1991 werd aangekocht, zorgde voor de nodige reactie bij vader Millon, die zich vragen stelde over de weg die Johan insloeg. Maar niet heel veel later, in 1995, volgde de eerste nieuwe kraan!
De eerste grote stap
“Ik kocht een blote kraan, geen opties! Een Hyundai”, vertelt Johan. “Dat zorgde voor extra vertrouwen, en extra werk, bij enkele aannemers waar ik wel eens een werk voor deed. Het orderboek groeide dus…” De aankoop van die eerste nieuwe kraan is ook het punt waarop de 2 broers zich gaan richten op elk hun eigen passie, maar wel trekkend aan 1 touw. Wim, Johans broer, richt zich volop op het agrarisch loonwerk terwijl Johan meer en meer grondwerken voor zijn rekening neemt. 2 jaar later volgt de 2de nieuwe Hyundai kraan, een 20-tonner. Elk nieuw werk zorgt voor een aanvulling op het gamma machines, en de nieuwe machines zorgde voor meer werk. “Soms kregen we jobs voorgeschoteld die echt niet konden met de machines die ik had staan. Ik herinner mij bijvoorbeeld een hangar van 4000 m² waar we de betonvloer moesten uitschieten en nadien het geheel nivelleren. De beton weg krijgen was geen probleem, maar nadien, 4000 m² gelijk trekken met een kraan, dat is geen lachertje. Zo kwam de eerste leveller op het bedrijf. Maar zodra die er was kon ik weer gemakkelijker nieuwe werken aannemen waar ik die kon inzetten” verduidelijkt Johan.
De vooruitgang
Door de groeiende sector van de industriebouw vonden (grote) aannemers alsmaar sneller de weg tot bij Millon. Millon werk voornamelijk in onderaanneming, en van de bedrijven die toen de samenwerking aangingen met Johan zijn er nog altijd die op zijn diensten beroep doen. “Ik maak mij sterk dat we niet alleen het standaard grondwerk uitvoeren, maar dat we dikwijls een oplossing bieden voor een probleem dat een opdrachtgever tegen komt. Soms wil dat zeggen dat we buiten onze diensten gaan, dingen doen die niet echt onze hoofdzaak zijn, maar ze zorgen er voor dat de klant tevreden is. En dat is wat uiteindelijk telt, want een tevreden klant, die komt terug”, verduidelijkt Johan. “Door degelijk werk af te leveren, en een oplossing te bieden, hebben we doorheen de tijd ook een echte vertrouwensband ontwikkeld met een aantal klanten. Dat vertrouwen zorgt voor een aangename positie als onderaannemer, maar ik moet ook opletten dat ik dat vertrouwen niet beschaam. Het is een fragiel evenwicht maar we hebben er onze draai in gevonden.”
Een eigen breekwerf
“Om als grondwerker te kunnen groeien, moet je een eigen breekwerf hebben volgens mij”, mijmert Johan. In 2012 werd de eerste site aangekocht. Niet heel veel later werd een collega bedrijf overgenomen, die ook een eigen breekwerf had. “Door de eigen breekwerf kunnen we garanderen dat wat bij ons terecht komt, van eigen werken of eventueel gestort door andere aannemers, volgens de regels wordt gerecycleerd. Al het materiaal dat bij ons terecht komt, kan terug buiten met een COPRO-certificaat. We hebben op de site zelfs een eigen labo om geregeld zelf kwaliteitscontroles te doen. Zonder het certificaat is wat we breken niet meer dan afval…” Een breekwerf moet volgens Johan niet groot zijn. Een goede doorzet van materiaal is belangrijker, machines die op elkaar afgesteld zijn qua capaciteit maakt dat een breekwerf optimaal draait.
Goed (werk)volk
Beide firma’s Millon stellen samen een 50-tal mensen te werk, zowel in vast dienstverband als via onderaanneming. De merendeel daarvan is afkomstig uit de landbouwsector. “Onze bedrijven draaien eigenlijk op stielmannen, jongens die weten wat werken is, hun verantwoordelijkheid kunnen nemen en zelfstandig kunnen werken. Maar ieder heeft zijn karakter, en soms botst het eens. Je moet dan als baas en als werknemer de dag nadien durven toegeven dat je te hard reageerde of dat je fout was, het naast je neerleggen en verder werken samen.” De langste werknemer is quasi van in het begin aan de slag bij Millon, ondertussen meer dan 30 jaar.
Ook voor onderhoud en herstellingen doet Millon beroep op eigen krachten. “Een dealer is nodig bij aankoop en opvolging van machines, maar wanneer het op onderhoud en herstellingen aankomt heb ik liever mijn eigen krachten. Een machine valt altijd in panne op het slechtste moment en dan moet je direct kunnen reageren. De mekaniekers kennen de machines maar ook het bedrijf en kunnen dus sneller dan een dealer inspelen op de situatie. Het team dat onder leiding van mijn broer staat zijn echte krakken in hun vak, waardoor ik ze blindelings vertrouw met de herstelling van mijn machines. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dealers minder zouden zijn, maar op dat gebied vertrouw ik liever op mijn eigen mannen”, verduidelijkt Johan.
Ervaring uit de landbouw helpt in het grondwerk
Toen er voor een bepaalde werf nood was aan het infrezen van kalk deed Millon opnieuw de nodige investeringen. De eerste stap was een combinatie van een bindmiddelbunker vooraan op de trekker aangevuld met een Stehr-frees achteraan, maar de beperkte inhoud van de bunker bracht teveel rompslomp mee. Al snel werd er uitgekeken naar een getrokken machine. Met de ervaring uit de landbouw in het achterhoofd werden verschillende machines bekeken, maar telkens niet goed bevonden. Het probleem was altijd terug te brengen naar het onderstel. “Om een kar rijdende te houden heb je grote banden met profiel nodig, liefst gemonteerd op een aangedreven as. Banden zonder profiel beginnen al snel te slepen, bouwen materiaal op voor de band en voor je het weet ligt de kar op haar zijkant.” In Record Trailers vond Millon een geschikte partner om een kalkspreider op maat te maken. Een Wirtgen bovenbouw werd gemonteerd op een aangedreven onderstel met grote profielbanden. De combinatie blijft zelfs in de slechtste omstandigheden rijden.
Ook de freestrekker kreeg de nodige aanpassingen. Slim geplaatste deflectoren zorgen er voor dat de ventilatorwind niet naar beneden geblazen wordt en zo kalk doet opwaaien. De wind blaast naar boven weg en neemt, als bijkomend voordeel, opwaaiende kalk mee. De trekker blijft opvallend proper op die manier. Een andere, grotere aanpassing zijn de rupsen waar de trekker op staat. “Met de gewone trekkerbanden werden de deflectoren telkens beschadigd. Daarnaast Is er qua nattigheid ook maar zoveel dat een gewone trekkerband aan kan. De rupsen zijn een heel stuk lager dan de banden, waardoor de deflectoren niet meer geraakt worden, maar vooral, door de lagere bodemdruk blijven ze veel langer op het oppervlak rijden zonder weg te zakken in modder. De vrij gekomen ruimte onder de achterste spatborden werd dan weer opgevuld met een extra brandstoftank.
Merkentrouw
De eerste steenbreker die op het bedrijf kwam, was niet de beste keuze. Bij het zoeken naar vervanging komt Johan in contact met Keestrack. De flexibiliteit van de fabrikant zorgt er voor dat er al snel een oplossing uit de bus komt. Na de eerste Keestrack breker volgde ook een zeefinstallatie om uiteindelijk uit te groeien tot een geheel van 3 brekers (2 percussiebrekers en 1 kegelbreker) en 2 zeefinstallaties van het merk. “Een breker heeft volgens mij 2 dingen nodig. Vermogen en gewicht. Mijn eerste breker mistte beide. Het gewicht is nodig om het vermogen over te kunnen brengen en vooral, te blijven staan terwijl de zeef werkt. Een licht gewicht is een voordeel tijdens transport, maar dat is ook het enige…” Doorheen de jaren bouwde Millon een echte vertrouwensband op met de mensen van Keestrack.
Ook op gebied van kranen en bulldozers is Millon trouw aan “zijn” merk. Sinds dat in 1995 de eerste Hyundai aangekocht werd zijn er alleen maar kranen en bulls van dat merk bij gekomen, op enkele Caterpillar kranen en bulldozers na. Sinds 2016 is de broer van Johan dealer van CAT. Uiteraard spreekt het voor zich dat Johan sindsdien het dealermerk van zijn broer heeft gekocht. Maar door de vertrouwens- en de vriendschappelijke band die ze doorheen de jaren hebben opgebouwd met de mensen van Hyundai, laten ze het merk niet zomaar links liggen. Voor Johan kan de combinatie van beide merken perfect binnen zijn bedrijf.
Voor transport van machines en puin of grond beroept Millon zich op een vloot van vooral MAN vrachtwagens. “We hebben hier met onze dealer een heel goeie band, echt een garage waar je kan op rekenen!” verduidelijkt Johan de keuze. Ook bij de vrachtwagens startte Millon met occasies, verschillende merken passeerde de reveu. In 2000 werden de eerste nieuwe MAN vrachtwagens aangekocht. Ondertussen bestaat de vloot bij Millon uit 11 vrachtwagens, 9 MANs en 2 Mercedes trekkers.
Groep Millon heeft een 15-tal tractoren van het merk Deutz-Fahr, waarvan Wim Millon ook dealer is.
Voor het verwerken van bomen, struiken en ander groenafval op werven beschikt Millon ook nog over een Vermeer shredder en een Greentec Ufkes chipper.
Voor Johan zit stoppen er nog niet direct in. De Groep Millon bestaat enerzijds uit de landbouwtak, met een dealerschap van Deutz-Fahr tractoren, maar ook merken zoals Steeno, Joskin, Caterpillar,… , een servicepunt voor AVR aardappelrooiers en de loonwerktak waar de meeste landbouwwerken door worden uitgevoerd en anderzijds de grondwerktak. De volgende generatie staat alvast klaar om de Groep verder te zetten.
Bedrijfsprofiel
Johan Millon BVBA (Veltem-Beisem)
Het grondverzetbedrijf van Johan Millon is een afsplitsing van de landbouwloonwerken die eerder door Johan en zijn broer zijn opgestart. Gelegen in Veltem-Beisem strekt het werkgebied zich uit over een groot deel van Vlaams- en Waals-Brabant, Henegouwen en Namen. In het bedrijf werken een 35tal mensen. De meeste werken worden in onderaanneming uitgevoerd, maar ook werken in eigen beheer kunnen. Voor de werken doet Millon vooral beroep op MAN trucks, Hyundai & Caterpillar bulls en kranen en Keestrack brekers en zeven. Daarnaast is het machinepark voorzien om de meest uiteenlopende werken in afbraak en grondverzet uit te voeren.