Volvo Construction Equipment (Volvo CE) lanceert het Collision Mitigation System voor Volvo wielladers – een automatische remfunctie die de reactie van de machinist ondersteunt en het risico op of de gevolgen van een botsing bij achteruitrijden helpt verminderen.
Het is het eerste systeem in zijn soort van een OEM (Original Equipment Manufacturer) dat bestuurders helpt bij het achteruitrijden en automatisch de bedrijfsremmen inschakelt wanneer de wiellader een obstakel nadert, zodat de bestuurder wordt gewaarschuwd om verdere actie te ondernemen. Aangezien wielladers gemiddeld 40-50% van hun tijd in achteruit rijden, is het systeem voor botsingvermindering een waardevolle oplossing voor machinisten en terreinbeheerders.
Hoewel het niet bedoeld is om veilig gedrag van de machinist ooit te vervangen, is het een slim hulpmiddel om de veiligheid op de bouwplaats verder te verbeteren – een centrale focus en kernwaarde voor Volvo CE sinds de oprichting van het bedrijf. Als onderdeel van de Volvo Group zet de onderneming zich in voor veiligheid met haar Zero Accident Vision, die niet alleen via haar producten, maar ook via haar activiteiten wordt gerealiseerd.
Lars Eriksson, Global Product Manager voor wielladers bij Volvo CE, zegt: “Wij bij Volvo CE blijven proactief intelligente oplossingen ontwikkelen die niet alleen de gevolgen van ongevallen beperken, maar ze zelfs helemaal proberen te vermijden. Dit nieuwe Collision Mitigation System is een belangrijk onderdeel van ons werk om het risico op ongevallen te verminderen en bij te dragen aan ons streven naar nul ongevallen.”
Hoe werkt het
Met dit nieuwe systeem komen klanten niet alleen een stap dichter bij het terugdringen van ongevallen – en dus bij het verbeteren van de veiligheid op de bouwplaats voor iedereen – maar ook bij het verminderen van ongeplande onderbrekingen die kunnen ontstaan bij die vermijdbare stoten en hobbels.
Het systeem stelt vast wanneer er gevaar voor een botsing bestaat en reageert daarop door de remmen gedurende 2-3 seconden automatisch te activeren om de machine af te remmen voordat de botsing plaatsvindt of tot stilstand te brengen om de botsing te voorkomen. Deze activering van het remmen waarschuwt de machinist om in te grijpen.
En voor naadloze opslagwerkzaamheden onthoudt het systeem de laatste helling die de machine heeft beklommen, zodat de machinist een stapel kan afremmen zonder het systeem te activeren. Het systeem kan ook tijdelijk worden uitgeschakeld voor specifieke omstandigheden op het terrein.
Het systeem werkt alleen wanneer de wiellader in zijn achteruit staat en rijdt met snelheden tussen 3-15 km/u, ongeacht de versnelling waarin hij staat, en draagt bij tot de veiligheid op de bouwplaats. Zelfs dergelijke hulpsystemen kunnen ongevallen echter niet volledig uitsluiten. Daarom pleit Volvo CE altijd voor een veilig rijgedrag van de bestuurder.
Meer veiligheid op de bouwplaats
Het Collision Mitigation System for Volvo Wheel Loaders, waarvoor Volvo CE een patent heeft aangevraagd, is een af-fabriekoptie die momenteel verkrijgbaar is op de L150H, L180H, L220H, L260H en L200H High Lift wielladers in het Midden-Oosten en Afrika.
Het systeem, waarvoor een radardetectiesysteem moet worden gemonteerd, vormt een aanvulling op het bestaande brede scala aan functies, opties en diensten op locatie die Volvo CE voor zijn wielladers levert.