Asfaltrecycling met CO2-neutrale voetafdruk bij Famenne Enrobés

In de prachtige regio rond Marche-en-Famenne, produceert en levert de onderneming Famenne Enrobés koolwaterstofhoudende verhardingen voor de wegensector. Op één site beheert het bedrijf met een personeelsbestand van 15 medewerkers naast kantoren ook een asfaltcentrale, een asfaltrecyclinginstallatie en een eigen laboratorium. De in 2004 geïnstalleerde asfaltcentrale heeft een productiecapaciteit van 320 ton/uur.

Advertising

Voor de verwerking van gerecupereerd asfalt gebruiken ze een elektrisch aangedreven, mobiele driedeks zeefmachine Keestrack C6e in combinatie met twee, eveneens mobiele, elektrisch aangedreven primaire en secundaire walsenbrekers. In 2019 werd de beslissing genomen om de bestaande zeefmachine te vervangen door de elektrisch aangedreven C6e-fijnzeef van Keestrack. Omdat men op zoek was naar een ecologische en rendabelere oplossing voor het recyclingproces van koolwaterstofhoudende verhardingen werd voor een volledig elektrische aandrijving gekozen. Maar ook de compacte, als één geheel te transporteren oplossing, was een belangrijke factor, aangezien de fijnzeef soms ook op andere locaties wordt ingezet.
Dhr. Patrick Noiset, directeur van Famenne Enrobés, licht het volledig elektrisch aangedreven asfaltrecyclingproces toe (recycling van koolwaterstofhoudende verhardingen). Tot 50 % van het asfalt van de onderlaag kan uit hoogwaardig gerecycleerd asfalt bestaan, geproduceerd in de asfaltrecyclinginstallatie. Voor wegenwerken in België bestaat de deklaag altijd uit 100 % nieuw asfalt, aangezien het typebestek van het Waalse Gewest, Qualiroute, momenteel geen gerecycleerd materiaal toelaat in de slijtlagen.

De asfaltrecyclinginstallatie wordt voor 100 % elektrisch aangedreven en is aangesloten op het reguliere stroomnet. Door de specifieke configuratie van deze toepassing is het mogelijk asfalt van topkwaliteit (0-11 mm) te produceren in een gesloten kringloop. Het proces omvat de primaire breking (voordimensionering), de hercirculatie naar een secundaire breekfase en de uiteindelijke scheiding van de fracties. Dit wordt gerealiseerd met de Keestrack C6e en 2 statische, elektrisch aangedreven asfaltbrekers.

De primaire walsenbreker wordt door de wiellader gevoed en zorgt voor een grove fractie die naar de voeder van de C6e wordt geleid, waarna de fractie van 11/40 mm terug naar de secundaire walsenbreker wordt getransporteerd, waardoor een gesloten kringloop ontstaat met een zeer specifiek granulaat van 0-11 mm. De walsenbrekers zorgen voor een perfect eindgranulaatproduct omdat het asfalt gebroken wordt volgens precieze criteria, waarbij het aggregaat zijn eigenschappen behoudt en van de teer gescheiden wordt zonder overmaat aan fijne fractie. De asfaltrecyclinginstallatie heeft een productiecapaciteit van 100 ton/uur.

Met de inzet van het eigen geïntegreerde laboratorium kan Famenne Enrobés het productieproces tot in het kleinste detail controleren. De korrelgrootte en het bitumengehalte worden door middel van voortdurende controles in het recyclingproces strikt bewaakt. Op deze manier wordt een homogeen en hoogwaardig eindproduct verzekerd.
“De mogelijkheid om de C6e-fijnzeef op het reguliere stroomnet aan te sluiten, was een must voor Famenne Enrobés. We willen met een CO2-neutrale voetafdruk kunnen produceren”, aldus Patrick Noiset.

De mogelijkheid om de C6e-fijnzeef ook op de eigen dieselmotor en geïntegreerde generatorset te laten draaien, en als één geheel te transporteren, vormt tevens een belangrijke meerwaarde omdat de machine 3 tot 4 keer per jaar op andere sites wordt opgesteld. Naast deze voordelen vereist de elektrisch aangedreven C6e ook minder onderhoud wanneer deze op het stroomnet wordt aangesloten, omdat de dieselmotor dan niet wordt gebruikt. Omdat elektrisch aangedreven onderdelen minder hydraulische olie verbruiken, zijn de onderhoudskosten lager en de milieurisico’s als gevolg van lekken kleiner.

Omdat aan alle milieucriteria werd voldaan, viel de keuze van Famenne Enrobés op de Keestrack C6e-fijnzeef. François Bricheux, recent gepensioneerde medewerker van Keestrack, licht de economische voordelen van de elektrische plug-in zeefmachine toe. “Een moderne diesel-hydraulische fijnzeef verbruikt gemiddeld 14 l/uur. Deze C6e verbruikt slechts 9 l/uur bij werking op de eigen dieselmotor en geïntegreerde generator (33 % minder). Wanneer de zeefmachine op het stroomnet is aangesloten, verbruikt ze 27 kWh (energiekostenbesparing van ± 70 %).”

%d bloggers liken dit: