Big in Belgium: Gipo Kombi RC 130 FDR DA

Mobiele brekers heb je in alle maten. Van kleine brekers die enkele tientallen tonnen per uur kunnen breken tot echte mastodonten waarbij 600 ton per uur geen enkel probleem is. Machines ontwikkelt om capaciteit te draaien. Natuurlijk horen bij zo’n mastodont van een breker aangepaste respectabele afmetingen. Bij Infrassist is sinds kort zo’n breker geleverd. De breker heeft een rotor van maar liefst 12 ton zonder hamers, een machine geschikt voor onze rubriek Big in Belgium.

Infrassist

Luc Fransen kon via zijn vader beginnen met kleine grondwerken en de verhuur van vrachtwagens met chauffeur. Sinds een  tweetal jaar is daar het breken van steenpuin bijgekomen. Een succesvolle tak want na Matexpo startte het bedrijf zijn tweede breker op. Voor de twee brekers komt er ‘s avonds, na de werken, extern iemand de machines het nodige onderhoud geven. Alle oliepeilen worden gecheckt, de radiatoren worden uitgeblazen en de tank wordt bijgevuld. Overdag wordt er continu gebroken.

Enkele aanpassingen

Naast de grote afmetingen, is de breker uitgerust met enkele aanpassingen om de capaciteit van de machine te verhogen. Zo zijn de voeder en de voorzeef in een steilere helling geplaatst van 4% tegenover de vorige Gipo-brekers. Zo moet er minder energie worden opgewekt om een grotere hoeveelheid aan steenpuin te verwerken in de voorzeef en is de amplitude van de voorzeef lager. De rotor met een breedte van 1,30 meter weegt maar liefst 12 ton zonder hamers. Hiervoor is de schudgoot van 1,40 meter breedte onderaan afgewerkt met 30 mm dikke Hardox. De hoogte onder de rotor en de schudgoot is 80 centimeter. Om alles te kunnen verwerken is de uitvoerband verbreed naar 1,60 meter. Als laatste is de tweedeks nazeef ook een halve meter langer geworden tegenover de vorige machine van Infrassist. Optioneel is ook een derde etage verkrijgbaar, maar dat vermoeilijkt het transport doordat de breker dan ook een stuk hoger wordt.

Aandrijving

Om de rotor van 12 ton, zonder hamers, aan te drijven is de Gipo uitgerust met een Caterpillar-motor met een maximaal vermogen van 605 pk. Exact draait de motor 1.550 toeren per minuut, wat volgens GM Recycling het rendabelste zou zijn naar slijtage van de hamers en productiviteit. De Gipo is ook uitgerust met Direct Drive. Direct Drive is een versnellingsbak met mechanische koppelingen die ervoor zorgt dat bij het opstarten, de machine niet gekoppeld is aan de motor. Bij gebruik van de machine start een hydraulische pomp de versnellingsbak en de rotor op. Wanneer de rotor 270 toeren per minuut draait, stopt de hydraulische pomp met werken en wordt de mechanische koppeling ingeschakeld. Dit komt het verbruik van de breker ten goede dat momenteel gemiddeld op 42,5 liter per uur ligt. Een bijkomend voordeel van de direct drive met mechanische koppeling is de snelle ontkoppelingstijd. Hierdoor kan er bij een obstructie in het rotorhuis, sneller ontkoppeld worden dan bij een hydraulische aandrijving waardoor er geen schade kan optreden aan de machine zelf.

De Caterpillar motor levert een vermogen van maximaal 605 pk en draait tijdens het breken op 1550 toeren per minuut.

Drie blowers van 35 kW

Uniek aan deze breker is het gebruik van drie blowers die zorgen voor de reiniging van hout resten isolatie papier, karton en andere zaken die niet thuishoren in het eindproduct. De eerste wordt gebruikt om de oversize te reinigen terwijl de andere twee ingezet worden om de zeefdekken te reinigen. Het principe van de twee laatste blowers is dat de eerste blower druk creëert door te blazen terwijl de andere een soort van vacuüm creëert. Zo wordt het afval bij 20/40 verwijderd en via een koker afgevoerd naar dezelfde afvalcontainer waarin het afval van de oversize terechtkomt.

Topmagneet

De topmagneet van 6,5 ton kan naast een verticale beweging ook schuin bewegen. Dit is handig wanneer er veel ijzer in het puin aanwezig is. Door de schuine beweging wordt de capaciteit om het puin via de transportband te verwijderen, niet opgehouden. Dit zorgt er ook voor dat het ijzer makkelijker en sneller uit het puin kan worden gehaald.

Om ijzer uit het gebroken product te halen, werd een topmagneet van 6,5 ton geïnstalleerd.

Transport

Om het geheel te transporteren binnen de reglementaire afmetingen wordt de topmagneet verwijderd met één ketting. Ook de rugwand van het breekscherm en de voorzeef is afneembaar. Hierdoor komt het totaalgewicht van de breker op ongeveer 70 ton. Afbouwen of opstellen gebeurt in een 40-tal minuten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: