RTrans neemt twee nieuwe Scania V8 trekkers in gebruik voor zijn afdeling uitzonderlijk vervoer. Het gaat om twee exemplaren met 8×4/4-aandrijving en toelating voor een totaalgewicht van niet minder dan 150 ton! Met de twee nieuwe vrachtwagens stijgt het aantal Scania-modellen in de vloot van het in Zedelgem gevestigde bedrijf naar 11 stuks.
Uitzonderlijk vervoer vraagt om uitzonderlijke vrachtwagens. Daarom koos RTrans voor zijn nieuwste bestelling voor de Scania V8. “We hebben een uitstekende verstandhouding met Scania Torhout, maar dat is niet de hoofdreden voor deze bestelling,” zegt Steven Rotsaert, die aan het roer staat van het in Zedelgem gevestigde bedrijf. “Enerzijds kiezen we voor Scania omwille van het comfort dat de voertuigen bieden aan onze chauffeurs, maar anderzijds ook voor hun lagere verbruik.
Zeker in onze afdeling uitzonderlijk vervoer, met vaak ladingen tot 90 ton op een trekker-diepladercombinatie die op zichzelf al zo’n 45 ton weegt, is de brandstofbesparing ten opzichte van andere merken significant. Ik heb het dan over een besparing van om en bij de 10%, wat kan tellen op een verbruik van een dergelijke combinatie. Dat is onder andere te danken aan de uitgekiende asverhoudingen en de versnellingsbaksturing die specifiek afgestemd is op zwaar vervoer, maar ook de krachtige maar tegelijkertijd efficiënte Scania V8.”
Transporten voor de bouwsector
RTrans is hoofdzakelijk actief in de bouwsector, en dat zowel in België, Nederland als Frankrijk. “We concentreren ons op vier hoofdactiviteiten,” zegt Steven Rotsaert. “Bulktransport van cement voor betoncentrales, uitzonderlijk vervoer met een vloot van 15 diepladers, kippertransporten die voornamelijk ingezet worden ten dienste van aannemers in de wegenbouw en tot slot baten we in Noord-Frankrijk ook een betoncentrale uit, waarvoor we 20 betonmixers hebben rijden.” De laatste jaren kiest RTrans wel vaker voor Scania. “In het verleden waren we vaste klant, maar door de jaren heen hebben we het park meer gediversifieerd. Vijf jaar geleden hebben we onze Belgische betoncentrale verkocht aan Stadsbader om ons meer te kunnen concentreren op het transport en uitzonderlijk vervoer. Toen hebben we bij Scania Torhout een bestelling geplaatst van 6 trekkers. We zijn bijzonder tevreden met de samenwerking, met een onberispelijke service,” aldus Rotsaert.
Ook Jeroen Leuckx, Account Manager bij Scania, is bijzonder verheugd over de samenwerking. “Ik denk dat we kunnen spreken over een uitstekende verstandhouding, met korte lijnen tussen RTrans en zowel onze verkoop- als naverkoopafdeling, wat geen overbodige luxe is in de wereld van het uitzonderlijk vervoer. De afgelopen twee jaar mochten we nog eens 11 trekkers leveren voor het park van RTrans. Het gaat telkens om mooi uitgeruste voertuigen. De trekkers die nu in gebruik genomen worden, zijn een 660S V8 en 770S V8, de krachtigste trekker in ons gamma, telkens in 8×4/4 configuratie en met een toelating voor uitzonderlijk vervoer tot 150 ton. De V8 in combinatie met de G33 CM-versnellingsbak, die op maat gemaakt is voor een efficiënt gebruik in zware omstandigheden, is ideaal voor dit soort toepassingen.”
Steven Rotsaert: “Enerzijds kiezen we voor Scania omwille van het comfort dat de voertuigen bieden aan onze chauffeurs, maar anderzijds ook voor hun lagere verbruik.”
Hoge restwaarde
De trekkers van RTrans blijven gemiddeld 4 tot 5 jaar in dienst, waarbij het uitstekende herverkooppotentieel van Scania een bijkomende troef is. “De restwaardes van Scania zijn heel goed, maar we zien vooral ook dat Scania’s op de tweedehandsmarkt vlotter verkopen dan andere merken, zeker met de Scania V8 onder de ‘motorkap’,” zegt Rotsaert. En die motorkap is bij één exemplaar in de vloot van RTrans net wat langer. “We hebben onze 770S door een koetswerkbedrijf laten ombouwen tot een torpedo-model, puur uit nostalgie. De laatste torpedo die we rechtstreeks bij Scania bestelden, was in het verleden de 124 met 470 pk. De V8 vandaag in combinatie met die lange neus… heerlijk,” besluit Steven Rotsaert.