BIA stelt de twee nieuwste Komatsu mobiele graafmachines in de gewichtsklassen 16 en 20 ton voor: de PW168-11E1 en PW198-11E1. Zoals het cijfer 8 in de modelbenaming het reeds aangeeft, gaat het om machines met korte zwenkradius.
De nieuwe machines worden, net als de twee lichtere “binnendraaiers” PW148-11 en PW158-11 en de conventionele modellen PW160-11 en PW180-11, ontwikkeld en gebouwd in de Komatsu fabriek in Hannover, Duitsland.
De PW198-11 werd reeds als prototype voorgesteld op Bauma 2022. Deze nieuwe modellen zijn een toevoeging aan het Komatsu-gamma bandenkraan; de andere modellen blijven dus nog steeds beschikbaar.
Krachtig en efficiënt
De krachtige Komatsu-motoren van 148pk/110 kW (PW168) en 173pk/129 kW (PW198) voldoen aan de Europese Stage V-normen en zijn compatibel met milieuvriendelijke HVO-diesel. Dankzij een hogere vermogen en lager verbruik is de PW198 zo’n 20% productiever dan de PW180-11, de conventionele 20-tons bandenkraan. De dieselpartikelfilter dient slecht om de 8000h vervangen te worden. De machines kregen ook vernieuwde assen en versnellingsbak mee.
Beide machines werden simultaan ontwikkeld en delen vele componenten. Zo hebben een gelijkaardige onderwagen en een quasi identieke bovenbouw (de PW198 meet 5cm meer achteraan). Ook hebben ze een gelijkaardige giekontwerp. Uiteraard zijn ze beide leverbaar met een mono-boom of two-piece boom.
Met hun hun 3,1m zijn de PW168 en PW198 de laagste in hun categorie wat toelaat ze te vervoeren op een normale dieplader en transporthoogte te beperken tot 4m. Zoals elke mobiele graafmachine zijn ze, mits toevoeging van de reglementaire uitrusting, voorzien voor het rijden op de openbare weg. Om die reden kunnen ook kunststof spatborden af-fabriek worden meebesteld.
Alle componenten zijn slim geplaatst voor een optimale gewichtsverdeling. Het zwaartepunt ligt lager en de motor is ver naar achteren geplaatst. Hierdoor zijn de machines uitermate stabiel en beschikken ze over het hoogste hijsvermogen in hun gewichtsklassen en dit zowel langs voor, achter als zijdelings.
Ergonomie en veiligheid
Om het onderhoud te vergemakkelijken werden enkele aanpassingen gemaakt zoals een serviceluik voor de AdBlue-tank, makkelijk bereikbare inspectiepunten, een brede servicetrede en gecentraliseerde olie- en brandstoffilters. Ook kan de status van de filters en service-interval vanuit de cabine worden geraadpleegd.
Zoals bij elke Komatsu machine gaat er ook bij de PW168 en PW198 bijzondere aandacht naar de werkomgeving van de machinist. De ruime cabine kreeg een kleiner en ergonomischer stuurwiel dat bovendien verder wegklapbaar is voor een beter toegang. De nieuwe, verwarmde én geventileerde Grammer zetel heeft een verstelbare ledensteun voor urenlang comfortabel werken. Ook het geluidniveau ging naar beneden. De nieuwe ergonomische proportionele joysticks kunnen zowel de aanbouwdelen bedienen als de rijrichting van de machine bepalen (tot 15km/u), wat zorgt voor een vlotte intuïtieve manipulatie van de machine.
KomVision 360° camerasysteem
Machines als deze opereren vaak op drukke bouwsites waardoor een goed zicht op de omgeving erg belangrijk is voor de veiligheid. Daarom beschikken ze standaard over het KomVision 360° camerasysteem, ruime glaspartijen en een bovenbouw met verlaagde rechtervoorzijde voor een beter zicht vanuit de cabine.
Nieuw bij de PW168 en PW198 zijn de voorzieningen voor het plaatsen van een retrofit 3D geleidingsysteem. Dankzij montagepunten voor de sensoren, antenne, controller-unit en monitor kunnen de machines snel en eenvoudig worden geüpgraded met intelligente machinebesturing. Een aspect dat steeds belangrijker wordt in de zoektocht naar meer efficientie op de bouwwerf.
Kortom, de PW168-11E1 en PW198-11E1 vertegenwoordigen een nieuwe generatie mobiele graafmachines met geavanceerde functies, compact ontwerp en milieuvriendelijke prestaties, waardoor ze efficiënt en future proof kunnen worden ingezet voor diverse toepassingen.